Morte e morrer em unidade de terapia intensiva pediátrica: percepção dos profissionais de saúde
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs/index.php/cogitare/article/view/29296 http://hdl.handle.net/11449/136924 |
Resumo: | The objective of this descriptive research was to investigate the perception of health care professionals who work in Pediatric Intensive Care Units in relation to the process of death and dying. The study was undertaken between June and August 2011, with data collected through structured interviews and subjected to statistical analysis. Of the 25 participants, 72% perceived death as a natural process of life, 60% felt compassion – a feeling that did not interfere in caring for the patient, 52% related that they had not received any preparation about the process of death or dying and 76% showed interest in taking a refresher course on the issue. Greater discussion is necessary about academic training, and the offer of educational activities and space for exchanging experiences, such that the workers may better understand and deal with feelings and limitations regarding death. |
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Morte e morrer em unidade de terapia intensiva pediátrica: percepção dos profissionais de saúdeDeath and dying in pediatric intensive care: the health care professionalsMuerte y murir en unidad de terapia intensiva pediátrica: percepción de los profesionales de saludDeathIntensive careNursing careMuerteTerapia intensivaCuidados de enfermeríaMorteTerapia intensivaCuidados de enfermagemThe objective of this descriptive research was to investigate the perception of health care professionals who work in Pediatric Intensive Care Units in relation to the process of death and dying. The study was undertaken between June and August 2011, with data collected through structured interviews and subjected to statistical analysis. Of the 25 participants, 72% perceived death as a natural process of life, 60% felt compassion – a feeling that did not interfere in caring for the patient, 52% related that they had not received any preparation about the process of death or dying and 76% showed interest in taking a refresher course on the issue. Greater discussion is necessary about academic training, and the offer of educational activities and space for exchanging experiences, such that the workers may better understand and deal with feelings and limitations regarding death.El objetivo de esta investigación descriptiva fue conocer la percepción de los profesionales de salud que trabajan en Unidad de Terapia Intensiva Pediátrica acerca del proceso de muerte y murir. El estudio fue realizado en el periodo de junio a agosto de 2011. Los datos fueron obtenidos por medio de entrevista estructurada y sometidos al análisis estadístico. De los 25 participantes, 72% perciben la muerte como un proceso natural de la vida, 60% sienten compasión, sentimiento que no interfiere en el cuidado al paciente, 52% relataron no haber recibido preparación alguna sobre el proceso de muerte y murir y 76% manifestaron interés en realizar cursos de actualización acerca del tema. Es necesario más discusión acerca de la formación académica, y la oferta de actividades educativas y espacio para el cambio de experiencias, a fin de que los trabajadores puedan comprender mejor y lidiar con sentimientos y limitaciones delante de la muerte.O objetivo desta pesquisa descritiva foi conhecer a percepção dos profissionais de saúde que trabalham em Unidade de Terapia Intensiva Pediátrica em relação ao processo de morte e morrer. O estudo foi realizado no período de junho a agosto de 2011, os dados foram coletados por meio de entrevista estruturada e submetidos à análise estatística. Dos 25 participantes, 72% percebem a morte como um processo natural da vida, 60% sentem compaixão, sentimento que não interfere no cuidado ao paciente, 52% relataram não terem recebido preparo algum sobre o processo de morte e morrer e 76% manifestaram interesse em realizar cursos de atualização sobre o tema. É necessária maior discussão acerca da formação acadêmica, e a oferta de atividades educativas e espaço para a troca de experiências, para que os trabalhadores possam melhor compreender e lidar com sentimentos e limitações perante a morte.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Medicina de Botucatu, Departamento de Enfermagem, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, Rubião Júnior, CEP 18618-970, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Medicina de Botucatu, Departamento de Enfermagem, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, Rubião Júnior, CEP 18618-970, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Maria Virgínia Martins Faria Faddul [UNESP]Scudeler, Débora Nunes [UNESP]Luppi, Cláudia Helena Bronzatto [UNESP]Nitsche, Maria José Trevisani [UNESP]Toso, Lis Amanda Ramos [UNESP]2016-04-01T18:43:18Z2016-04-01T18:43:18Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article543-548application/pdfhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs/index.php/cogitare/article/view/29296Cogitare Enfermagem, v. 17, n. 3, p. 543-548, 2012.2176-9133http://hdl.handle.net/11449/136924ISSN2176-9133-2012-17-03-543-548.pdfCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136924Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:26Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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