Pesticides - toxicity versus costs: an experience of teachers formation with the socio-scientific issues in science education
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1646 |
Resumo: | In this paper, we propose the socio-scientific issues (SSI) as an effective part of the curriculum of the ideals of the STSE movement in education. Furthermore, we have developed in a secondary school, in a rural community in the state of São Paulo, activities of continuing education for teachers in the discussions of SSI in the classroom. To understand and reflect on the situations resulting from these practices, we considered the participant research and the content analysis from the audio records of the weekly meetings between the teachers of this school and graduate students from a nearby university. Given this, we could understand how these issues should be part of people's lives, teachers must present motivation for the work, they need information, exposition of the arguments involved, must relate content and curricula, but, all this, aiming at the necessary critics of the aspects that can make this an instrumentalized practice. At the end of this clipping of our doctoral research, we were able to consider evidences on how teachers were inserted inthe training process, with their involvement in the discussions and practices with the SSI |
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Pesticides - toxicity versus costs: an experience of teachers formation with the socio-scientific issues in science educationAgrotóxicos - toxidade versus custos: uma experiência de formação de professores com as questões sociocientíficas no ensino de ciênciasteacher education; STSE; socio-scientific issues; pesticides; working groupsformação de professores; CTSA; questões sociocientíficas; agrotóxicos; grupos de trabalhoIn this paper, we propose the socio-scientific issues (SSI) as an effective part of the curriculum of the ideals of the STSE movement in education. Furthermore, we have developed in a secondary school, in a rural community in the state of São Paulo, activities of continuing education for teachers in the discussions of SSI in the classroom. To understand and reflect on the situations resulting from these practices, we considered the participant research and the content analysis from the audio records of the weekly meetings between the teachers of this school and graduate students from a nearby university. Given this, we could understand how these issues should be part of people's lives, teachers must present motivation for the work, they need information, exposition of the arguments involved, must relate content and curricula, but, all this, aiming at the necessary critics of the aspects that can make this an instrumentalized practice. At the end of this clipping of our doctoral research, we were able to consider evidences on how teachers were inserted inthe training process, with their involvement in the discussions and practices with the SSINeste trabalho, propomos as questões sociocientíficas (QSC) como a efetivação curricular dos ideais do movimento CTSA na educação. Além disso, desenvolvemos junto a uma escola de ensino básico, em uma comunidade rural do interior do estado de São Paulo, atividades de formação permanente de professores nas discussões das QSC em sala de aula. Para compreendermos e refletirmos sobre as situações decorridas dessas práticas, consideramos a pesquisa participante e a análise de conteúdo, a partir dos registros em áudio das reuniões semanais entre os professores da escola e pós-graduandos de uma universidade próxima. Diante disto, pudemos compreender como essas questões devem fazer parte da vida das pessoas, os professores devem apresentar motivação para o trabalho, necessitam de informação, exposição dos argumentos envolvidos, devem relacionar conteúdos e currículos, mas, tudo isto, tendo em vista a necessária crítica aos aspectos que podem tornar essa prática instrumentalizada. Ao final deste recorte da pesquisa que realizamos em nível de doutorado, pudemos considerar indícios de como os professores se inseriram no processo de formação, com o envolvimento deles nas discussões e nas práticas com as QSC.Universidade Federal do ParáLopes, Nataly CarvalhoCarvalho, Washington Luiz Pacheco de2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/164610.18542/amazrecm.v9i17.1646Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 27-48Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 27-482317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1646/2076/*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP. Ed. 70, 1977./*ref*/BERNARDO, José R. 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