Uma avaliação do conceito de regência e transitividade na tradição gramatical do português

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Maria Helena de Moura [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/issue/view/409
http://hdl.handle.net/11449/124844
Resumo: In this paper, we study patterns of complementation as well as transitivity in Portuguese grammatical tradition aiming at verifying the motor of interest toward these subjects as well as eventual historic changes in the direction of the treatment they have been given. We analyze the concepts, the relations and the grounding notions in this camp, as well as the (in)transitive property of verbs in correlation with the status of their complements. Historically documented normative determinations of the notion of complementation and the modern reactions to such a view are relevant to our examination. Our conclusion moves toward a socio‑historic conditioning of traditional lessons, acknowledging, however, the natural existence of theoretical directions in the proposals.
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spelling Uma avaliação do conceito de regência e transitividade na tradição gramatical do portuguêsAn evaluation of the concept of patterns of complementation and transitivity in Portuguese grammatical traditionPatterns of complementationTransitivityTraditional grammarRegênciaTransitividadeGramática tradicionalIn this paper, we study patterns of complementation as well as transitivity in Portuguese grammatical tradition aiming at verifying the motor of interest toward these subjects as well as eventual historic changes in the direction of the treatment they have been given. We analyze the concepts, the relations and the grounding notions in this camp, as well as the (in)transitive property of verbs in correlation with the status of their complements. Historically documented normative determinations of the notion of complementation and the modern reactions to such a view are relevant to our examination. Our conclusion moves toward a socio‑historic conditioning of traditional lessons, acknowledging, however, the natural existence of theoretical directions in the proposals.Estuda-se regência e transitividade na tradição gramatical do português, com o objetivo de verificar os móveis do interesse pelo tema, bem como alguma eventual mudança histórica de direção no modo do tratamento proposto. Analisam-se a conceituação, as relações e as noções de base nesse campo, bem como a visão da propriedade (in)transitiva dos verbos, em correlação com a do estatuto dos complementos. Têm relevância a determinação normativa historicamente documentada da noção de regência e a reação moderna a esse modo de ver. Conclui-se por um condicionamento histórico-social das lições tradicionais, reconhecendo‑se, porém, a natural existência de uma direção teórica nas propostas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km1, Campus Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km1, Campus Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Neves, Maria Helena de Moura [UNESP]2015-07-15T18:27:49Z2015-07-15T18:27:49Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article34-47application/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/issue/view/409Revista Todas as Letras, v. 16, n. 1, p. 34-47, 2014.1980-6914http://hdl.handle.net/11449/12484410.15529/1980-6914/letras.v16n1p34-47ISSN1980-6914-2014-16-01-34-47.pdf7763723797874715Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Todas as Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T12:55:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124844Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:42:15.374446Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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