Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205
http://hdl.handle.net/11449/135464
Resumo: We present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses.
id UNSP_464aef3ce2d7869c643cfbd63f39adf5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135464
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em físicaTheoretical and methodological contributions to the formation of joint planning groups with teachers of physics degree courseSet planning groupsPhysics education courseTheory of communicative actionGrupo de planejamento conjuntoDocência universitáriaLicenciatura em FísicaTeoria da ação comunicativaWe present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses.Apresenta-se, neste artigo, parte dos resultados de uma pesquisa que teve por intenção promover um espaço de interação comunicativa entre os docentes da licenciatura em Física a fim de que pudessem planejar suas disciplinas em conjunto. A partir das recomendações da Teoria da Ação Comunicativa, de Jürgen Habermas, foi possível traçar um cenário da crise de racionalidade na formação em licenciatura em Física no Brasil e, então, propor a criação de um Grupo de Planejamento Conjunto (GPC) com professores de disciplinas de cunho específico da Física e de ensino de Física para a discussão conjunta da relação entre suas disciplinas na concretização de um projeto de formação de futuros professores. Todas as reuniões desenvolvidas ao longo de um ano letivo nos dois GPC foram gravadas, transcritas e analisadas de acordo com um recurso metodológico de análise das interações intersubjetivas de influência habermasiana, desenvolvido especificamente para a pesquisa. As conclusões se relacionam às construções conjuntas empreendidas, aos contextos locais do GPC e à possibilidade de extensão desse grupo. As construções conjuntas empreendidas no grupo apontam para a defesa da formação de GPC nas licenciaturas em Física como formação do docente universitário que leciona essa disciplina.Instituto de Física e Química da Universidade Federal de Itajubá (IFQ /UNIFEI)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 15385000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 15385000, SP, BrasilUniversidade Federal de Itajubá (UNIFEI)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]2016-03-02T13:02:55Z2016-03-02T13:02:55Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article85-106application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014.1415-2150http://hdl.handle.net/11449/13546410.1590/1983-21172014160205S1983-21172014000200085S1983-21172014000200085.pdf58217755791119202571977671030681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T18:16:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135464Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:08:15.086250Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
Theoretical and methodological contributions to the formation of joint planning groups with teachers of physics degree course
title Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
spellingShingle Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]
Set planning groups
Physics education course
Theory of communicative action
Grupo de planejamento conjunto
Docência universitária
Licenciatura em Física
Teoria da ação comunicativa
title_short Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
title_full Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
title_fullStr Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
title_full_unstemmed Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
title_sort Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
author Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]
author_facet Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]
Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, João Ricardo Neves da [UNESP]
Carvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Set planning groups
Physics education course
Theory of communicative action
Grupo de planejamento conjunto
Docência universitária
Licenciatura em Física
Teoria da ação comunicativa
topic Set planning groups
Physics education course
Theory of communicative action
Grupo de planejamento conjunto
Docência universitária
Licenciatura em Física
Teoria da ação comunicativa
description We present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-03-02T13:02:55Z
2016-03-02T13:02:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205
Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014.
1415-2150
http://hdl.handle.net/11449/135464
10.1590/1983-21172014160205
S1983-21172014000200085
S1983-21172014000200085.pdf
5821775579111920
2571977671030681
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205
http://hdl.handle.net/11449/135464
identifier_str_mv Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014.
1415-2150
10.1590/1983-21172014160205
S1983-21172014000200085
S1983-21172014000200085.pdf
5821775579111920
2571977671030681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 85-106
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128759957553152