COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luciano Fernandes [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Cavalari, Mariana Feiteiro, Muenchen, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170201
http://hdl.handle.net/11449/212126
Resumo: This paper investigates the understanding of environment thematic and its articulations with the teaching process present in the articles published on the proceedings of the Encontro de Pesquisa em Ensino de Física (Physics Teaching Research Summits) from 2000 to 2012. By Content Analysis' analytical procedures, it was discovered that those works take critical stands as far as the relationship between society and nature is taken into account, mainly as this relationship is associated to aspects such as complexity, uncertainty, controversy and critics to the present economic system. Regarding the educative process, some works make a relation between the field of Physics teaching and Environmental Education, whereas others articulate the focus environment-technology-society (STS) with discussions on environmental themes and Physics teaching.
id UNSP_4be61c183a526577df6c4783be424bf3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212126
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVOTHE RESEARCHERS’ UNDERSTANDING IN PHYSICS TEACHING ON THE ENVIRONMENTAL THEMES AND ITS ARTICULATIONS WITH THE TEACHING PROCESSCOMPRENSIONES DE INVESTIGADORES EN ENSEÑANZA DE FÍSICA ACERCA DE LA TEMÁTICA AMBIENTAL Y SUS ARTICULACIONES CON EL PROCESO EDUCATIVOEnvironmental ThemesEducative ProcessPhysics TeachingTemática ambientalProcesso educativoEnsino de FísicaThis paper investigates the understanding of environment thematic and its articulations with the teaching process present in the articles published on the proceedings of the Encontro de Pesquisa em Ensino de Física (Physics Teaching Research Summits) from 2000 to 2012. By Content Analysis' analytical procedures, it was discovered that those works take critical stands as far as the relationship between society and nature is taken into account, mainly as this relationship is associated to aspects such as complexity, uncertainty, controversy and critics to the present economic system. Regarding the educative process, some works make a relation between the field of Physics teaching and Environmental Education, whereas others articulate the focus environment-technology-society (STS) with discussions on environmental themes and Physics teaching.En este trabajo, fueron investigadas las comprensiones acerca de la temática ambiental y sus articulaciones con el proceso creativo presentes en los artículos publicados en las atas de los Encontros de Pesquisa em Ensino de Física (Encuentros de Investigación de Enseñanza de la Física), realizados entre los años 2000 y 2012. A partir de procedimientos analíticos del campo del Análisis de Contenido, se percibió que eses trabajos presentan un posicionamiento crítico referente a la relación sociedad-naturaleza, especialmente al asociarlas a aspectos como complexidad, incertidumbres, controversias y críticas al sistema económico vigente. En relación al proceso educativo, algunos trabajos articularon el campo de la Enseñanza de la Física con el de la Educación Ambiental y otros articularon el enfoque CTS/CTSA con discusiones relativas a la temática ambiental y la Enseñanza de la Física.Neste trabalho foram investigadas as compreensões sobre a temática ambiental e as suas articulações com o processo educativo presentes nos artigos divulgados nas atas dos Encontros de Pesquisa em Ensino de Física, realizados entre os anos de 2000 e 2012. A partir de procedimentos analíticos do campo da Análise de Conteúdo, percebeu-se que esses trabalhos apresentam um posicionamento crítico no que se refere à relação sociedade natureza, sobretudo ao associá-la a aspectos como complexidade, incertezas, controvérsias e críticas ao sistema econômico vigente. Em relação ao processo educativo, alguns trabalhos articularam o campo do Ensino de Física com o da Educação Ambiental e outros articularam o enfoque CTS/CTSA com discussões relativas à temática ambiental e ao Ensino de Física.Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)Universidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de Itajubá (UNIFEIUniversidade Federal de Santa MariaUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Federal de Itajubá (UNIFEI)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Itajubá (UNIFEIUniversidade Federal de Santa MariaSilva, Luciano Fernandes [UNESP]Cavalari, Mariana FeiteiroMuenchen, Cristiane2021-07-14T10:34:59Z2021-07-14T10:34:59Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article283-307application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170201Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 17, n. 2, p. 283-307, 2015.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21212610.1590/1983-21172015170201S1983-21172015000200283S1983-21172015000200283.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-25T06:11:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212126Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:39:12.161577Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
THE RESEARCHERS’ UNDERSTANDING IN PHYSICS TEACHING ON THE ENVIRONMENTAL THEMES AND ITS ARTICULATIONS WITH THE TEACHING PROCESS
COMPRENSIONES DE INVESTIGADORES EN ENSEÑANZA DE FÍSICA ACERCA DE LA TEMÁTICA AMBIENTAL Y SUS ARTICULACIONES CON EL PROCESO EDUCATIVO
title COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
spellingShingle COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
Silva, Luciano Fernandes [UNESP]
Environmental Themes
Educative Process
Physics Teaching
Temática ambiental
Processo educativo
Ensino de Física
title_short COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
title_full COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
title_fullStr COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
title_full_unstemmed COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
title_sort COMPREENSÕES DE PESQUISADORES DA ÁREA DE ENSINO DE FÍSICA SOBRE A TEMÁTICA AMBIENTAL E AS SUAS ARTICULAÇÕES COM O PROCESSO EDUCATIVO
author Silva, Luciano Fernandes [UNESP]
author_facet Silva, Luciano Fernandes [UNESP]
Cavalari, Mariana Feiteiro
Muenchen, Cristiane
author_role author
author2 Cavalari, Mariana Feiteiro
Muenchen, Cristiane
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI
Universidade Federal de Santa Maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luciano Fernandes [UNESP]
Cavalari, Mariana Feiteiro
Muenchen, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Themes
Educative Process
Physics Teaching
Temática ambiental
Processo educativo
Ensino de Física
topic Environmental Themes
Educative Process
Physics Teaching
Temática ambiental
Processo educativo
Ensino de Física
description This paper investigates the understanding of environment thematic and its articulations with the teaching process present in the articles published on the proceedings of the Encontro de Pesquisa em Ensino de Física (Physics Teaching Research Summits) from 2000 to 2012. By Content Analysis' analytical procedures, it was discovered that those works take critical stands as far as the relationship between society and nature is taken into account, mainly as this relationship is associated to aspects such as complexity, uncertainty, controversy and critics to the present economic system. Regarding the educative process, some works make a relation between the field of Physics teaching and Environmental Education, whereas others articulate the focus environment-technology-society (STS) with discussions on environmental themes and Physics teaching.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2021-07-14T10:34:59Z
2021-07-14T10:34:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170201
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 17, n. 2, p. 283-307, 2015.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/212126
10.1590/1983-21172015170201
S1983-21172015000200283
S1983-21172015000200283.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170201
http://hdl.handle.net/11449/212126
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 17, n. 2, p. 283-307, 2015.
1983-2117
10.1590/1983-21172015170201
S1983-21172015000200283
S1983-21172015000200283.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 283-307
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128960851083264