A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Natália [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/119055
Resumo: Indiscipline has figured as one of the biggest problems and challenges of education both in schools and in academia. In this routing, this research aims to observe and describe disruptive behaviors from a survey of teachers' conceptions of the third year of elementary school about them. To this end, semi structured interviews were held with the teachers of regular education, arts and physical education in a state school in Bauru and later proceeded to the observation of students in the classroom. The collected data were subjected to a qualitative analysis and found out this work that teachers relate indiscipline to some pre determined behaviors and students, especially those appointed by the teachers as being undisciplined, actually have very similar behavior among themselves, and these can be completely understood in terms of age, level of psychological, affective and emotional development
id UNSP_40af073d4b50be36bc63fa3f0ea9786c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/119055
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A indisciplina na sala de aula: um estudo de casoEducaçãoManejo de classeDificuldades no EnsinoEnsino fundamentalEducationIndiscipline has figured as one of the biggest problems and challenges of education both in schools and in academia. In this routing, this research aims to observe and describe disruptive behaviors from a survey of teachers' conceptions of the third year of elementary school about them. To this end, semi structured interviews were held with the teachers of regular education, arts and physical education in a state school in Bauru and later proceeded to the observation of students in the classroom. The collected data were subjected to a qualitative analysis and found out this work that teachers relate indiscipline to some pre determined behaviors and students, especially those appointed by the teachers as being undisciplined, actually have very similar behavior among themselves, and these can be completely understood in terms of age, level of psychological, affective and emotional developmentA indisciplina tem figurado como um dos maiores problemas e desafios da educação tanto no âmbito escolar quanto no acadêmico. Neste encaminhamento, esta pesquisa tem por objetivo observar e descrever comportamentos de indisciplina a partir do levantamento das concepções de professoras do terceiro ano do Ensino Fundamental acerca dos mesmos. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas junto às professoras de ensino regular, artes e educação física de uma escola estadual do município de Bauru e posteriormente, procedeu-se a observação dos alunos em sala de aula. Os dados coletados foram submetidos à uma análise qualitativa e constatou-se com este trabalho que as professoras relacionam indisciplina a alguns comportamentos pré-determinados e que os alunos, sobretudo aqueles apontados pelas professoras como sendo indisciplinados, na verdade apresentam comportamentos muito semelhantes entre si, e estes podem ser perfeitamente compreendidos em função da faixa etária, nível de desenvolvimento psicológico, afetivo e emocionalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Natália [UNESP]2015-03-23T15:15:32Z2015-03-23T15:15:32Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Natália. A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.http://hdl.handle.net/11449/119055000728821000728821.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119055Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:13:23.134845Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
title A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
spellingShingle A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
Ferreira, Natália [UNESP]
Educação
Manejo de classe
Dificuldades no Ensino
Ensino fundamental
Education
title_short A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
title_full A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
title_fullStr A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
title_full_unstemmed A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
title_sort A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
author Ferreira, Natália [UNESP]
author_facet Ferreira, Natália [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Natália [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Manejo de classe
Dificuldades no Ensino
Ensino fundamental
Education
topic Educação
Manejo de classe
Dificuldades no Ensino
Ensino fundamental
Education
description Indiscipline has figured as one of the biggest problems and challenges of education both in schools and in academia. In this routing, this research aims to observe and describe disruptive behaviors from a survey of teachers' conceptions of the third year of elementary school about them. To this end, semi structured interviews were held with the teachers of regular education, arts and physical education in a state school in Bauru and later proceeded to the observation of students in the classroom. The collected data were subjected to a qualitative analysis and found out this work that teachers relate indiscipline to some pre determined behaviors and students, especially those appointed by the teachers as being undisciplined, actually have very similar behavior among themselves, and these can be completely understood in terms of age, level of psychological, affective and emotional development
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-03-23T15:15:32Z
2015-03-23T15:15:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Natália. A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/119055
000728821
000728821.pdf
identifier_str_mv FERREIRA, Natália. A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.
000728821
000728821.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/119055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128619621384192