ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385 http://hdl.handle.net/11449/212131 |
Resumo: | This study aimed to analyze how the State Curriculum Proposals (SCP) for Physical Education approach the dance content in elementary school, trying to outline how this content is covered in these documents. In order to achieve this goal, it was developed a document review in 17 (SCP). Data was analyzed based on the perspective of thematic categories, which are: the indication or not of dance as a content of Physical Education and the identification of its theoretical framework; which are the terms used to describe dance; the existence or not of curricular organization proposals and classification of dance subtopics; and whereas the dimension of the contents (conceptual, procedural and attitudinal) were presented or not. The results suggested that dance is a relevant content to the SCP, since all of them proposed this theme on their guidelines. However, the objectives, the theoretical framework and the content dimensions presented some divergences between one another. |
id |
UNSP_3bf5dfd1b10bd8275467dd667822875d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212131 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASILANALYSIS OF DANCE CONTENT ON STATE CURRICULUM PROPOSALS OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZILScholar physical educationDanceState curriculum proposalsEducação física escolarDançaPropostas curriculares estaduaisThis study aimed to analyze how the State Curriculum Proposals (SCP) for Physical Education approach the dance content in elementary school, trying to outline how this content is covered in these documents. In order to achieve this goal, it was developed a document review in 17 (SCP). Data was analyzed based on the perspective of thematic categories, which are: the indication or not of dance as a content of Physical Education and the identification of its theoretical framework; which are the terms used to describe dance; the existence or not of curricular organization proposals and classification of dance subtopics; and whereas the dimension of the contents (conceptual, procedural and attitudinal) were presented or not. The results suggested that dance is a relevant content to the SCP, since all of them proposed this theme on their guidelines. However, the objectives, the theoretical framework and the content dimensions presented some divergences between one another.Este estudo teve como objetivo analisar como o conteúdo da dança é tratado nas Propostas Curriculares Estaduais (PCE) de Educação Física no Ensino Fundamental procurando delinear como o conteúdo é abordado nesses documentos. Para tanto, desenvolveu-se uma análise documental em 17 PCE. Os dados foram analisados a partir de categorias temáticas, sendo elas: a indicação ou não da dança como um conteúdo da Educação Física, e a identificação do referencial teórico; quais os termos empregados para designar a dança; a existência ou não de propostas de organização curricular e classificação dos subtemas da dança; e se as dimensões dos conteúdos (conceitual, procedimental e atitudinal) foram ou não apresentadas. Os resultados apontaram que a dança é um conteúdo relevante para as PCE, já que todas propuseram esse tema em suas diretrizes.Todavia, os objetivos, o referencial teórico e as dimensões dos conteúdos apresentaram divergências entre si.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual de MaringáInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Diniz, Irlla Karla Dos SantosDarido, Suraya Cristina [UNESP]2021-07-14T10:35:01Z2021-07-14T10:35:01Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article353-365application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá, v. 26, n. 3, p. 353-365, 2015.1983-3083http://hdl.handle.net/11449/21213110.4025/reveducfis.v26i3.25385S1983-30832015000300353S1983-30832015000300353.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Educação Física / UEMinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T06:06:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212131Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:00:11.179320Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL ANALYSIS OF DANCE CONTENT ON STATE CURRICULUM PROPOSALS OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL |
title |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL |
spellingShingle |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL Diniz, Irlla Karla Dos Santos Scholar physical education Dance State curriculum proposals Educação física escolar Dança Propostas curriculares estaduais |
title_short |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL |
title_full |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL |
title_fullStr |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL |
title_full_unstemmed |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL |
title_sort |
ANÁLISE DO CONTEÚDO DANÇA NAS PROPOSTAS CURRICULARES ESTADUAIS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO BRASIL |
author |
Diniz, Irlla Karla Dos Santos |
author_facet |
Diniz, Irlla Karla Dos Santos Darido, Suraya Cristina [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Darido, Suraya Cristina [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz, Irlla Karla Dos Santos Darido, Suraya Cristina [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scholar physical education Dance State curriculum proposals Educação física escolar Dança Propostas curriculares estaduais |
topic |
Scholar physical education Dance State curriculum proposals Educação física escolar Dança Propostas curriculares estaduais |
description |
This study aimed to analyze how the State Curriculum Proposals (SCP) for Physical Education approach the dance content in elementary school, trying to outline how this content is covered in these documents. In order to achieve this goal, it was developed a document review in 17 (SCP). Data was analyzed based on the perspective of thematic categories, which are: the indication or not of dance as a content of Physical Education and the identification of its theoretical framework; which are the terms used to describe dance; the existence or not of curricular organization proposals and classification of dance subtopics; and whereas the dimension of the contents (conceptual, procedural and attitudinal) were presented or not. The results suggested that dance is a relevant content to the SCP, since all of them proposed this theme on their guidelines. However, the objectives, the theoretical framework and the content dimensions presented some divergences between one another. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2021-07-14T10:35:01Z 2021-07-14T10:35:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385 Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá, v. 26, n. 3, p. 353-365, 2015. 1983-3083 http://hdl.handle.net/11449/212131 10.4025/reveducfis.v26i3.25385 S1983-30832015000300353 S1983-30832015000300353.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i3.25385 http://hdl.handle.net/11449/212131 |
identifier_str_mv |
Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá, v. 26, n. 3, p. 353-365, 2015. 1983-3083 10.4025/reveducfis.v26i3.25385 S1983-30832015000300353 S1983-30832015000300353.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista da Educação Física / UEM |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
353-365 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128735641075712 |