Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Antonini, Vanessa Lara [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069
http://hdl.handle.net/11449/122400
Resumo: After a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school.
id UNSP_3b8071d526553195ccb2196d12021233
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122400
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolaresDemocracy and participation in brasilian public schools: the possibilities of direct elections for school managersdemocraciaeleiçãogestores escolaresescolas democráticasdemocracyelectionschool managersdemocratic schoolsAfter a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school.Depois de um longo período de ditadura militar, os brasileiros, após a redemocratização ao final dos anos de 1980, experimentaram a possibilidade de eleger seus representantes políticos. Essa experiência de democracia e cidadania contidas no processo eleitoral agora se configura como um dos principais desafios para tornar as escolas públicas brasileiras mais democráticas e participativas, através da eleição dos gestores escolares. A proposta deste trabalho é discutir os aspectos históricos do processo de eleição de representantes no Brasil e as possibilidades das eleições diretas para gestor escolar. Num primeiro momento resgatando a luta da sociedade brasileira em busca de uma efetiva participação política e, posteriormente, apontando os limites e as possibilidades da introdução da eleição direta para gestores escolares, como mecanismo de consolidação de uma escola mais democrática.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, N. 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP]Antonini, Vanessa Lara [UNESP]2015-04-27T11:55:42Z2015-04-27T11:55:42Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article117-132application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014.1519-0110http://hdl.handle.net/11449/122400ISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf54808642341753330000-0002-7435-6937Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporOrg & Demoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-13T06:17:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122400Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:12:50.417489Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
Democracy and participation in brasilian public schools: the possibilities of direct elections for school managers
title Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
spellingShingle Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP]
democracia
eleição
gestores escolares
escolas democráticas
democracy
election
school managers
democratic schools
title_short Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
title_full Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
title_fullStr Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
title_full_unstemmed Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
title_sort Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
author Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP]
author_facet Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP]
Antonini, Vanessa Lara [UNESP]
author_role author
author2 Antonini, Vanessa Lara [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Resende, Fernanda Motta de Paula [UNESP]
Antonini, Vanessa Lara [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv democracia
eleição
gestores escolares
escolas democráticas
democracy
election
school managers
democratic schools
topic democracia
eleição
gestores escolares
escolas democráticas
democracy
election
school managers
democratic schools
description After a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-04-27T11:55:42Z
2015-04-27T11:55:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069
Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014.
1519-0110
http://hdl.handle.net/11449/122400
ISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf
5480864234175333
0000-0002-7435-6937
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069
http://hdl.handle.net/11449/122400
identifier_str_mv Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014.
1519-0110
ISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf
5480864234175333
0000-0002-7435-6937
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Org & Demo
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 117-132
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129173110128640