Mais razão e menos emoção: o discurso de autoajuda para mulheres

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brunelli, Anna Flora [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n349400
http://hdl.handle.net/11449/212825
Resumo: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres.
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spelling Mais razão e menos emoção: o discurso de autoajuda para mulheresMore Reason and Less Emotion: The Self-Help Discourse Addressed to Womendiscourseself-helpethostonestereotype of womandiscursoautoajudaethostomestereótipo de mulherIn this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres.Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências ExatasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências ExatasCentro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa CatarinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brunelli, Anna Flora [UNESP]2021-07-14T10:45:48Z2021-07-14T10:45:48Z2018-10-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n349400Revista Estudos Feministas. Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 26, n. 3, p. -, 2018.0104-026X1806-9584http://hdl.handle.net/11449/21282510.1590/1806-9584-2018v26n349400S0104-026X2018000300214S0104-026X2018000300214.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Estudos Feministasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-05T06:04:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212825Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-05T06:04:10Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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