Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes. Nataly de Carvalho [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1646
http://hdl.handle.net/11449/135226
Resumo: In this paper, we propose the socio-scientific issues (SSI) as an effective part of the curriculum of the ideals of the STSE movement in education. Furthermore, we have developed in a secondary school, in a rural community in the state of São Paulo, activities of continuing education for teachers in the discussions of SSI in the classroom. To understand and reflect on the situations resulting from these practices, we considered the participant research and the content analysis from the audio records of the weekly meetings between the teachers of this school and graduate students from a nearby university.Given this,we could understand how these issues should be part of people's lives, teachers must present motivation for the work, they need information,exposition of the arguments involved, mustrelate content and curricula, but, all this,aiming at the necessary critics of the aspects that can make this an instrumentalized practice. At the end of this clipping of our doctoral research, we were able to consider evidences on how teachers were inserted in the training process, with their involvement in the discussions and practices with the ISS.
id UNSP_38f3a2837d403232f33cc9393604ae56
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135226
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciênciasTeacherSTSESocio-scientific issuesPesticidesWorking groupsFormação de professoresCTSAQuestões sociocientíficasAgrotóxicosGrupos de trabalhoIn this paper, we propose the socio-scientific issues (SSI) as an effective part of the curriculum of the ideals of the STSE movement in education. Furthermore, we have developed in a secondary school, in a rural community in the state of São Paulo, activities of continuing education for teachers in the discussions of SSI in the classroom. To understand and reflect on the situations resulting from these practices, we considered the participant research and the content analysis from the audio records of the weekly meetings between the teachers of this school and graduate students from a nearby university.Given this,we could understand how these issues should be part of people's lives, teachers must present motivation for the work, they need information,exposition of the arguments involved, mustrelate content and curricula, but, all this,aiming at the necessary critics of the aspects that can make this an instrumentalized practice. At the end of this clipping of our doctoral research, we were able to consider evidences on how teachers were inserted in the training process, with their involvement in the discussions and practices with the ISS.Neste trabalho, propomos as questões sociocientíficas (QSC) como a efetivação curricular dos ideais do movimento CTSA na educação. Além disso, desenvolvemos junto a uma escola de ensino básico, em uma comunidade rural do interior do estado de São Paulo, atividades de formação permanente de professores nas discussões das QSC em sala de aula. Para compreendermos e refletirmos sobre as situações decorridas dessas práticas, consideramos a pesquisa participante e a análise de conteúdo, a partir dos registros em áudio das reuniões semanais entre os professores da escola e pós-graduandos de uma universidade próxima. Diante disto, pudemos compreender como essas questões devem fazer parte da vida das pessoas, os professores devem apresentar motivação para o trabalho, necessitam de informação, exposição dos argumentos envolvidos, devem relacionar conteúdos e currículos, mas, tudo isto, tendo em vista a necessária crítica aos aspectos que podem tornar essa prática instrumentalizada. Ao final deste recorte da pesquisa que realizamos em nível de doutorado, pudemos considerar indícios de como os professores se inseriram no processo de formação, com o envolvimento deles nas discussões e nas práticas com as QSC.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, Avenida Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, Avenida Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes. Nataly de Carvalho [UNESP]Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]2016-03-02T13:00:16Z2016-03-02T13:00:16Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article27-48application/pdfhttp://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1646Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 2, n. 2013, p. 27-48, 2013.2317-5125http://hdl.handle.net/11449/135226ISSN2317-5125-2013-02-2013-27-48.pdf4152572965541626Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAmazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:07:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135226Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:33:49.877212Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
title Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
spellingShingle Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
Lopes. Nataly de Carvalho [UNESP]
Teacher
STSE
Socio-scientific issues
Pesticides
Working groups
Formação de professores
CTSA
Questões sociocientíficas
Agrotóxicos
Grupos de trabalho
title_short Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
title_full Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
title_fullStr Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
title_full_unstemmed Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
title_sort Agrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência na formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciências
author Lopes. Nataly de Carvalho [UNESP]
author_facet Lopes. Nataly de Carvalho [UNESP]
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes. Nataly de Carvalho [UNESP]
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher
STSE
Socio-scientific issues
Pesticides
Working groups
Formação de professores
CTSA
Questões sociocientíficas
Agrotóxicos
Grupos de trabalho
topic Teacher
STSE
Socio-scientific issues
Pesticides
Working groups
Formação de professores
CTSA
Questões sociocientíficas
Agrotóxicos
Grupos de trabalho
description In this paper, we propose the socio-scientific issues (SSI) as an effective part of the curriculum of the ideals of the STSE movement in education. Furthermore, we have developed in a secondary school, in a rural community in the state of São Paulo, activities of continuing education for teachers in the discussions of SSI in the classroom. To understand and reflect on the situations resulting from these practices, we considered the participant research and the content analysis from the audio records of the weekly meetings between the teachers of this school and graduate students from a nearby university.Given this,we could understand how these issues should be part of people's lives, teachers must present motivation for the work, they need information,exposition of the arguments involved, mustrelate content and curricula, but, all this,aiming at the necessary critics of the aspects that can make this an instrumentalized practice. At the end of this clipping of our doctoral research, we were able to consider evidences on how teachers were inserted in the training process, with their involvement in the discussions and practices with the ISS.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T13:00:16Z
2016-03-02T13:00:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1646
Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 2, n. 2013, p. 27-48, 2013.
2317-5125
http://hdl.handle.net/11449/135226
ISSN2317-5125-2013-02-2013-27-48.pdf
4152572965541626
url http://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1646
http://hdl.handle.net/11449/135226
identifier_str_mv Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 2, n. 2013, p. 27-48, 2013.
2317-5125
ISSN2317-5125-2013-02-2013-27-48.pdf
4152572965541626
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 27-48
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129336269602816