Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dário, Ivan Rubens [UNESP]
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761
http://hdl.handle.net/11449/218183
Resumo: The present Professional Experience Report intends to investigate a formative meeting integrating Arts teachers with Science teachers in the municipal network of São José dos Campos / SP that used the feature film Nise - the heart of madness as a support to debate and reflect on the practices carried out in schools and classrooms. It aims to record the experience of this meeting of teachers, presenting some speeches that present shifts in the way teachers and teachers see the teacher-student relationship and the various pedagogical possibilities of intervention. The thought of Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze and Nise da Silveira works as a lens for our observation. Music and cinema as a common territory for the group’s movement of thought and opening up possibilities. Between brushes and ice picks, the attempt of a flow text allows to perceive points of contact between hospital and school; Life between forces of interdiction and forces of expansion; Be in collective work hours in the perspective of the encounter and the experience.
id UNSP_4fc6ad2eeba7c1a749e6038eceb04527
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/218183
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Arte, ciência e professorxs nO coração da loucuraArt, science and teachers in the heart of madnessArte, ciencia y profesores en el corazón de la locuraarteducationmeetingexperiencecrazinessarteeducaçãoencontroexperiêncialoucuraThe present Professional Experience Report intends to investigate a formative meeting integrating Arts teachers with Science teachers in the municipal network of São José dos Campos / SP that used the feature film Nise - the heart of madness as a support to debate and reflect on the practices carried out in schools and classrooms. It aims to record the experience of this meeting of teachers, presenting some speeches that present shifts in the way teachers and teachers see the teacher-student relationship and the various pedagogical possibilities of intervention. The thought of Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze and Nise da Silveira works as a lens for our observation. Music and cinema as a common territory for the group’s movement of thought and opening up possibilities. Between brushes and ice picks, the attempt of a flow text allows to perceive points of contact between hospital and school; Life between forces of interdiction and forces of expansion; Be in collective work hours in the perspective of the encounter and the experience.El presente Informe de Experiencia Profesional pretende investigar un encuentro formativo que integra a profesores de Artes con profesores de Ciencias en la red municipal de São José dos Campos / SP que utilizó el largometraje Nise - el corazón de la locura como soporte para debatir y reflexionar sobre las prácticas realizadas en escuelas y aulas. Tiene como objetivo registrar la experiencia de este encuentro de docentes, presentando algunos discursos que presentan cambios en la forma en que docentes y docentes ven la relación docente-alumno y las diversas posibilidades pedagógicas de intervención. El pensamiento de Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze y Nise da Silveira funciona como lente de nuestra observación. La música y el cine como territorio común para el movimiento de pensamiento del grupo y la apertura de posibilidades. Entre pinceles y picahielos, el intento de un texto fluído permite percibir puntos de contacto entre el hospital y la escuela; vida entre fuerzas de interdicción y fuerzas de expansión; estar en horas de trabajo colectivo en la perspectiva del encuentro y la experiencia.O presente Relato de Experiência Profissional pretende investigar um encontro formativo integrando professores/as de Artes com professores/as de Ciências na rede municipal de São José dos Campos/SP. Foi utilizado o longa-metragem “Nise - o coração da loucura” como sustentação para debater e refletir sobre as práticas realizadas nas escolas e salas de aula. O objetivo foi registrar a experiência desse encontro de professores/as, apresentando algumas falas que denotam deslocamentos na maneira como professoras e professores enxergam a relação professor-estudante e as diversas possibilidades pedagógicas de intervenção. O pensamento de Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze e Nise da Silveira funciona como lente para nossa observação. Música e cinema como território comum para o movimento de pensamento do grupo e abertura de possíveis. Entre pincéis e picadores de gelo, a tentativa de um texto-fluxo permite perceber pontos de contatos entre hospital e escola; a vida entre forças de interdição e forças de expansão; estar em horário de trabalho coletivo na perspectiva do encontro e da experiência.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal Fluminense, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Dário, Ivan Rubens [UNESP]2022-04-28T16:56:13Z2022-04-28T16:56:13Z2021-10-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article84-90application/pdfhttp://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 33, n. 2, p. 84-90, 2021.1984-0292http://hdl.handle.net/11449/21818310.22409/1984-0292/v33i2/5761S1984-02922021000200084S1984-02922021000200084.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFractal: Revista de Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-14T06:20:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218183Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-14T06:20:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
Art, science and teachers in the heart of madness
Arte, ciencia y profesores en el corazón de la locura
title Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
spellingShingle Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
Dário, Ivan Rubens [UNESP]
art
education
meeting
experience
craziness
arte
educação
encontro
experiência
loucura
title_short Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
title_full Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
title_fullStr Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
title_full_unstemmed Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
title_sort Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
author Dário, Ivan Rubens [UNESP]
author_facet Dário, Ivan Rubens [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Dário, Ivan Rubens [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv art
education
meeting
experience
craziness
arte
educação
encontro
experiência
loucura
topic art
education
meeting
experience
craziness
arte
educação
encontro
experiência
loucura
description The present Professional Experience Report intends to investigate a formative meeting integrating Arts teachers with Science teachers in the municipal network of São José dos Campos / SP that used the feature film Nise - the heart of madness as a support to debate and reflect on the practices carried out in schools and classrooms. It aims to record the experience of this meeting of teachers, presenting some speeches that present shifts in the way teachers and teachers see the teacher-student relationship and the various pedagogical possibilities of intervention. The thought of Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze and Nise da Silveira works as a lens for our observation. Music and cinema as a common territory for the group’s movement of thought and opening up possibilities. Between brushes and ice picks, the attempt of a flow text allows to perceive points of contact between hospital and school; Life between forces of interdiction and forces of expansion; Be in collective work hours in the perspective of the encounter and the experience.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-18
2022-04-28T16:56:13Z
2022-04-28T16:56:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761
Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 33, n. 2, p. 84-90, 2021.
1984-0292
http://hdl.handle.net/11449/218183
10.22409/1984-0292/v33i2/5761
S1984-02922021000200084
S1984-02922021000200084.pdf
url http://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761
http://hdl.handle.net/11449/218183
identifier_str_mv Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 33, n. 2, p. 84-90, 2021.
1984-0292
10.22409/1984-0292/v33i2/5761
S1984-02922021000200084
S1984-02922021000200084.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Fractal: Revista de Psicologia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 84-90
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650254383349760