Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865 http://hdl.handle.net/11449/6753 |
Resumo: | This article presents a theoretical search and aims to introduce the main categories of historical-cultural theory and discuss its implications for the physical education teacher's work inside the school and also emphasizes this theory and its methodological proposal as an important way to build the scholar physical education in a critical perspective aiming to change the school and the students conscious and personality. The Vigotskian school of human development it is taken as an important reference to understand the scholars in their vital process of development and helps the teachers in general, and physical education teachers in specific, to consider the activity ( vital activity) as important instrument to get the humanization and liberty of human being, inside the school and inside the contemporary society. |
id |
UNSP_3f9dd1fb11b1297eb7b30fa1ae3934e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/6753 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolarHistorical-cultural theory and its implications on the scholar physical educations teacher's workHistoric-cultural theoryVigotskian school of developmentVital activity in physical educationThis article presents a theoretical search and aims to introduce the main categories of historical-cultural theory and discuss its implications for the physical education teacher's work inside the school and also emphasizes this theory and its methodological proposal as an important way to build the scholar physical education in a critical perspective aiming to change the school and the students conscious and personality. The Vigotskian school of human development it is taken as an important reference to understand the scholars in their vital process of development and helps the teachers in general, and physical education teachers in specific, to consider the activity ( vital activity) as important instrument to get the humanization and liberty of human being, inside the school and inside the contemporary society.Esse artigo apresenta o resultado de uma pesquisa de natureza teórica e tem objetivo de introduzir as principais categorias da teoria histórico-cultural e discutir suas implicações para o trabalho do professor de educação física escolar. Também enfatiza essa teoria e suas propostas metodológicas, como um importante caminho para se construir a educação física escolar numa perspectiva crítica e voltada à transformação qualitativa da escola e da consciência e personalidade dos estudantes. A escola vigotskiana de desenvolvimento humano é tomada como uma importante referência para se entender os estudantes no seu processo de desenvolvimento vital e pode ajudar os professores em geral e os professores de educação física em específico, a considerar a atividade (atividade vital) como importante instrumento de humanização e liberdade humana no interior da escola e no interior da sociedade contemporânea.FCT UNESP Presidente Prudente, Dept Educ Fis, Presidente Prudente, SP, BrazilFCT UNESP Presidente Prudente, Dept Educ Fis, Presidente Prudente, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP]2014-05-20T13:22:50Z2014-05-20T13:22:50Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article687-695application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 3, p. 687-695, 2009.1980-6574http://hdl.handle.net/11449/6753WOS:000270451700023WOS000270451700023.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotriz: Revista de Educação Física0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T17:42:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/6753Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:10:19.020628Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar Historical-cultural theory and its implications on the scholar physical educations teacher's work |
title |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar |
spellingShingle |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP] Historic-cultural theory Vigotskian school of development Vital activity in physical education |
title_short |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar |
title_full |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar |
title_fullStr |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar |
title_full_unstemmed |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar |
title_sort |
Teoria histórico-cultural e suas implicações na atuação do professor de educação física escolar |
author |
Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP] |
author_facet |
Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tuim Viotto Filho, Irineu Aliprando [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historic-cultural theory Vigotskian school of development Vital activity in physical education |
topic |
Historic-cultural theory Vigotskian school of development Vital activity in physical education |
description |
This article presents a theoretical search and aims to introduce the main categories of historical-cultural theory and discuss its implications for the physical education teacher's work inside the school and also emphasizes this theory and its methodological proposal as an important way to build the scholar physical education in a critical perspective aiming to change the school and the students conscious and personality. The Vigotskian school of human development it is taken as an important reference to understand the scholars in their vital process of development and helps the teachers in general, and physical education teachers in specific, to consider the activity ( vital activity) as important instrument to get the humanization and liberty of human being, inside the school and inside the contemporary society. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2014-05-20T13:22:50Z 2014-05-20T13:22:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865 Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 3, p. 687-695, 2009. 1980-6574 http://hdl.handle.net/11449/6753 WOS:000270451700023 WOS000270451700023.pdf |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2865 http://hdl.handle.net/11449/6753 |
identifier_str_mv |
Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 3, p. 687-695, 2009. 1980-6574 WOS:000270451700023 WOS000270451700023.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Motriz: Revista de Educação Física 0,254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
687-695 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Web of Science reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128904993439744 |