Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069 http://hdl.handle.net/11449/122400 |
Resumo: | After a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school. |
id |
UNSP_3b8071d526553195ccb2196d12021233 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122400 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolaresDemocracy and participation in brasilian public schools: the possibilities of direct elections for school managersdemocraciaeleiçãogestores escolaresescolas democráticasdemocracyelectionschool managersdemocratic schoolsAfter a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school.Depois de um longo período de ditadura militar, os brasileiros, após a redemocratização ao final dos anos de 1980, experimentaram a possibilidade de eleger seus representantes políticos. Essa experiência de democracia e cidadania contidas no processo eleitoral agora se configura como um dos principais desafios para tornar as escolas públicas brasileiras mais democráticas e participativas, através da eleição dos gestores escolares. A proposta deste trabalho é discutir os aspectos históricos do processo de eleição de representantes no Brasil e as possibilidades das eleições diretas para gestor escolar. Num primeiro momento resgatando a luta da sociedade brasileira em busca de uma efetiva participação política e, posteriormente, apontando os limites e as possibilidades da introdução da eleição direta para gestores escolares, como mecanismo de consolidação de uma escola mais democrática.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, N. 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP]Antonini, Vanessa Lara [UNESP]2015-04-27T11:55:42Z2015-04-27T11:55:42Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article117-132application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014.1519-0110http://hdl.handle.net/11449/122400ISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf54808642341753330000-0002-7435-6937Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporOrg & Demoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-13T06:17:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122400Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:12:50.417489Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares Democracy and participation in brasilian public schools: the possibilities of direct elections for school managers |
title |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares |
spellingShingle |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP] democracia eleição gestores escolares escolas democráticas democracy election school managers democratic schools |
title_short |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares |
title_full |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares |
title_fullStr |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares |
title_full_unstemmed |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares |
title_sort |
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares |
author |
Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP] |
author_facet |
Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP] Antonini, Vanessa Lara [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Antonini, Vanessa Lara [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP] Antonini, Vanessa Lara [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
democracia eleição gestores escolares escolas democráticas democracy election school managers democratic schools |
topic |
democracia eleição gestores escolares escolas democráticas democracy election school managers democratic schools |
description |
After a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-04-27T11:55:42Z 2015-04-27T11:55:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069 Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014. 1519-0110 http://hdl.handle.net/11449/122400 ISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf 5480864234175333 0000-0002-7435-6937 |
url |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069 http://hdl.handle.net/11449/122400 |
identifier_str_mv |
Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014. 1519-0110 ISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf 5480864234175333 0000-0002-7435-6937 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Org & Demo |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
117-132 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129173110128640 |