ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sbrana, Roberta Aline
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cunha, Marcus Vinicius Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/62180
http://hdl.handle.net/11449/158047
Resumo: Abstract This study analyzes the memoirs of Paschoal Lemme, published in the 1980s containing aspects of his life and his role as an educator between the years 1920 and 1960. The methodology used is the rhetorical analysis, based on Aristotle and on the works of Perelman and some other researchers involved in the rhetoric revitalization. Following the parameters of this method, one can consider that all published text has an intentionality, being designed to persuade readers to accept an idea and to adopt behaviors so as to maintain or modify certain state of affairs. These parameters are applied to Lemme’s memoirs in order to identify the argumentative strategies used by the author before his audience.
id UNSP_4a7097978d478bf21008f0a2d324ce82
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158047
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMMERHETORICAL ANALYSIS OF PASCHOAL LEMME MEMORIESANÁLISIS RETÓRICA DE LAS MEMORIAS DE PASCHOAL LEMMEANALYSE RHÉTORIQUE DES MÉMOIRES DE PASCHOAL LEMMEPaschoal Lemmememoryrhetorical analysisbrazilian educationPaschoal Lemmememóriaanálise retóricaeducação brasileiraAbstract This study analyzes the memoirs of Paschoal Lemme, published in the 1980s containing aspects of his life and his role as an educator between the years 1920 and 1960. The methodology used is the rhetorical analysis, based on Aristotle and on the works of Perelman and some other researchers involved in the rhetoric revitalization. Following the parameters of this method, one can consider that all published text has an intentionality, being designed to persuade readers to accept an idea and to adopt behaviors so as to maintain or modify certain state of affairs. These parameters are applied to Lemme’s memoirs in order to identify the argumentative strategies used by the author before his audience.Resumen Este estudio analisa las memorias de Paschoal Lemme, publicadas en la década de 1980 que contiene los aspectos de su vida y su papel como educador entre los años de 1920 y 1960. La metodología utilizada es el análisis de la retórica, basado en Aristóteles y las obras de Perelman, y otros investigadores que participan en la revitalización de la retórica. Seguiendo los parámetros de este método, se considera que todo el texto publicado tiene una intencionalidad, está diseñado para persuadir a los lectores para la aceptación de una idea y de adoptar conductas para mantener o modificar cierto estado de cosas. Estos parámetros se aplican a las memorias de Lemme con el objetivo de identificar las estrategias argumentativas utilizadas por el autor perante su público.Résumé Cette étude analyse les mémoires de Paschoal Lemme, publiées au cours de la décennie de 1980, contenant les aspects de sa vie et de son rôle d’éducateur entre les années 1920 et 1960. La méthodologie utilisée est l’analyse rhéthorique, fondée sur Aristote et des oeuvres de Perelman et d’autres chercheurs impliqués dans la revitalisation de la rhéthorique. Selon les paramètres de cette méthode, il est considéré que tout le texte publié a une intentionalité, étant destiné à persuader les lecteurs à l’acceptation d’une idée et à adopter des comportements pour maintenir ou modifier certaines état de choses. Ces paramètres sont appliés à mémoires du Lemme afin d’identifier les stratégies argumentatives utilisées par l’auteur à son auditorie.Resumo Este trabalho analisa as memórias de Paschoal Lemme, publicadas na década de 1980 contendo aspectos de sua vida e de sua atuação como educador entre os anos de 1920 e 1960. A metodologia utilizada é a análise retórica, fundamentada em Aristóteles e nas obras de Perelman e outros pesquisadores envolvidos na revitalização da retórica. Seguindo os parâmetros desse método, considera-se que todo texto publicado possui uma intencionalidade, sendo destinado a persuadir os leitores para a aceitação de uma ideia e para a adoção de condutas destinadas a manter ou modificar determinado estado de coisas. Esses parâmetros são aplicados às memórias de Lemme com o intuito de identificar as estratégias argumentativas utilizadas pelo autor perante sua audiência.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoAssociação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Sbrana, Roberta AlineCunha, Marcus Vinicius Da2018-11-12T17:28:05Z2018-11-12T17:28:05Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article96-110application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/62180História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 21, n. 52, p. 96-110, 2017.2236-3459http://hdl.handle.net/11449/15804710.1590/2236-3459/62180S2236-34592017000200096S2236-34592017000200096.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória da Educação0,151info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:06:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158047Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-04T06:06:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
RHETORICAL ANALYSIS OF PASCHOAL LEMME MEMORIES
ANÁLISIS RETÓRICA DE LAS MEMORIAS DE PASCHOAL LEMME
ANALYSE RHÉTORIQUE DES MÉMOIRES DE PASCHOAL LEMME
title ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
spellingShingle ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
Sbrana, Roberta Aline
Paschoal Lemme
memory
rhetorical analysis
brazilian education
Paschoal Lemme
memória
análise retórica
educação brasileira
title_short ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
title_full ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
title_fullStr ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
title_full_unstemmed ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
title_sort ANÁLISE RETÓRICA DAS MEMÓRIAS DE PASCHOAL LEMME
author Sbrana, Roberta Aline
author_facet Sbrana, Roberta Aline
Cunha, Marcus Vinicius Da
author_role author
author2 Cunha, Marcus Vinicius Da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Sbrana, Roberta Aline
Cunha, Marcus Vinicius Da
dc.subject.por.fl_str_mv Paschoal Lemme
memory
rhetorical analysis
brazilian education
Paschoal Lemme
memória
análise retórica
educação brasileira
topic Paschoal Lemme
memory
rhetorical analysis
brazilian education
Paschoal Lemme
memória
análise retórica
educação brasileira
description Abstract This study analyzes the memoirs of Paschoal Lemme, published in the 1980s containing aspects of his life and his role as an educator between the years 1920 and 1960. The methodology used is the rhetorical analysis, based on Aristotle and on the works of Perelman and some other researchers involved in the rhetoric revitalization. Following the parameters of this method, one can consider that all published text has an intentionality, being designed to persuade readers to accept an idea and to adopt behaviors so as to maintain or modify certain state of affairs. These parameters are applied to Lemme’s memoirs in order to identify the argumentative strategies used by the author before his audience.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
2018-11-12T17:28:05Z
2018-11-12T17:28:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/62180
História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 21, n. 52, p. 96-110, 2017.
2236-3459
http://hdl.handle.net/11449/158047
10.1590/2236-3459/62180
S2236-34592017000200096
S2236-34592017000200096.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/62180
http://hdl.handle.net/11449/158047
identifier_str_mv História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 21, n. 52, p. 96-110, 2017.
2236-3459
10.1590/2236-3459/62180
S2236-34592017000200096
S2236-34592017000200096.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv História da Educação
0,151
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 96-110
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649612394790912