A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155 http://hdl.handle.net/11449/125133 |
Resumo: | This paper analyzes data under diametrically opposed theoretical frameworks. Encouraged by the sudden and recent popularity of Hannah Arendt, we decided to submit the data of a already presented dissertation to a “new” reference, extracted from Arendt’s famous text on the education crisis in the United States in the 1950. Data had been interpreted in the light of Paulo Freire’s epistemology. In further analyzes, from Arendt, our interpretations gained even more strength. However, in the final comparison between the two thinkers stand out irreconcilable differences: For Arendt, it is impossible to educate adults and the world of education should be detached from the world of politics, since the responsibility of the educator is based on tradition and authority while for Freire is indeed possible to educate adults and the responsibility of the educator – as in Sartre – leads to freedom. Our conclusion is to be possible the social education of adults if we educate ourselves with them in a dialogic relationship. |
id |
UNSP_3ef8987ae09fd928eb93295e43ba5964 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125133 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo FreireAdult educationDialogic educationPaulo FreireHannah ArendtEducação de adultosEducação dialógicaPaulo FreireHannah ArendtThis paper analyzes data under diametrically opposed theoretical frameworks. Encouraged by the sudden and recent popularity of Hannah Arendt, we decided to submit the data of a already presented dissertation to a “new” reference, extracted from Arendt’s famous text on the education crisis in the United States in the 1950. Data had been interpreted in the light of Paulo Freire’s epistemology. In further analyzes, from Arendt, our interpretations gained even more strength. However, in the final comparison between the two thinkers stand out irreconcilable differences: For Arendt, it is impossible to educate adults and the world of education should be detached from the world of politics, since the responsibility of the educator is based on tradition and authority while for Freire is indeed possible to educate adults and the responsibility of the educator – as in Sartre – leads to freedom. Our conclusion is to be possible the social education of adults if we educate ourselves with them in a dialogic relationship.Este texto analisa dados sob referenciais teóricos diametralmente oposto. Estimulados pela repentina e recente popularidade de Hannah Arendt, resolvemos submeter os dados de uma dissertação já defendida a um “novo” referencial, extraído do famoso texto de Arendt sobre a crise da educação nos Estados Unidos nos anos 1950. Os dados haviam sido interpretados à luz da epistemologia de Paulo Freire. Em novas análises, a partir de Arendt, nossas interpretações ganharam ainda mais força. No entanto, na comparação final entre os dois pensadores, destacam-se diferenças irreconciliáveis: Para Arendt, é impossível educar adultos e o mundo da educação deve ser desvinculado do mundo da política, já que a responsabilidade do educador se baseia na tradição e na autoridade, enquanto para Freire é possível sim educar adultos e a responsabilidade do educador – tal como em Sartre – leva à liberdade. Concluímos ser possível a educação social de adultos se, numa relação dialógica, nos educarmos com eles.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA - JAÚ , KM1, CAMPUS, CEP 14800-850, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú , KM1, Campus, CEP 14800-850, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP]Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP]2015-07-15T18:28:30Z2015-07-15T18:28:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article122-135application/pdfhttp://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155Cadernos Ceru, v. 25, n. 1, p. 122-135, 2014.1413-4519http://hdl.handle.net/11449/125133ISSN1413-4519-2014-25-01-122-135.pdf58838681061837570856134136825440Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos Ceruinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:06:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125133Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-09T06:06:09Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire |
title |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire |
spellingShingle |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP] Adult education Dialogic education Paulo Freire Hannah Arendt Educação de adultos Educação dialógica Paulo Freire Hannah Arendt |
title_short |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire |
title_full |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire |
title_fullStr |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire |
title_full_unstemmed |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire |
title_sort |
A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire |
author |
Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP] |
author_facet |
Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP] Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP] Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adult education Dialogic education Paulo Freire Hannah Arendt Educação de adultos Educação dialógica Paulo Freire Hannah Arendt |
topic |
Adult education Dialogic education Paulo Freire Hannah Arendt Educação de adultos Educação dialógica Paulo Freire Hannah Arendt |
description |
This paper analyzes data under diametrically opposed theoretical frameworks. Encouraged by the sudden and recent popularity of Hannah Arendt, we decided to submit the data of a already presented dissertation to a “new” reference, extracted from Arendt’s famous text on the education crisis in the United States in the 1950. Data had been interpreted in the light of Paulo Freire’s epistemology. In further analyzes, from Arendt, our interpretations gained even more strength. However, in the final comparison between the two thinkers stand out irreconcilable differences: For Arendt, it is impossible to educate adults and the world of education should be detached from the world of politics, since the responsibility of the educator is based on tradition and authority while for Freire is indeed possible to educate adults and the responsibility of the educator – as in Sartre – leads to freedom. Our conclusion is to be possible the social education of adults if we educate ourselves with them in a dialogic relationship. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:28:30Z 2015-07-15T18:28:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155 Cadernos Ceru, v. 25, n. 1, p. 122-135, 2014. 1413-4519 http://hdl.handle.net/11449/125133 ISSN1413-4519-2014-25-01-122-135.pdf 5883868106183757 0856134136825440 |
url |
http://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155 http://hdl.handle.net/11449/125133 |
identifier_str_mv |
Cadernos Ceru, v. 25, n. 1, p. 122-135, 2014. 1413-4519 ISSN1413-4519-2014-25-01-122-135.pdf 5883868106183757 0856134136825440 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cadernos Ceru |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
122-135 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797789340519104512 |