Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205 http://hdl.handle.net/11449/135464 |
Resumo: | We present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses. |
id |
UNSP_464aef3ce2d7869c643cfbd63f39adf5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135464 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em físicaTheoretical and methodological contributions to the formation of joint planning groups with teachers of physics degree courseSet planning groupsPhysics education courseTheory of communicative actionGrupo de planejamento conjuntoDocência universitáriaLicenciatura em FísicaTeoria da ação comunicativaWe present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses.Apresenta-se, neste artigo, parte dos resultados de uma pesquisa que teve por intenção promover um espaço de interação comunicativa entre os docentes da licenciatura em Física a fim de que pudessem planejar suas disciplinas em conjunto. A partir das recomendações da Teoria da Ação Comunicativa, de Jürgen Habermas, foi possível traçar um cenário da crise de racionalidade na formação em licenciatura em Física no Brasil e, então, propor a criação de um Grupo de Planejamento Conjunto (GPC) com professores de disciplinas de cunho específico da Física e de ensino de Física para a discussão conjunta da relação entre suas disciplinas na concretização de um projeto de formação de futuros professores. Todas as reuniões desenvolvidas ao longo de um ano letivo nos dois GPC foram gravadas, transcritas e analisadas de acordo com um recurso metodológico de análise das interações intersubjetivas de influência habermasiana, desenvolvido especificamente para a pesquisa. As conclusões se relacionam às construções conjuntas empreendidas, aos contextos locais do GPC e à possibilidade de extensão desse grupo. As construções conjuntas empreendidas no grupo apontam para a defesa da formação de GPC nas licenciaturas em Física como formação do docente universitário que leciona essa disciplina.Instituto de Física e Química da Universidade Federal de Itajubá (IFQ /UNIFEI)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 15385000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 15385000, SP, BrasilUniversidade Federal de Itajubá (UNIFEI)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]2016-03-02T13:02:55Z2016-03-02T13:02:55Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article85-106application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014.1415-2150http://hdl.handle.net/11449/13546410.1590/1983-21172014160205S1983-21172014000200085S1983-21172014000200085.pdf58217755791119202571977671030681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T18:16:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135464Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:08:15.086250Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física Theoretical and methodological contributions to the formation of joint planning groups with teachers of physics degree course |
title |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física |
spellingShingle |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] Set planning groups Physics education course Theory of communicative action Grupo de planejamento conjunto Docência universitária Licenciatura em Física Teoria da ação comunicativa |
title_short |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física |
title_full |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física |
title_fullStr |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física |
title_full_unstemmed |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física |
title_sort |
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física |
author |
Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] |
author_facet |
Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, João Ricardo Neves da [UNESP] Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Set planning groups Physics education course Theory of communicative action Grupo de planejamento conjunto Docência universitária Licenciatura em Física Teoria da ação comunicativa |
topic |
Set planning groups Physics education course Theory of communicative action Grupo de planejamento conjunto Docência universitária Licenciatura em Física Teoria da ação comunicativa |
description |
We present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-03-02T13:02:55Z 2016-03-02T13:02:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205 Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014. 1415-2150 http://hdl.handle.net/11449/135464 10.1590/1983-21172014160205 S1983-21172014000200085 S1983-21172014000200085.pdf 5821775579111920 2571977671030681 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205 http://hdl.handle.net/11449/135464 |
identifier_str_mv |
Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014. 1415-2150 10.1590/1983-21172014160205 S1983-21172014000200085 S1983-21172014000200085.pdf 5821775579111920 2571977671030681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
85-106 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128759957553152 |