Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865
http://hdl.handle.net/11449/6753
Resumo: This article presents a theoretical search and aims to introduce the main categories of historical-cultural theory and discuss its implications for the physical education teacher's work inside the school and also emphasizes this theory and its methodological proposal as an important way to build the scholar physical education in a critical perspective aiming to change the school and the students conscious and personality. The Vigotskian school of human development it is taken as an important reference to understand the scholars in their vital process of development and helps the teachers in general, and physical education teachers in specific, to consider the activity ( vital activity) as important instrument to get the humanization and liberty of human being, inside the school and inside the contemporary society.
id UNSP_3f9dd1fb11b1297eb7b30fa1ae3934e6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/6753
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolarHistorical-cultural theory and its implications on the scholar physical educations teacher's workHistoric-cultural theoryVigotskian school of developmentVital activity in physical educationThis article presents a theoretical search and aims to introduce the main categories of historical-cultural theory and discuss its implications for the physical education teacher's work inside the school and also emphasizes this theory and its methodological proposal as an important way to build the scholar physical education in a critical perspective aiming to change the school and the students conscious and personality. The Vigotskian school of human development it is taken as an important reference to understand the scholars in their vital process of development and helps the teachers in general, and physical education teachers in specific, to consider the activity ( vital activity) as important instrument to get the humanization and liberty of human being, inside the school and inside the contemporary society.Esse artigo apresenta o resultado de uma pesquisa de natureza teórica e tem objetivo de introduzir as principais categorias da teoria histórico-cultural e discutir suas implicações para o trabalho do professor de educação física escolar. Também enfatiza essa teoria e suas propostas metodológicas, como um importante caminho para se construir a educação física escolar numa perspectiva crítica e voltada à transformação qualitativa da escola e da consciência e personalidade dos estudantes. A escola vigotskiana de desenvolvimento humano é tomada como uma importante referência para se entender os estudantes no seu processo de desenvolvimento vital e pode ajudar os professores em geral e os professores de educação física em específico, a considerar a atividade (atividade vital) como importante instrumento de humanização e liberdade humana no interior da escola e no interior da sociedade contemporânea.FCT UNESP Presidente Prudente, Dept Educ Fis, Presidente Prudente, SP, BrazilFCT UNESP Presidente Prudente, Dept Educ Fis, Presidente Prudente, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP]2014-05-20T13:22:50Z2014-05-20T13:22:50Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article687-695application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 3, p. 687-695, 2009.1980-6574http://hdl.handle.net/11449/6753WOS:000270451700023WOS000270451700023.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotriz: Revista de Educação Física0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T17:42:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/6753Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:10:19.020628Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
Historical-cultural theory and its implications on the scholar physical educations teacher's work
title Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
spellingShingle Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP]
Historic-cultural theory
Vigotskian school of development
Vital activity in physical education
title_short Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
title_full Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
title_fullStr Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
title_full_unstemmed Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
title_sort Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
author Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP]
author_facet Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historic-cultural theory
Vigotskian school of development
Vital activity in physical education
topic Historic-cultural theory
Vigotskian school of development
Vital activity in physical education
description This article presents a theoretical search and aims to introduce the main categories of historical-cultural theory and discuss its implications for the physical education teacher's work inside the school and also emphasizes this theory and its methodological proposal as an important way to build the scholar physical education in a critical perspective aiming to change the school and the students conscious and personality. The Vigotskian school of human development it is taken as an important reference to understand the scholars in their vital process of development and helps the teachers in general, and physical education teachers in specific, to consider the activity ( vital activity) as important instrument to get the humanization and liberty of human being, inside the school and inside the contemporary society.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2014-05-20T13:22:50Z
2014-05-20T13:22:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865
Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 3, p. 687-695, 2009.
1980-6574
http://hdl.handle.net/11449/6753
WOS:000270451700023
WOS000270451700023.pdf
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865
http://hdl.handle.net/11449/6753
identifier_str_mv Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 3, p. 687-695, 2009.
1980-6574
WOS:000270451700023
WOS000270451700023.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Motriz: Revista de Educação Física
0,254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 687-695
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128904993439744