ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Irlla Karla Dos Santos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Darido, Suraya Cristina [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385
http://hdl.handle.net/11449/212131
Resumo: This study aimed to analyze how the State Curriculum Proposals (SCP) for Physical Education approach the dance content in elementary school, trying to outline how this content is covered in these documents. In order to achieve this goal, it was developed a document review in 17 (SCP). Data was analyzed based on the perspective of thematic categories, which are: the indication or not of dance as a content of Physical Education and the identification of its theoretical framework; which are the terms used to describe dance; the existence or not of curricular organization proposals and classification of dance subtopics; and whereas the dimension of the contents (conceptual, procedural and attitudinal) were presented or not. The results suggested that dance is a relevant content to the SCP, since all of them proposed this theme on their guidelines. However, the objectives, the theoretical framework and the content dimensions presented some divergences between one another.
id UNSP_3bf5dfd1b10bd8275467dd667822875d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212131
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASILANALYSIS OF DANCE CONTENT ON STATE CURRICULUM PROPOSALS OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZILScholar physical educationDanceState curriculum proposalsEducação física escolarDançaPropostas curriculares estaduaisThis study aimed to analyze how the State Curriculum Proposals (SCP) for Physical Education approach the dance content in elementary school, trying to outline how this content is covered in these documents. In order to achieve this goal, it was developed a document review in 17 (SCP). Data was analyzed based on the perspective of thematic categories, which are: the indication or not of dance as a content of Physical Education and the identification of its theoretical framework; which are the terms used to describe dance; the existence or not of curricular organization proposals and classification of dance subtopics; and whereas the dimension of the contents (conceptual, procedural and attitudinal) were presented or not. The results suggested that dance is a relevant content to the SCP, since all of them proposed this theme on their guidelines. However, the objectives, the theoretical framework and the content dimensions presented some divergences between one another.Este estudo teve como objetivo analisar como o conteúdo da dança é tratado nas Propostas Curriculares Estaduais (PCE) de Educação Física no Ensino Fundamental procurando delinear como o conteúdo é abordado nesses documentos. Para tanto, desenvolveu-se uma análise documental em 17 PCE. Os dados foram analisados a partir de categorias temáticas, sendo elas: a indicação ou não da dança como um conteúdo da Educação Física, e a identificação do referencial teórico; quais os termos empregados para designar a dança; a existência ou não de propostas de organização curricular e classificação dos subtemas da dança; e se as dimensões dos conteúdos (conceitual, procedimental e atitudinal) foram ou não apresentadas. Os resultados apontaram que a dança é um conteúdo relevante para as PCE, já que todas propuseram esse tema em suas diretrizes.Todavia, os objetivos, o referencial teórico e as dimensões dos conteúdos apresentaram divergências entre si.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual de MaringáInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Diniz, Irlla Karla Dos SantosDarido, Suraya Cristina [UNESP]2021-07-14T10:35:01Z2021-07-14T10:35:01Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article353-365application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá, v. 26, n. 3, p. 353-365, 2015.1983-3083http://hdl.handle.net/11449/21213110.4025/reveducfis.v26i3.25385S1983-30832015000300353S1983-30832015000300353.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Educação Física / UEMinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T06:06:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212131Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:00:11.179320Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
ANALYSIS OF DANCE CONTENT ON STATE CURRICULUM PROPOSALS OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL
title ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
spellingShingle ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
Diniz, Irlla Karla Dos Santos
Scholar physical education
Dance
State curriculum proposals
Educação física escolar
Dança
Propostas curriculares estaduais
title_short ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
title_full ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
title_fullStr ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
title_full_unstemmed ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
title_sort ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
author Diniz, Irlla Karla Dos Santos
author_facet Diniz, Irlla Karla Dos Santos
Darido, Suraya Cristina [UNESP]
author_role author
author2 Darido, Suraya Cristina [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Irlla Karla Dos Santos
Darido, Suraya Cristina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Scholar physical education
Dance
State curriculum proposals
Educação física escolar
Dança
Propostas curriculares estaduais
topic Scholar physical education
Dance
State curriculum proposals
Educação física escolar
Dança
Propostas curriculares estaduais
description This study aimed to analyze how the State Curriculum Proposals (SCP) for Physical Education approach the dance content in elementary school, trying to outline how this content is covered in these documents. In order to achieve this goal, it was developed a document review in 17 (SCP). Data was analyzed based on the perspective of thematic categories, which are: the indication or not of dance as a content of Physical Education and the identification of its theoretical framework; which are the terms used to describe dance; the existence or not of curricular organization proposals and classification of dance subtopics; and whereas the dimension of the contents (conceptual, procedural and attitudinal) were presented or not. The results suggested that dance is a relevant content to the SCP, since all of them proposed this theme on their guidelines. However, the objectives, the theoretical framework and the content dimensions presented some divergences between one another.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2021-07-14T10:35:01Z
2021-07-14T10:35:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385
Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá, v. 26, n. 3, p. 353-365, 2015.
1983-3083
http://hdl.handle.net/11449/212131
10.4025/reveducfis.v26i3.25385
S1983-30832015000300353
S1983-30832015000300353.pdf
url http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385
http://hdl.handle.net/11449/212131
identifier_str_mv Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá, v. 26, n. 3, p. 353-365, 2015.
1983-3083
10.4025/reveducfis.v26i3.25385
S1983-30832015000300353
S1983-30832015000300353.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista da Educação Física / UEM
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 353-365
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128735641075712