O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Curcio, Ana Laura [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118822
Resumo: We discuss in the work the importance of experiential activities for Physics Teaching in the first years at Elementary Education. For this we start from the experience provided by the Teaching Project Initiation under Pibid CAPES, linked to the Department of Education from the Institute of Biosciences and activities of the Graduate Diploma in Physics Supervised, at Rio Claro Campus, São Paulo State, in partnership with Basic Education schools of the city. Based on some patterns and studies on the Teaching of Science in Elementary Education and particularly in the Ferreira’s work with Instrumentation for Physics Teaching, Electrostatic was chosen as base theme. We opted for the use of didactic experiments that provided in its construction the utilization of low cost materials, easy access and portability. Teaching strategies were aimed at inserting experiential activities during Elementary School I (first and third years of elementary school), intending to rescue the trial of Physics Education and Science for Basic Education. These experimental teaching activities were analyzed in this paper from the perspective of playfulness. We argue that experimentation with recreational attributes when properly used provides the interaction of individuals with the knowledge of Physical Sciences
id UNSP_4adc7a767fa556978d749edc5e398d37
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118822
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentaisFísica - Estudo e ensinoEnsino fundamentalProfessores - FormaçãoPratica de ensinoWe discuss in the work the importance of experiential activities for Physics Teaching in the first years at Elementary Education. For this we start from the experience provided by the Teaching Project Initiation under Pibid CAPES, linked to the Department of Education from the Institute of Biosciences and activities of the Graduate Diploma in Physics Supervised, at Rio Claro Campus, São Paulo State, in partnership with Basic Education schools of the city. Based on some patterns and studies on the Teaching of Science in Elementary Education and particularly in the Ferreira’s work with Instrumentation for Physics Teaching, Electrostatic was chosen as base theme. We opted for the use of didactic experiments that provided in its construction the utilization of low cost materials, easy access and portability. Teaching strategies were aimed at inserting experiential activities during Elementary School I (first and third years of elementary school), intending to rescue the trial of Physics Education and Science for Basic Education. These experimental teaching activities were analyzed in this paper from the perspective of playfulness. We argue that experimentation with recreational attributes when properly used provides the interaction of individuals with the knowledge of Physical SciencesDiscutimos neste trabalho a importância das atividades experimentais para o Ensino de Física nos primeiros anos da Educação Básica. Para isso, partimos da experiência proporcionada pelo projeto de Iniciação a Docência, no âmbito PIBID CAPES, vinculado ao Departamento de Educação do Instituto de Biociências e das atividades da Graduação na Licenciatura em Física do Estágio Supervisionado, no Campus de Rio Claro, Estado de São Paulo, desenvolvidos em parceria com escolas da Educação Básica da cidade. Baseando-se em estudos sobre o Ensino de Ciências no Ensino Fundamental e, principalmente, nos trabalhos de Ferreira com Instrumentação para o Ensino de Física, na temática Eletrostática. Optou-se pela utilização de experimentos didáticos que proporcionassem em sua construção a utilização de materiais de baixo custo, fácil acesso e portabilidade. Foram estratégias didáticas visando a inserção de atividades experimentais durante o Ensino Fundamental I (primeiro e terceiro ano do Ensino Fundamental), pretendendo resgatar a experimentação do Ensino de Física e Ciências. Tais atividades didáticas experimentais foram analisadas neste trabalho sob o enfoque da ludicidade. Discutimos que a experimentação com atributos lúdicos quando devidamente utilizada proporciona a interação dos sujeitos com o conhecimento de Física e CiênciasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Curcio, Ana Laura [UNESP]2015-03-23T15:13:16Z2015-03-23T15:13:16Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis70 f.application/pdfCURCIO, Ana Laura. O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais. 2012. 70 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.http://hdl.handle.net/11449/118822000715193curcio_al_tcc_rcla.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-22T06:06:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118822Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:35:23.787801Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
title O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
spellingShingle O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
Curcio, Ana Laura [UNESP]
Física - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Professores - Formação
Pratica de ensino
title_short O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
title_full O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
title_fullStr O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
title_full_unstemmed O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
title_sort O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais
author Curcio, Ana Laura [UNESP]
author_facet Curcio, Ana Laura [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Curcio, Ana Laura [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Professores - Formação
Pratica de ensino
topic Física - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Professores - Formação
Pratica de ensino
description We discuss in the work the importance of experiential activities for Physics Teaching in the first years at Elementary Education. For this we start from the experience provided by the Teaching Project Initiation under Pibid CAPES, linked to the Department of Education from the Institute of Biosciences and activities of the Graduate Diploma in Physics Supervised, at Rio Claro Campus, São Paulo State, in partnership with Basic Education schools of the city. Based on some patterns and studies on the Teaching of Science in Elementary Education and particularly in the Ferreira’s work with Instrumentation for Physics Teaching, Electrostatic was chosen as base theme. We opted for the use of didactic experiments that provided in its construction the utilization of low cost materials, easy access and portability. Teaching strategies were aimed at inserting experiential activities during Elementary School I (first and third years of elementary school), intending to rescue the trial of Physics Education and Science for Basic Education. These experimental teaching activities were analyzed in this paper from the perspective of playfulness. We argue that experimentation with recreational attributes when properly used provides the interaction of individuals with the knowledge of Physical Sciences
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:13:16Z
2015-03-23T15:13:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CURCIO, Ana Laura. O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais. 2012. 70 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/118822
000715193
curcio_al_tcc_rcla.pdf
identifier_str_mv CURCIO, Ana Laura. O ensino de física nos primeiros anos da educação básica: possibilidades lúdicas e experimentais. 2012. 70 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.
000715193
curcio_al_tcc_rcla.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/118822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 70 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128538270760960