Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kieckhoefel, Débora Eloísa Nass [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/131960
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853932.pdf
Resumo: In this research we propose to examine the work of Teresa Vergani in Mathematics Education, taking as counterpoint the study of her memorial (KIECKHOEFEL, 2012). The question that moved us along the way was, which are the meanings and senses that emerge from the work of Teresa Vergani in Mathematics Education, when taken in the light of your memorial?, and, through it, we aim to provide an overview of his work situated in space and time and understand how moves his work in Mathematics Education, and seek insights into the Mathematics Education from the work of Teresa Vergani. To do this, we assume a phenomenological approach, we started the work highlighting snippets - Meaning Units - that helped us to provide an understanding of our research question, then hermeneutically interpret these stretches, and finally, reducing joint movements, in which the converging Meaning Units were pooled. Through the reduction movements emerged four Open Categories that represent the themes that stand out and are recurrent throughout the works of Vergani in Mathematics Education. The categories are: About the conception of mathematics; About the performance of Vergani; About the educational institution; and About the relationship with the other. Finally, we seek to articulate ideas in the Open Category About the conception of mathematics through the development of an intelligible text, looking for a move beyond that shown towards the transcendence
id UNSP_4ac9199854ba01b8787ec5d64cdcb37b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/131960
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemáticaVergani, Teresa 1942Matemática - Estudo e ensinoEtnomatematicaFenomenologiaMathematics - Study and teachingIn this research we propose to examine the work of Teresa Vergani in Mathematics Education, taking as counterpoint the study of her memorial (KIECKHOEFEL, 2012). The question that moved us along the way was, which are the meanings and senses that emerge from the work of Teresa Vergani in Mathematics Education, when taken in the light of your memorial?, and, through it, we aim to provide an overview of his work situated in space and time and understand how moves his work in Mathematics Education, and seek insights into the Mathematics Education from the work of Teresa Vergani. To do this, we assume a phenomenological approach, we started the work highlighting snippets - Meaning Units - that helped us to provide an understanding of our research question, then hermeneutically interpret these stretches, and finally, reducing joint movements, in which the converging Meaning Units were pooled. Through the reduction movements emerged four Open Categories that represent the themes that stand out and are recurrent throughout the works of Vergani in Mathematics Education. The categories are: About the conception of mathematics; About the performance of Vergani; About the educational institution; and About the relationship with the other. Finally, we seek to articulate ideas in the Open Category About the conception of mathematics through the development of an intelligible text, looking for a move beyond that shown towards the transcendenceNesta pesquisa nos propomos a analisar a obra de Teresa Vergani na área da Educação Matemática, tomando como contraponto o estudo de seu memorial (KIECKHOEFEL, 2012). A interrogação que nos moveu ao longo do percurso foi: quais significados e sentidos emergem da obra de Teresa Vergani, em educação matemática, quando tomada à luz de seu memorial?, e, por meio dela, objetivamos constituir um panorama de seu trabalho situado espaço-temporalmente e compreender como se movimenta seu trabalho em educação matemática, além de buscar compreensões sobre a educação matemática a partir da obra de Teresa Vergani. Para isso, assumimos uma abordagem fenomenológica, na qual iniciamos destacando os trechos da obra - Unidades de Significado - que nos auxiliavam a constituir uma compreensão sobre nossa pergunta de pesquisa, em seguida interpretamos hermeneuticamente esses trechos, e, por fim, articulamos movimentos de redução, nos quais eram reunidas as Unidades de Significado convergentes. Por meio dos movimentos de redução, emergiram quatro Categorias Abertas, que representam os temas que se destacam e são recorrentes ao longo das obras de Vergani em Educação Matemática. As categorias são: Sobre a concepção de matemática; Sobre a atuação de Vergani; Sobre a instituição escolar; e Sobre a relação com o outro. Para finalizar, buscamos articular as ideias presentes na Categoria Aberta Sobre a concepção de matemática por meio da elaboração de um texto inteligível, buscando uma movimentação para além do que se mostra, em direção à transcendência do expostoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Miarka, Roger [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Kieckhoefel, Débora Eloísa Nass [UNESP]2015-12-10T14:22:47Z2015-12-10T14:22:47Z2015-06-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis353 f. : il.application/pdfKIECKHOEFEL, Débora Eloísa Nass. Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática. 2015. 353 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/131960000853932http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853932.pdf33004137031P727466330874999320000-0002-0633-8446Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-19T06:07:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/131960Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-19T06:07:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
title Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
spellingShingle Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
Kieckhoefel, Débora Eloísa Nass [UNESP]
Vergani, Teresa 1942
Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
Fenomenologia
Mathematics - Study and teaching
title_short Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
title_full Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
title_fullStr Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
title_full_unstemmed Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
title_sort Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática
author Kieckhoefel, Débora Eloísa Nass [UNESP]
author_facet Kieckhoefel, Débora Eloísa Nass [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Miarka, Roger [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Kieckhoefel, Débora Eloísa Nass [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Vergani, Teresa 1942
Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
Fenomenologia
Mathematics - Study and teaching
topic Vergani, Teresa 1942
Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
Fenomenologia
Mathematics - Study and teaching
description In this research we propose to examine the work of Teresa Vergani in Mathematics Education, taking as counterpoint the study of her memorial (KIECKHOEFEL, 2012). The question that moved us along the way was, which are the meanings and senses that emerge from the work of Teresa Vergani in Mathematics Education, when taken in the light of your memorial?, and, through it, we aim to provide an overview of his work situated in space and time and understand how moves his work in Mathematics Education, and seek insights into the Mathematics Education from the work of Teresa Vergani. To do this, we assume a phenomenological approach, we started the work highlighting snippets - Meaning Units - that helped us to provide an understanding of our research question, then hermeneutically interpret these stretches, and finally, reducing joint movements, in which the converging Meaning Units were pooled. Through the reduction movements emerged four Open Categories that represent the themes that stand out and are recurrent throughout the works of Vergani in Mathematics Education. The categories are: About the conception of mathematics; About the performance of Vergani; About the educational institution; and About the relationship with the other. Finally, we seek to articulate ideas in the Open Category About the conception of mathematics through the development of an intelligible text, looking for a move beyond that shown towards the transcendence
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-10T14:22:47Z
2015-12-10T14:22:47Z
2015-06-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv KIECKHOEFEL, Débora Eloísa Nass. Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática. 2015. 353 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/131960
000853932
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853932.pdf
33004137031P7
2746633087499932
0000-0002-0633-8446
identifier_str_mv KIECKHOEFEL, Débora Eloísa Nass. Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática. 2015. 353 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
000853932
33004137031P7
2746633087499932
0000-0002-0633-8446
url http://hdl.handle.net/11449/131960
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853932.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 353 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649460884996096