A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/119055 |
Resumo: | Indiscipline has figured as one of the biggest problems and challenges of education both in schools and in academia. In this routing, this research aims to observe and describe disruptive behaviors from a survey of teachers' conceptions of the third year of elementary school about them. To this end, semi structured interviews were held with the teachers of regular education, arts and physical education in a state school in Bauru and later proceeded to the observation of students in the classroom. The collected data were subjected to a qualitative analysis and found out this work that teachers relate indiscipline to some pre determined behaviors and students, especially those appointed by the teachers as being undisciplined, actually have very similar behavior among themselves, and these can be completely understood in terms of age, level of psychological, affective and emotional development |
id |
UNSP_40af073d4b50be36bc63fa3f0ea9786c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/119055 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de casoEducaçãoManejo de classeDificuldades no EnsinoEnsino fundamentalEducationIndiscipline has figured as one of the biggest problems and challenges of education both in schools and in academia. In this routing, this research aims to observe and describe disruptive behaviors from a survey of teachers' conceptions of the third year of elementary school about them. To this end, semi structured interviews were held with the teachers of regular education, arts and physical education in a state school in Bauru and later proceeded to the observation of students in the classroom. The collected data were subjected to a qualitative analysis and found out this work that teachers relate indiscipline to some pre determined behaviors and students, especially those appointed by the teachers as being undisciplined, actually have very similar behavior among themselves, and these can be completely understood in terms of age, level of psychological, affective and emotional developmentA indisciplina tem figurado como um dos maiores problemas e desafios da educação tanto no âmbito escolar quanto no acadêmico. Neste encaminhamento, esta pesquisa tem por objetivo observar e descrever comportamentos de indisciplina a partir do levantamento das concepções de professoras do terceiro ano do Ensino Fundamental acerca dos mesmos. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas junto às professoras de ensino regular, artes e educação física de uma escola estadual do município de Bauru e posteriormente, procedeu-se a observação dos alunos em sala de aula. Os dados coletados foram submetidos à uma análise qualitativa e constatou-se com este trabalho que as professoras relacionam indisciplina a alguns comportamentos pré-determinados e que os alunos, sobretudo aqueles apontados pelas professoras como sendo indisciplinados, na verdade apresentam comportamentos muito semelhantes entre si, e estes podem ser perfeitamente compreendidos em função da faixa etária, nível de desenvolvimento psicológico, afetivo e emocionalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Natália [UNESP]2015-03-23T15:15:32Z2015-03-23T15:15:32Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Natália. A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.http://hdl.handle.net/11449/119055000728821000728821.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119055Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:13:23.134845Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso |
title |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso |
spellingShingle |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso Ferreira, Natália [UNESP] Educação Manejo de classe Dificuldades no Ensino Ensino fundamental Education |
title_short |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso |
title_full |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso |
title_fullStr |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso |
title_sort |
A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso |
author |
Ferreira, Natália [UNESP] |
author_facet |
Ferreira, Natália [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Talamoni, Ana Carolina Biscalquini [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Natália [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Manejo de classe Dificuldades no Ensino Ensino fundamental Education |
topic |
Educação Manejo de classe Dificuldades no Ensino Ensino fundamental Education |
description |
Indiscipline has figured as one of the biggest problems and challenges of education both in schools and in academia. In this routing, this research aims to observe and describe disruptive behaviors from a survey of teachers' conceptions of the third year of elementary school about them. To this end, semi structured interviews were held with the teachers of regular education, arts and physical education in a state school in Bauru and later proceeded to the observation of students in the classroom. The collected data were subjected to a qualitative analysis and found out this work that teachers relate indiscipline to some pre determined behaviors and students, especially those appointed by the teachers as being undisciplined, actually have very similar behavior among themselves, and these can be completely understood in terms of age, level of psychological, affective and emotional development |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-03-23T15:15:32Z 2015-03-23T15:15:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, Natália. A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013. http://hdl.handle.net/11449/119055 000728821 000728821.pdf |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Natália. A indisciplina na sala de aula: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013. 000728821 000728821.pdf |
url |
http://hdl.handle.net/11449/119055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128619621384192 |