Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/132498 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf |
Resumo: | This study aimed to analyze the knowledge of a teachers group on Historical Critical Pedagogy (HCP) and its joints with the science teaching in the initial grades. Therefore, it was designed and developed a continuing education course for teachers of a municipal school from Bauru. The data were collected from material produced by the participants, observations of meetings, questionnaires and interviews, which are examined through Content Analysis. The data were organized into four themes: (In) formation sources, Critical Theories and HCP, Knowledge of HCP and HCP Science and Education. For the data analysis, it appears that the knowledge of teachers is limited, especially with regard to the bases from and to the HCP and the Science education is poorly articuled in this perspective. The teachers demonstrate that kwnow some principles of the theory and they indicate the need for theoretical study. We have discussed the need to theoretical domain of this theory by teachers and training as way for this process |
id |
UNSP_3b1f335f68d2e754997b92af4ec89eab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/132498 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulaçõesInitial grades teachers of elementary school, historical critical pedagogy and science teching: investigating jointsPedagogia criticaCienciaEnsinoEnsino fundamentalEducaçãoCritical pedagogyThis study aimed to analyze the knowledge of a teachers group on Historical Critical Pedagogy (HCP) and its joints with the science teaching in the initial grades. Therefore, it was designed and developed a continuing education course for teachers of a municipal school from Bauru. The data were collected from material produced by the participants, observations of meetings, questionnaires and interviews, which are examined through Content Analysis. The data were organized into four themes: (In) formation sources, Critical Theories and HCP, Knowledge of HCP and HCP Science and Education. For the data analysis, it appears that the knowledge of teachers is limited, especially with regard to the bases from and to the HCP and the Science education is poorly articuled in this perspective. The teachers demonstrate that kwnow some principles of the theory and they indicate the need for theoretical study. We have discussed the need to theoretical domain of this theory by teachers and training as way for this processO presente trabalho teve por objetivo analisar o conhecimento de um grupo de professores sobre a Pedagogia Histórico-crítica (PHC) e sua articulação com o ensino de Ciências nas series iniciais. Para tanto, foi elaborado e desenvolvido um curso de formação continuada para professores de uma escola da rede municipal de ensino de Bauru. Os dados foram coletados a partir de materiais produzidos pelos participantes, observações dos encontros, questionários e entrevistas, sendo estes examinados por meio da Análise de Conteúdo. Os dados obtidos foram organizados em quatro eixos temáticos: Fontes de (in)formação, Teorias críticas e PHC, Conhecimentos sobre a PHC e Ensino de Ciências e PHC. Pela análise dos dados, verifica-se que o conhecimento das professoras é limitado, especialmente em relação às bases e para a PHC e que o ensino de Ciências é pouco articulado a essa perspectiva. Os professores demonstram que conhecem alguns principios da teoria e indicam a necessidade de aprofundamento teórico. Discutiu-se a necessidade de domínio teórico dessa teoria pelos professores e a formação como via para este processoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP]2016-01-13T13:26:52Z2016-01-13T13:26:52Z2015-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis86 f. : il.application/pdfSANTOS, Fábio Schwarz Soares dos. Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.http://hdl.handle.net/11449/132498000852069http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf33004056079P02431034310174335Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:07:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132498Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:12:19.645004Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações Initial grades teachers of elementary school, historical critical pedagogy and science teching: investigating joints |
title |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações |
spellingShingle |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP] Pedagogia critica Ciencia Ensino Ensino fundamental Educação Critical pedagogy |
title_short |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações |
title_full |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações |
title_fullStr |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações |
title_full_unstemmed |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações |
title_sort |
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações |
author |
Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP] |
author_facet |
Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Fábio Schwarz Soares dos [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia critica Ciencia Ensino Ensino fundamental Educação Critical pedagogy |
topic |
Pedagogia critica Ciencia Ensino Ensino fundamental Educação Critical pedagogy |
description |
This study aimed to analyze the knowledge of a teachers group on Historical Critical Pedagogy (HCP) and its joints with the science teaching in the initial grades. Therefore, it was designed and developed a continuing education course for teachers of a municipal school from Bauru. The data were collected from material produced by the participants, observations of meetings, questionnaires and interviews, which are examined through Content Analysis. The data were organized into four themes: (In) formation sources, Critical Theories and HCP, Knowledge of HCP and HCP Science and Education. For the data analysis, it appears that the knowledge of teachers is limited, especially with regard to the bases from and to the HCP and the Science education is poorly articuled in this perspective. The teachers demonstrate that kwnow some principles of the theory and they indicate the need for theoretical study. We have discussed the need to theoretical domain of this theory by teachers and training as way for this process |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-06 2016-01-13T13:26:52Z 2016-01-13T13:26:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Fábio Schwarz Soares dos. Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015. http://hdl.handle.net/11449/132498 000852069 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf 33004056079P0 2431034310174335 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Fábio Schwarz Soares dos. Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015. 000852069 33004056079P0 2431034310174335 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/132498 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-12-2015/000852069.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
86 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128772193386496 |