Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761 http://hdl.handle.net/11449/218183 |
Resumo: | The present Professional Experience Report intends to investigate a formative meeting integrating Arts teachers with Science teachers in the municipal network of São José dos Campos / SP that used the feature film Nise - the heart of madness as a support to debate and reflect on the practices carried out in schools and classrooms. It aims to record the experience of this meeting of teachers, presenting some speeches that present shifts in the way teachers and teachers see the teacher-student relationship and the various pedagogical possibilities of intervention. The thought of Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze and Nise da Silveira works as a lens for our observation. Music and cinema as a common territory for the group’s movement of thought and opening up possibilities. Between brushes and ice picks, the attempt of a flow text allows to perceive points of contact between hospital and school; Life between forces of interdiction and forces of expansion; Be in collective work hours in the perspective of the encounter and the experience. |
id |
UNSP_4fc6ad2eeba7c1a749e6038eceb04527 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/218183 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucuraArt, science and teachers in the heart of madnessArte, ciencia y profesores en el corazón de la locuraarteducationmeetingexperiencecrazinessarteeducaçãoencontroexperiêncialoucuraThe present Professional Experience Report intends to investigate a formative meeting integrating Arts teachers with Science teachers in the municipal network of São José dos Campos / SP that used the feature film Nise - the heart of madness as a support to debate and reflect on the practices carried out in schools and classrooms. It aims to record the experience of this meeting of teachers, presenting some speeches that present shifts in the way teachers and teachers see the teacher-student relationship and the various pedagogical possibilities of intervention. The thought of Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze and Nise da Silveira works as a lens for our observation. Music and cinema as a common territory for the group’s movement of thought and opening up possibilities. Between brushes and ice picks, the attempt of a flow text allows to perceive points of contact between hospital and school; Life between forces of interdiction and forces of expansion; Be in collective work hours in the perspective of the encounter and the experience.El presente Informe de Experiencia Profesional pretende investigar un encuentro formativo que integra a profesores de Artes con profesores de Ciencias en la red municipal de São José dos Campos / SP que utilizó el largometraje Nise - el corazón de la locura como soporte para debatir y reflexionar sobre las prácticas realizadas en escuelas y aulas. Tiene como objetivo registrar la experiencia de este encuentro de docentes, presentando algunos discursos que presentan cambios en la forma en que docentes y docentes ven la relación docente-alumno y las diversas posibilidades pedagógicas de intervención. El pensamiento de Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze y Nise da Silveira funciona como lente de nuestra observación. La música y el cine como territorio común para el movimiento de pensamiento del grupo y la apertura de posibilidades. Entre pinceles y picahielos, el intento de un texto fluído permite percibir puntos de contacto entre el hospital y la escuela; vida entre fuerzas de interdicción y fuerzas de expansión; estar en horas de trabajo colectivo en la perspectiva del encuentro y la experiencia.O presente Relato de Experiência Profissional pretende investigar um encontro formativo integrando professores/as de Artes com professores/as de Ciências na rede municipal de São José dos Campos/SP. Foi utilizado o longa-metragem “Nise - o coração da loucura” como sustentação para debater e refletir sobre as práticas realizadas nas escolas e salas de aula. O objetivo foi registrar a experiência desse encontro de professores/as, apresentando algumas falas que denotam deslocamentos na maneira como professoras e professores enxergam a relação professor-estudante e as diversas possibilidades pedagógicas de intervenção. O pensamento de Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze e Nise da Silveira funciona como lente para nossa observação. Música e cinema como território comum para o movimento de pensamento do grupo e abertura de possíveis. Entre pincéis e picadores de gelo, a tentativa de um texto-fluxo permite perceber pontos de contatos entre hospital e escola; a vida entre forças de interdição e forças de expansão; estar em horário de trabalho coletivo na perspectiva do encontro e da experiência.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal Fluminense, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Dário, Ivan Rubens [UNESP]2022-04-28T16:56:13Z2022-04-28T16:56:13Z2021-10-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article84-90application/pdfhttp://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 33, n. 2, p. 84-90, 2021.1984-0292http://hdl.handle.net/11449/21818310.22409/1984-0292/v33i2/5761S1984-02922021000200084S1984-02922021000200084.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFractal: Revista de Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-14T06:20:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218183Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:56:15.183059Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura Art, science and teachers in the heart of madness Arte, ciencia y profesores en el corazón de la locura |
title |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura |
spellingShingle |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura Dário, Ivan Rubens [UNESP] art education meeting experience craziness arte educação encontro experiência loucura |
title_short |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura |
title_full |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura |
title_fullStr |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura |
title_full_unstemmed |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura |
title_sort |
Arte, ciência e professorxs nO coração da loucura |
author |
Dário, Ivan Rubens [UNESP] |
author_facet |
Dário, Ivan Rubens [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dário, Ivan Rubens [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
art education meeting experience craziness arte educação encontro experiência loucura |
topic |
art education meeting experience craziness arte educação encontro experiência loucura |
description |
The present Professional Experience Report intends to investigate a formative meeting integrating Arts teachers with Science teachers in the municipal network of São José dos Campos / SP that used the feature film Nise - the heart of madness as a support to debate and reflect on the practices carried out in schools and classrooms. It aims to record the experience of this meeting of teachers, presenting some speeches that present shifts in the way teachers and teachers see the teacher-student relationship and the various pedagogical possibilities of intervention. The thought of Jorge Larrosa, Romualdo Dias, Gilles Deleuze and Nise da Silveira works as a lens for our observation. Music and cinema as a common territory for the group’s movement of thought and opening up possibilities. Between brushes and ice picks, the attempt of a flow text allows to perceive points of contact between hospital and school; Life between forces of interdiction and forces of expansion; Be in collective work hours in the perspective of the encounter and the experience. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-18 2022-04-28T16:56:13Z 2022-04-28T16:56:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761 Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 33, n. 2, p. 84-90, 2021. 1984-0292 http://hdl.handle.net/11449/218183 10.22409/1984-0292/v33i2/5761 S1984-02922021000200084 S1984-02922021000200084.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5761 http://hdl.handle.net/11449/218183 |
identifier_str_mv |
Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 33, n. 2, p. 84-90, 2021. 1984-0292 10.22409/1984-0292/v33i2/5761 S1984-02922021000200084 S1984-02922021000200084.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Fractal: Revista de Psicologia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
84-90 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129475870720000 |