A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155
http://hdl.handle.net/11449/125133
Resumo: This paper analyzes data under diametrically opposed theoretical frameworks. Encouraged by the sudden and recent popularity of Hannah Arendt, we decided to submit the data of a already presented dissertation to a “new” reference, extracted from Arendt’s famous text on the education crisis in the United States in the 1950. Data had been interpreted in the light of Paulo Freire’s epistemology. In further analyzes, from Arendt, our interpretations gained even more strength. However, in the final comparison between the two thinkers stand out irreconcilable differences: For Arendt, it is impossible to educate adults and the world of education should be detached from the world of politics, since the responsibility of the educator is based on tradition and authority while for Freire is indeed possible to educate adults and the responsibility of the educator – as in Sartre – leads to freedom. Our conclusion is to be possible the social education of adults if we educate ourselves with them in a dialogic relationship.
id UNSP_3ef8987ae09fd928eb93295e43ba5964
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125133
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo FreireAdult educationDialogic educationPaulo FreireHannah ArendtEducação de adultosEducação dialógicaPaulo FreireHannah ArendtThis paper analyzes data under diametrically opposed theoretical frameworks. Encouraged by the sudden and recent popularity of Hannah Arendt, we decided to submit the data of a already presented dissertation to a “new” reference, extracted from Arendt’s famous text on the education crisis in the United States in the 1950. Data had been interpreted in the light of Paulo Freire’s epistemology. In further analyzes, from Arendt, our interpretations gained even more strength. However, in the final comparison between the two thinkers stand out irreconcilable differences: For Arendt, it is impossible to educate adults and the world of education should be detached from the world of politics, since the responsibility of the educator is based on tradition and authority while for Freire is indeed possible to educate adults and the responsibility of the educator – as in Sartre – leads to freedom. Our conclusion is to be possible the social education of adults if we educate ourselves with them in a dialogic relationship.Este texto analisa dados sob referenciais teóricos diametralmente oposto. Estimulados pela repentina e recente popularidade de Hannah Arendt, resolvemos submeter os dados de uma dissertação já defendida a um “novo” referencial, extraído do famoso texto de Arendt sobre a crise da educação nos Estados Unidos nos anos 1950. Os dados haviam sido interpretados à luz da epistemologia de Paulo Freire. Em novas análises, a partir de Arendt, nossas interpretações ganharam ainda mais força. No entanto, na comparação final entre os dois pensadores, destacam-se diferenças irreconciliáveis: Para Arendt, é impossível educar adultos e o mundo da educação deve ser desvinculado do mundo da política, já que a responsabilidade do educador se baseia na tradição e na autoridade, enquanto para Freire é possível sim educar adultos e a responsabilidade do educador – tal como em Sartre – leva à liberdade. Concluímos ser possível a educação social de adultos se, numa relação dialógica, nos educarmos com eles.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA - JAÚ , KM1, CAMPUS, CEP 14800-850, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú , KM1, Campus, CEP 14800-850, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP]Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP]2015-07-15T18:28:30Z2015-07-15T18:28:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article122-135application/pdfhttp://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155Cadernos Ceru, v. 25, n. 1, p. 122-135, 2014.1413-4519http://hdl.handle.net/11449/125133ISSN1413-4519-2014-25-01-122-135.pdf58838681061837570856134136825440Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos Ceruinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:06:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125133Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-09T06:06:09Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
title A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
spellingShingle A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP]
Adult education
Dialogic education
Paulo Freire
Hannah Arendt
Educação de adultos
Educação dialógica
Paulo Freire
Hannah Arendt
title_short A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
title_full A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
title_fullStr A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
title_full_unstemmed A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
title_sort A educação de adultos como socialização: Hannah Arendt versus Paulo Freire
author Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP]
author_facet Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP]
Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP]
author_role author
author2 Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Whitaker, Dulce Consuelo Andreatta [UNESP]
Souza, Marinaldo Fernando de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adult education
Dialogic education
Paulo Freire
Hannah Arendt
Educação de adultos
Educação dialógica
Paulo Freire
Hannah Arendt
topic Adult education
Dialogic education
Paulo Freire
Hannah Arendt
Educação de adultos
Educação dialógica
Paulo Freire
Hannah Arendt
description This paper analyzes data under diametrically opposed theoretical frameworks. Encouraged by the sudden and recent popularity of Hannah Arendt, we decided to submit the data of a already presented dissertation to a “new” reference, extracted from Arendt’s famous text on the education crisis in the United States in the 1950. Data had been interpreted in the light of Paulo Freire’s epistemology. In further analyzes, from Arendt, our interpretations gained even more strength. However, in the final comparison between the two thinkers stand out irreconcilable differences: For Arendt, it is impossible to educate adults and the world of education should be detached from the world of politics, since the responsibility of the educator is based on tradition and authority while for Freire is indeed possible to educate adults and the responsibility of the educator – as in Sartre – leads to freedom. Our conclusion is to be possible the social education of adults if we educate ourselves with them in a dialogic relationship.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:28:30Z
2015-07-15T18:28:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155
Cadernos Ceru, v. 25, n. 1, p. 122-135, 2014.
1413-4519
http://hdl.handle.net/11449/125133
ISSN1413-4519-2014-25-01-122-135.pdf
5883868106183757
0856134136825440
url http://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/89155
http://hdl.handle.net/11449/125133
identifier_str_mv Cadernos Ceru, v. 25, n. 1, p. 122-135, 2014.
1413-4519
ISSN1413-4519-2014-25-01-122-135.pdf
5883868106183757
0856134136825440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos Ceru
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 122-135
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789340519104512