MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204 http://hdl.handle.net/11449/212122 |
Resumo: | In the present paper, it is presented a general view about who they are and the activities science centers and museums mediators devel op. The literature points out to the diverse roles attributed to these actors and that the presence of this type of professional is a consolidated prac tice in non-formal educational institutions. Data obtained among the mediators of a science center during mediated school visits are also pre sented and discussed, focusing in the role attributed to these profession als, with the objective of characterizing their actions during these visits. The data obtained and analyzed showed that during school visits, the roles that are attributed to the mediators are: (a) mediation of the knowledge involved in the expositions; (b) explanation of the scientific concepts involved in the expositions; (c) presentation of the thematic spaces; (d) reception and organization of groups of visitors; (e) preservation of the physical and moral integrity of the visitors, and the integrity of the phys ical spaces and their equipments; (f) complementation of the school knowledge, and (g) diffusion of the scientific knowledge. |
id |
UNSP_506b3b9bd7fdfa7ca85c32203db646ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212122 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARESSCIENCE CENTERS MEDIATORS AND THEIR ROLES DURING SCHOOL VISITSmediatorscenters and museums of sciencesmediated school visitsmediadorescentros e museus de ciênciasvisitas escolares mediadasIn the present paper, it is presented a general view about who they are and the activities science centers and museums mediators devel op. The literature points out to the diverse roles attributed to these actors and that the presence of this type of professional is a consolidated prac tice in non-formal educational institutions. Data obtained among the mediators of a science center during mediated school visits are also pre sented and discussed, focusing in the role attributed to these profession als, with the objective of characterizing their actions during these visits. The data obtained and analyzed showed that during school visits, the roles that are attributed to the mediators are: (a) mediation of the knowledge involved in the expositions; (b) explanation of the scientific concepts involved in the expositions; (c) presentation of the thematic spaces; (d) reception and organization of groups of visitors; (e) preservation of the physical and moral integrity of the visitors, and the integrity of the phys ical spaces and their equipments; (f) complementation of the school knowledge, and (g) diffusion of the scientific knowledge.Neste artigo apresenta-se um panorama sobre quem são e o que fazem os mediadores de centros e museus de Ciência A literatura aponta os diversos papéis que possuem esses sujeitos e também que a presença desses profissionais nas instituições de educação não-formal já é algo con solidado. Também são apresentados e discutidos dados obtidos junto a mediadores de um centro de Ciências focando o papel desses sujeitos durante as visitas escolares mediadas, com o objetivo de caracterizar as ações que cabem a esses profissionais. Os dados construídos e analisados apontaram que, durante as visitas escolares, os papéis que cabem aos mediadores são: (a) mediar o conhecimento; (b) explicar os conceitos cien tíficos envolvidos nas exposições; (c) apresentar os espaços temáticos; (d) receber e organizar os visitantes; (e) zelar pelo espaço físico e integridade física e moral dos visitantes; (f) complementar e ensino escolar dos visi tantes e (g) difundir conhecimento científico.Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de QuímicaUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de QuímicaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Camila Silveira Da [UNESP]Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP]2021-07-14T10:34:50Z2021-07-14T10:34:50Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article47-64application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 47-64, 2011.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21212210.1590/1983-21172011130204S1983-21172011000200047S1983-21172011000200047.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:26:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212122Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:37:09.831839Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES SCIENCE CENTERS MEDIATORS AND THEIR ROLES DURING SCHOOL VISITS |
title |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES |
spellingShingle |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES Silva, Camila Silveira Da [UNESP] mediators centers and museums of sciences mediated school visits mediadores centros e museus de ciências visitas escolares mediadas |
title_short |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES |
title_full |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES |
title_fullStr |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES |
title_full_unstemmed |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES |
title_sort |
MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES |
author |
Silva, Camila Silveira Da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Camila Silveira Da [UNESP] Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Camila Silveira Da [UNESP] Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mediators centers and museums of sciences mediated school visits mediadores centros e museus de ciências visitas escolares mediadas |
topic |
mediators centers and museums of sciences mediated school visits mediadores centros e museus de ciências visitas escolares mediadas |
description |
In the present paper, it is presented a general view about who they are and the activities science centers and museums mediators devel op. The literature points out to the diverse roles attributed to these actors and that the presence of this type of professional is a consolidated prac tice in non-formal educational institutions. Data obtained among the mediators of a science center during mediated school visits are also pre sented and discussed, focusing in the role attributed to these profession als, with the objective of characterizing their actions during these visits. The data obtained and analyzed showed that during school visits, the roles that are attributed to the mediators are: (a) mediation of the knowledge involved in the expositions; (b) explanation of the scientific concepts involved in the expositions; (c) presentation of the thematic spaces; (d) reception and organization of groups of visitors; (e) preservation of the physical and moral integrity of the visitors, and the integrity of the phys ical spaces and their equipments; (f) complementation of the school knowledge, and (g) diffusion of the scientific knowledge. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2021-07-14T10:34:50Z 2021-07-14T10:34:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 47-64, 2011. 1983-2117 http://hdl.handle.net/11449/212122 10.1590/1983-21172011130204 S1983-21172011000200047 S1983-21172011000200047.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204 http://hdl.handle.net/11449/212122 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 47-64, 2011. 1983-2117 10.1590/1983-21172011130204 S1983-21172011000200047 S1983-21172011000200047.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
47-64 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129444059021312 |