O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ri, Carla Signori Dal [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120746
Resumo: When it comes to teaching physics in the early years of elementary school, the first question is: but there are opportunities to teach concepts to children of such complexity? This study sought to examine approaches and strategies to enter the Basic Education in Physics. To this end, we used low cost materials testing, taking as its starting point the work of Ferreira (1978) instrumentation for Teaching Physics, particularly with the theme electrostatics. The present study was made from the use of prototypes developed with the materials cited. Observations were made in the classroom looking for, from the records of teaching, analyzing the behavior of children and their arguments, possibilities for Physics Teaching this age group as well as some evidence of their cognitive development. In teaching discussions were held with students of the early years of elementary school involving conceptual and phenomenological aspects, adapting such knowledge at the level of logical and mathematical thinking that was still under development. The work shows that it is possible to work on electrostatic physical concepts with children belonging to the age group of nine to ten years. With the support of the group Pibid Physics city of Rio Claro, I realize my observations and practices at the Municipal School Marcelo Schmidt, which proved to be available and open for acceptance of this proposal
id UNSP_4424cf7c8981d195e3948279c1e0a740
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120746
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básicaFísica - Estudo e ensinoEducação de baseEletrostaticaAprendizagem experimentalFisica experimentalWhen it comes to teaching physics in the early years of elementary school, the first question is: but there are opportunities to teach concepts to children of such complexity? This study sought to examine approaches and strategies to enter the Basic Education in Physics. To this end, we used low cost materials testing, taking as its starting point the work of Ferreira (1978) instrumentation for Teaching Physics, particularly with the theme electrostatics. The present study was made from the use of prototypes developed with the materials cited. Observations were made in the classroom looking for, from the records of teaching, analyzing the behavior of children and their arguments, possibilities for Physics Teaching this age group as well as some evidence of their cognitive development. In teaching discussions were held with students of the early years of elementary school involving conceptual and phenomenological aspects, adapting such knowledge at the level of logical and mathematical thinking that was still under development. The work shows that it is possible to work on electrostatic physical concepts with children belonging to the age group of nine to ten years. With the support of the group Pibid Physics city of Rio Claro, I realize my observations and practices at the Municipal School Marcelo Schmidt, which proved to be available and open for acceptance of this proposalQuando se trata de Ensino de Física nos anos iniciais do Ensino Fundamental, o primeiro questionamento é: mas existem possibilidades em ensinar conceitos de tamanha complexidade para crianças? Esse trabalho procurou analisar abordagens e estratégias para inserir a Física na Educação Básica. Para tal, foram utilizados materiais de baixo custo na experimentação , tomando como ponto de partida o trabalho de FERREIRA (1978) com instrumentação para o Ensino de Física, particularmente com a temática eletrostática. A realização desse estudo foi feita a partir da utilização de protótipos desenvolvidos com os materiais citados. Foram realizadas observações em sala de aula procurando, a partir dos registros de docência, analisar o comportamento das crianças e suas argumentações, possibilidades para o Ensino de Física nesta faixa etária bem como alguns indícios de seu desenvolvimento cognitivo. Nas atividades de ensino foram realizadas discussões com os estudantes dos anos iniciais do Ensino Fundamental que envolviam aspectos conceituais e fenomenológicos, adequando-se tais conhecimentos ao nível do raciocínio lógico-matemático que ainda estava em desenvolvimento. O trabalho realizado mostra que é possível trabalhar conceitos físicos sobre eletrostática com crianças pertencentes à faixa etária de nove a dez anos. Com o apoio do grupo PIBID de Física da cidade de Rio Claro, pude realizar minhas observações e práticas na Escola Municipal Marcelo Schmidt, a qual se mostrou disponível e aberta à aceitação dessa propostaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ri, Carla Signori Dal [UNESP]2015-03-23T15:27:51Z2015-03-23T15:27:51Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis62 f.application/pdfRI, Carla Signori Dal. O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica. 2012. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.http://hdl.handle.net/11449/120746000715252ri_csd_tcc_rcla.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-12T06:24:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120746Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:11:46.211755Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
title O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
spellingShingle O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
Ri, Carla Signori Dal [UNESP]
Física - Estudo e ensino
Educação de base
Eletrostatica
Aprendizagem experimental
Fisica experimental
title_short O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
title_full O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
title_fullStr O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
title_full_unstemmed O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
title_sort O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica
author Ri, Carla Signori Dal [UNESP]
author_facet Ri, Carla Signori Dal [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ri, Carla Signori Dal [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Educação de base
Eletrostatica
Aprendizagem experimental
Fisica experimental
topic Física - Estudo e ensino
Educação de base
Eletrostatica
Aprendizagem experimental
Fisica experimental
description When it comes to teaching physics in the early years of elementary school, the first question is: but there are opportunities to teach concepts to children of such complexity? This study sought to examine approaches and strategies to enter the Basic Education in Physics. To this end, we used low cost materials testing, taking as its starting point the work of Ferreira (1978) instrumentation for Teaching Physics, particularly with the theme electrostatics. The present study was made from the use of prototypes developed with the materials cited. Observations were made in the classroom looking for, from the records of teaching, analyzing the behavior of children and their arguments, possibilities for Physics Teaching this age group as well as some evidence of their cognitive development. In teaching discussions were held with students of the early years of elementary school involving conceptual and phenomenological aspects, adapting such knowledge at the level of logical and mathematical thinking that was still under development. The work shows that it is possible to work on electrostatic physical concepts with children belonging to the age group of nine to ten years. With the support of the group Pibid Physics city of Rio Claro, I realize my observations and practices at the Municipal School Marcelo Schmidt, which proved to be available and open for acceptance of this proposal
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:27:51Z
2015-03-23T15:27:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RI, Carla Signori Dal. O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica. 2012. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/120746
000715252
ri_csd_tcc_rcla.pdf
identifier_str_mv RI, Carla Signori Dal. O uso de experimentos didáticos como ferramenta para o ensino de física nos anos iniciais da educação básica. 2012. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.
000715252
ri_csd_tcc_rcla.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/120746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 62 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129170431016960