Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/132498
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf
Resumo: This study aimed to analyze the knowledge of a teachers group on Historical Critical Pedagogy (HCP) and its joints with the science teaching in the initial grades. Therefore, it was designed and developed a continuing education course for teachers of a municipal school from Bauru. The data were collected from material produced by the participants, observations of meetings, questionnaires and interviews, which are examined through Content Analysis. The data were organized into four themes: (In) formation sources, Critical Theories and HCP, Knowledge of HCP and HCP Science and Education. For the data analysis, it appears that the knowledge of teachers is limited, especially with regard to the bases from and to the HCP and the Science education is poorly articuled in this perspective. The teachers demonstrate that kwnow some principles of the theory and they indicate the need for theoretical study. We have discussed the need to theoretical domain of this theory by teachers and training as way for this process
id UNSP_3b1f335f68d2e754997b92af4ec89eab
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/132498
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulaçõesInitial grades teachers of elementary school, historical critical pedagogy and science teching: investigating jointsPedagogia criticaCienciaEnsinoEnsino fundamentalEducaçãoCritical pedagogyThis study aimed to analyze the knowledge of a teachers group on Historical Critical Pedagogy (HCP) and its joints with the science teaching in the initial grades. Therefore, it was designed and developed a continuing education course for teachers of a municipal school from Bauru. The data were collected from material produced by the participants, observations of meetings, questionnaires and interviews, which are examined through Content Analysis. The data were organized into four themes: (In) formation sources, Critical Theories and HCP, Knowledge of HCP and HCP Science and Education. For the data analysis, it appears that the knowledge of teachers is limited, especially with regard to the bases from and to the HCP and the Science education is poorly articuled in this perspective. The teachers demonstrate that kwnow some principles of the theory and they indicate the need for theoretical study. We have discussed the need to theoretical domain of this theory by teachers and training as way for this processO presente trabalho teve por objetivo analisar o conhecimento de um grupo de professores sobre a Pedagogia Histórico-crítica (PHC) e sua articulação com o ensino de Ciências nas series iniciais. Para tanto, foi elaborado e desenvolvido um curso de formação continuada para professores de uma escola da rede municipal de ensino de Bauru. Os dados foram coletados a partir de materiais produzidos pelos participantes, observações dos encontros, questionários e entrevistas, sendo estes examinados por meio da Análise de Conteúdo. Os dados obtidos foram organizados em quatro eixos temáticos: Fontes de (in)formação, Teorias críticas e PHC, Conhecimentos sobre a PHC e Ensino de Ciências e PHC. Pela análise dos dados, verifica-se que o conhecimento das professoras é limitado, especialmente em relação às bases e para a PHC e que o ensino de Ciências é pouco articulado a essa perspectiva. Os professores demonstram que conhecem alguns principios da teoria e indicam a necessidade de aprofundamento teórico. Discutiu-se a necessidade de domínio teórico dessa teoria pelos professores e a formação como via para este processoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP]2016-01-13T13:26:52Z2016-01-13T13:26:52Z2015-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis86 f. : il.application/pdfSANTOS, Fábio Schwarz Soares dos. Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.http://hdl.handle.net/11449/132498000852069http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf33004056079P02431034310174335Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:07:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132498Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:12:19.645004Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
Initial grades teachers of elementary school, historical critical pedagogy and science teching: investigating joints
title Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
spellingShingle Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP]
Pedagogia critica
Ciencia
Ensino
Ensino fundamental
Educação
Critical pedagogy
title_short Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
title_full Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
title_fullStr Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
title_full_unstemmed Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
title_sort Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
author Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP]
author_facet Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia critica
Ciencia
Ensino
Ensino fundamental
Educação
Critical pedagogy
topic Pedagogia critica
Ciencia
Ensino
Ensino fundamental
Educação
Critical pedagogy
description This study aimed to analyze the knowledge of a teachers group on Historical Critical Pedagogy (HCP) and its joints with the science teaching in the initial grades. Therefore, it was designed and developed a continuing education course for teachers of a municipal school from Bauru. The data were collected from material produced by the participants, observations of meetings, questionnaires and interviews, which are examined through Content Analysis. The data were organized into four themes: (In) formation sources, Critical Theories and HCP, Knowledge of HCP and HCP Science and Education. For the data analysis, it appears that the knowledge of teachers is limited, especially with regard to the bases from and to the HCP and the Science education is poorly articuled in this perspective. The teachers demonstrate that kwnow some principles of the theory and they indicate the need for theoretical study. We have discussed the need to theoretical domain of this theory by teachers and training as way for this process
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-06
2016-01-13T13:26:52Z
2016-01-13T13:26:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Fábio Schwarz Soares dos. Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/132498
000852069
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf
33004056079P0
2431034310174335
identifier_str_mv SANTOS, Fábio Schwarz Soares dos. Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.
000852069
33004056079P0
2431034310174335
url http://hdl.handle.net/11449/132498
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 86 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128772193386496