A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Lucas André
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Talamoni, Jandira Líria Biscalquini [UNESP], Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000300010
http://hdl.handle.net/11449/135107
Resumo: This study examines the relationship between theory and practice that emerges from two Environmental Projects that were carried out in a popular neighborhood of Bauru, SP, . In order to analyze the data, given the diversity of theoretical and practical approaches and concepts in environmental education, we chose as a theoretical foundation critical environmental education. Considering the techniques used in the methodological procedures of qualitative research in education, we elected, as a tool to collect information, content analysis. The results presented in this paper indicate the need to break the dichotomy between form (practice) and content (theory) in the environmental educational process, focusing on the systematized and historically constructed contents. Thus, we consider the environmental education process analyzed involve treating form and content as a dialectic unit.
id UNSP_41e5793a91c5e0f0913b633bb3c72da2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135107
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, BrasilEnvironmental educationEnvironmental projectEducational processTheory and practiceEducação ambientalProjeto ambientalProcesso educativoTeoria e práticaThis study examines the relationship between theory and practice that emerges from two Environmental Projects that were carried out in a popular neighborhood of Bauru, SP, . In order to analyze the data, given the diversity of theoretical and practical approaches and concepts in environmental education, we chose as a theoretical foundation critical environmental education. Considering the techniques used in the methodological procedures of qualitative research in education, we elected, as a tool to collect information, content analysis. The results presented in this paper indicate the need to break the dichotomy between form (practice) and content (theory) in the environmental educational process, focusing on the systematized and historically constructed contents. Thus, we consider the environmental education process analyzed involve treating form and content as a dialectic unit.Este estudo analisa a relação entre teoria e prática que emerge de dois Projetos Ambientais realizados em um bairro popular de Bauru, SP, Brasil. Para essa análise, diante da diversidade de concepções e abordagens teórico-práticas acerca da educação ambiental, optamos pela fundamenta- ção teórica da vertente crítica. Levando em conta as possibilidades dos procedimentos da pesquisa qualitativa em educação, elegemos a análise de conteúdo para a obtenção dos dados. Os resultados apresentados neste artigo sinalizam a necessidade de se romper com a dicotomia entre a forma (prática) e o conteúdo (teoria) no processo educativo ambiental, dando centralidade aos conteúdos sistematizados e construídos historicamente. Assim, consideramos que os processos educativos ambientais em análise, implicam o tratamento da forma e conteúdo como uma unidade dialética.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, CEP 18608-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, CEP 18608-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Teixeira, Lucas AndréTalamoni, Jandira Líria Biscalquini [UNESP]Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]2016-03-02T12:59:47Z2016-03-02T12:59:47Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article657-676application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000300010Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 657-676, 2013.1980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/13510710.1590/S1516-73132013000300010S1516-73132013000300010ISSN1980-850X-2013-19-03-657-676.pdf61695185336537844949469318546934Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-12T06:20:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135107Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-12T06:20:26Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
title A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
spellingShingle A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
Teixeira, Lucas André
Environmental education
Environmental project
Educational process
Theory and practice
Educação ambiental
Projeto ambiental
Processo educativo
Teoria e prática
title_short A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
title_full A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
title_fullStr A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
title_full_unstemmed A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
title_sort A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
author Teixeira, Lucas André
author_facet Teixeira, Lucas André
Talamoni, Jandira Líria Biscalquini [UNESP]
Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
author_role author
author2 Talamoni, Jandira Líria Biscalquini [UNESP]
Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Lucas André
Talamoni, Jandira Líria Biscalquini [UNESP]
Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Environmental project
Educational process
Theory and practice
Educação ambiental
Projeto ambiental
Processo educativo
Teoria e prática
topic Environmental education
Environmental project
Educational process
Theory and practice
Educação ambiental
Projeto ambiental
Processo educativo
Teoria e prática
description This study examines the relationship between theory and practice that emerges from two Environmental Projects that were carried out in a popular neighborhood of Bauru, SP, . In order to analyze the data, given the diversity of theoretical and practical approaches and concepts in environmental education, we chose as a theoretical foundation critical environmental education. Considering the techniques used in the methodological procedures of qualitative research in education, we elected, as a tool to collect information, content analysis. The results presented in this paper indicate the need to break the dichotomy between form (practice) and content (theory) in the environmental educational process, focusing on the systematized and historically constructed contents. Thus, we consider the environmental education process analyzed involve treating form and content as a dialectic unit.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T12:59:47Z
2016-03-02T12:59:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000300010
Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 657-676, 2013.
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/135107
10.1590/S1516-73132013000300010
S1516-73132013000300010
ISSN1980-850X-2013-19-03-657-676.pdf
6169518533653784
4949469318546934
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000300010
http://hdl.handle.net/11449/135107
identifier_str_mv Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 657-676, 2013.
1980-850X
10.1590/S1516-73132013000300010
S1516-73132013000300010
ISSN1980-850X-2013-19-03-657-676.pdf
6169518533653784
4949469318546934
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 657-676
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965260515377152