Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015 http://hdl.handle.net/11449/109827 |
Resumo: | This study aimed at understanding the meaning of leadership to undergraduate nursing students and the expectation related to their professional practice. Phenomenology was used as theoretical framework. Fifteen undergraduate nursing students were recruited as subjects and answered the following question: What do you understand by leadership, and how can it be applied in your professional practice? The topics which were revealed and analyzed, Leadership Styles and Leadership Exercise, enabled us to understand that the meaning attributed to leadership is unveiled as a dynamic process, and the style adopted is the form to lead a team; therefore, an ideal leadership style does not exist. In teaching, the leadership style began to be discussed when the participant forms of personnel management were approached. In leadership practice, the dissociation between leadership theory and practice is emphasized, pointing out that integration with practice is relevant for leadership learning. |
id |
UNSP_531fb96084259fc8ad17c1c9829bc4e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109827 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológicaComprendiendo el significado del liderazgo para el alumno de graduación en enfermería: un enfoque fenomenológicoUnderstanding the meaning of leadership to the undergraduate nursing student: a phenomenological approachLiderançaEducação em EnfermagemPesquisa QualitativaLeadershipNursing EducationQualitative ResearchThis study aimed at understanding the meaning of leadership to undergraduate nursing students and the expectation related to their professional practice. Phenomenology was used as theoretical framework. Fifteen undergraduate nursing students were recruited as subjects and answered the following question: What do you understand by leadership, and how can it be applied in your professional practice? The topics which were revealed and analyzed, Leadership Styles and Leadership Exercise, enabled us to understand that the meaning attributed to leadership is unveiled as a dynamic process, and the style adopted is the form to lead a team; therefore, an ideal leadership style does not exist. In teaching, the leadership style began to be discussed when the participant forms of personnel management were approached. In leadership practice, the dissociation between leadership theory and practice is emphasized, pointing out that integration with practice is relevant for leadership learning.O objetivo do estudo é compreender o significado da liderança para o graduando em enfermagem e a expectativa relacionada à sua prática profissional. Utilizou-se o referencial da fenomenologia. Quinze graduandos em enfermagem foram sujeitos e responderam a questão: Qual a compreensão que você tem sobre liderança e como espera aplicá-la em sua prática profissional? Os temas revelados analisados, Estilos de Liderança e Exercício da Liderança, nos permitiram compreender que o significado atribuído à liderança é desvelado como um processo dinâmico e o estilo adotado é a forma de conduzir uma equipe, não existindo um estilo ideal de liderança. No ensino, o estilo de liderança passou a ser discutido quando abordou as formas participativas de gerenciamento de pessoal. No Exercício da Liderança, é enfatizada a dissociação da teoria e da prática da liderança, destacando-se que a integração com a prática é relevante para a aprendizagem da liderança.El objetivo de este estudio es comprender el significado del liderazgo para el graduando en enfermería y la expectativa relacionada a su práctica profesional. Se utilizó el referencial de la fenomenología. Quince graduandos en enfermería fueron los sujetos que respondieron a la cuestión: ¿Cuál la comprensión que tiene usted sobre liderazgo y cómo espera aplicarlo en su práctica profesional? Los temas revelados analizados, Estilos de Liderazgo y Ejercicio del Liderazgo, nos permitieron comprender que el significado atribuido al liderazgo es desvelado como un proceso dinámico, el estilo adoptado es la forma de conducir un equipo y no existe un estilo ideal de liderazgo. En la enseñanza, el estilo de liderazgo pasó a ser discutido cuando enfocó las formas participativas de manejo de personal. En el Ejercicio del Liderazgo, es enfatizada la disociación de la teoría y de la práctica del liderazgo, destacándose que la integración con la práctica es relevante para el aprendizaje del liderazgo.Universidade de São Paulo Escola de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Medicina de Botucatu Departamento de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Medicina de Botucatu Departamento de EnfermagemAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Guerra, Karina JulianaSpiri, Wilza Carla [UNESP]2014-10-01T13:08:35Z2014-10-01T13:08:35Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article399-405application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 3, p. 399-405, 2013.0034-7167http://hdl.handle.net/11449/10982710.1590/S0034-71672013000300015S0034-71672013000300015S0034-71672013000300015.pdf7945918805559032SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Enfermagem0,230info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:47:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109827Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:47:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica Comprendiendo el significado del liderazgo para el alumno de graduación en enfermería: un enfoque fenomenológico Understanding the meaning of leadership to the undergraduate nursing student: a phenomenological approach |
title |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica |
spellingShingle |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica Guerra, Karina Juliana Liderança Educação em Enfermagem Pesquisa Qualitativa Leadership Nursing Education Qualitative Research |
title_short |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica |
title_full |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica |
title_fullStr |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica |
title_full_unstemmed |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica |
title_sort |
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica |
author |
Guerra, Karina Juliana |
author_facet |
Guerra, Karina Juliana Spiri, Wilza Carla [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Spiri, Wilza Carla [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Karina Juliana Spiri, Wilza Carla [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Liderança Educação em Enfermagem Pesquisa Qualitativa Leadership Nursing Education Qualitative Research |
topic |
Liderança Educação em Enfermagem Pesquisa Qualitativa Leadership Nursing Education Qualitative Research |
description |
This study aimed at understanding the meaning of leadership to undergraduate nursing students and the expectation related to their professional practice. Phenomenology was used as theoretical framework. Fifteen undergraduate nursing students were recruited as subjects and answered the following question: What do you understand by leadership, and how can it be applied in your professional practice? The topics which were revealed and analyzed, Leadership Styles and Leadership Exercise, enabled us to understand that the meaning attributed to leadership is unveiled as a dynamic process, and the style adopted is the form to lead a team; therefore, an ideal leadership style does not exist. In teaching, the leadership style began to be discussed when the participant forms of personnel management were approached. In leadership practice, the dissociation between leadership theory and practice is emphasized, pointing out that integration with practice is relevant for leadership learning. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-01 2014-10-01T13:08:35Z 2014-10-01T13:08:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015 Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 3, p. 399-405, 2013. 0034-7167 http://hdl.handle.net/11449/109827 10.1590/S0034-71672013000300015 S0034-71672013000300015 S0034-71672013000300015.pdf 7945918805559032 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015 http://hdl.handle.net/11449/109827 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 3, p. 399-405, 2013. 0034-7167 10.1590/S0034-71672013000300015 S0034-71672013000300015 S0034-71672013000300015.pdf 7945918805559032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem 0,230 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
399-405 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128168704344064 |