Origem do conhecimento sobre HIV/AIDS: entre o pessoal e o acadêmico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morita, Ione [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Almeida, Margareth Aparecida Santini de [UNESP], Patrício, Karina Pavão [UNESP], Ribeiro, Felipe Augusto Horácio [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000400007
http://hdl.handle.net/11449/141371
Resumo: Knowledge on HIV/AIDS has accumulated after two decades of the epidemic; however, studies show the need for changes in teaching so as to transform future professionals’ attitudes. In this scenario, the present study aimed at identifying the HIV/AIDS knowledge of students in the fifth year of a medicine undergraduate program. A positive self-evaluation concerning HIV/AIDS knowledge was found in association with undergraduate education as regards to biosafety for professional practice. Nevertheless, concerning sexual behavior, academic education did not have the same impact, since students reported previous knowledge, which was acquired from the media, secondary education and family and social relations, as determinant in their sexual practice. The results presented showed that teaching establishments must be responsible for critical awareness, which can develop prevention as the best form to control the disease. But this type of knowledge must make sense to students as future health care professionals, and particularly as citizens who are exposed to risks.
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spelling Origem do conhecimento sobre HIV/AIDS: entre o pessoal e o acadêmicoThe origin of the knowledge about HIV/Aids: between the personal and the academicMedical educationHIV infectionsAcquired immunodeficiency syndromeKnowledgeEducação médicaInfecções por HIVSíndrome da imunodeficiência adquiridaConhecimentoKnowledge on HIV/AIDS has accumulated after two decades of the epidemic; however, studies show the need for changes in teaching so as to transform future professionals’ attitudes. In this scenario, the present study aimed at identifying the HIV/AIDS knowledge of students in the fifth year of a medicine undergraduate program. A positive self-evaluation concerning HIV/AIDS knowledge was found in association with undergraduate education as regards to biosafety for professional practice. Nevertheless, concerning sexual behavior, academic education did not have the same impact, since students reported previous knowledge, which was acquired from the media, secondary education and family and social relations, as determinant in their sexual practice. The results presented showed that teaching establishments must be responsible for critical awareness, which can develop prevention as the best form to control the disease. But this type of knowledge must make sense to students as future health care professionals, and particularly as citizens who are exposed to risks.Há um conhecimento acumulado sobre HIV/AIDS após duas décadas de epidemia, no entanto, estudos mostram a necessidade de mudanças na abordagem do ensino para transformação das posturas dos futuros profissionais. Neste contexto, objetivou-se identificar o conhecimento sobre HIV/AIDS entre alunos do 5º ano de um curso de medicina. Encontrou-se uma auto-avaliação positiva sobre o conhecimento em relação ao HIV/AIDS atrelado à formação durante a graduação, principalmente no que diz respeito à biossegurança para o exercício profissional. Já em relação ao comportamento sexual, a formação acadêmica não teve o mesmo impacto, pois os estudantes indicam como determinante no exercício da sexualidade o conhecimento prévio, adquirido através da mídia, ensino médio, relações familiares e sociais. Os resultados apresentados mostraram que a instituição formadora deve ser responsável pela consciência crítica capaz de desenvolver a prevenção como a melhor forma de controlar a doença. Mas, este tipo de ensinamento tem que fazer sentido para o aluno enquanto futuro profissional da saúde e principalmente enquanto cidadão exposto a riscos.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilFAPESP: 2007/07895-2Universidade Estadual Paulista (Unesp)Morita, Ione [UNESP]Almeida, Margareth Aparecida Santini de [UNESP]Patrício, Karina Pavão [UNESP]Ribeiro, Felipe Augusto Horácio [UNESP]2016-07-07T12:38:02Z2016-07-07T12:38:02Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article197-203application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000400007Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 2, p. 197-203, 2012.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14137110.1590/S0100-55022012000400007S0100-55022012000400007S0100-55022012000400007.pdf4595521459297205459552145929720545955214592972059493547827546513Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T14:12:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/141371Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T14:12:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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