Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerra, Karina Juliana
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Spiri, Wilza Carla [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015
http://hdl.handle.net/11449/109827
Resumo: This study aimed at understanding the meaning of leadership to undergraduate nursing students and the expectation related to their professional practice. Phenomenology was used as theoretical framework. Fifteen undergraduate nursing students were recruited as subjects and answered the following question: What do you understand by leadership, and how can it be applied in your professional practice? The topics which were revealed and analyzed, Leadership Styles and Leadership Exercise, enabled us to understand that the meaning attributed to leadership is unveiled as a dynamic process, and the style adopted is the form to lead a team; therefore, an ideal leadership style does not exist. In teaching, the leadership style began to be discussed when the participant forms of personnel management were approached. In leadership practice, the dissociation between leadership theory and practice is emphasized, pointing out that integration with practice is relevant for leadership learning.
id UNSP_531fb96084259fc8ad17c1c9829bc4e5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109827
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológicaComprendiendo el significado del liderazgo para el alumno de graduación en enfermería: un enfoque fenomenológicoUnderstanding the meaning of leadership to the undergraduate nursing student: a phenomenological approachLiderançaEducação em EnfermagemPesquisa QualitativaLeadershipNursing EducationQualitative ResearchThis study aimed at understanding the meaning of leadership to undergraduate nursing students and the expectation related to their professional practice. Phenomenology was used as theoretical framework. Fifteen undergraduate nursing students were recruited as subjects and answered the following question: What do you understand by leadership, and how can it be applied in your professional practice? The topics which were revealed and analyzed, Leadership Styles and Leadership Exercise, enabled us to understand that the meaning attributed to leadership is unveiled as a dynamic process, and the style adopted is the form to lead a team; therefore, an ideal leadership style does not exist. In teaching, the leadership style began to be discussed when the participant forms of personnel management were approached. In leadership practice, the dissociation between leadership theory and practice is emphasized, pointing out that integration with practice is relevant for leadership learning.O objetivo do estudo é compreender o significado da liderança para o graduando em enfermagem e a expectativa relacionada à sua prática profissional. Utilizou-se o referencial da fenomenologia. Quinze graduandos em enfermagem foram sujeitos e responderam a questão: Qual a compreensão que você tem sobre liderança e como espera aplicá-la em sua prática profissional? Os temas revelados analisados, Estilos de Liderança e Exercício da Liderança, nos permitiram compreender que o significado atribuído à liderança é desvelado como um processo dinâmico e o estilo adotado é a forma de conduzir uma equipe, não existindo um estilo ideal de liderança. No ensino, o estilo de liderança passou a ser discutido quando abordou as formas participativas de gerenciamento de pessoal. No Exercício da Liderança, é enfatizada a dissociação da teoria e da prática da liderança, destacando-se que a integração com a prática é relevante para a aprendizagem da liderança.El objetivo de este estudio es comprender el significado del liderazgo para el graduando en enfermería y la expectativa relacionada a su práctica profesional. Se utilizó el referencial de la fenomenología. Quince graduandos en enfermería fueron los sujetos que respondieron a la cuestión: ¿Cuál la comprensión que tiene usted sobre liderazgo y cómo espera aplicarlo en su práctica profesional? Los temas revelados analizados, Estilos de Liderazgo y Ejercicio del Liderazgo, nos permitieron comprender que el significado atribuido al liderazgo es desvelado como un proceso dinámico, el estilo adoptado es la forma de conducir un equipo y no existe un estilo ideal de liderazgo. En la enseñanza, el estilo de liderazgo pasó a ser discutido cuando enfocó las formas participativas de manejo de personal. En el Ejercicio del Liderazgo, es enfatizada la disociación de la teoría y de la práctica del liderazgo, destacándose que la integración con la práctica es relevante para el aprendizaje del liderazgo.Universidade de São Paulo Escola de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Medicina de Botucatu Departamento de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Medicina de Botucatu Departamento de EnfermagemAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Guerra, Karina JulianaSpiri, Wilza Carla [UNESP]2014-10-01T13:08:35Z2014-10-01T13:08:35Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article399-405application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 3, p. 399-405, 2013.0034-7167http://hdl.handle.net/11449/10982710.1590/S0034-71672013000300015S0034-71672013000300015S0034-71672013000300015.pdf7945918805559032SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Enfermagem0,230info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:47:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109827Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:47:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
Comprendiendo el significado del liderazgo para el alumno de graduación en enfermería: un enfoque fenomenológico
Understanding the meaning of leadership to the undergraduate nursing student: a phenomenological approach
title Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
spellingShingle Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
Guerra, Karina Juliana
Liderança
Educação em Enfermagem
Pesquisa Qualitativa
Leadership
Nursing Education
Qualitative Research
title_short Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
title_full Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
title_fullStr Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
title_full_unstemmed Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
title_sort Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
author Guerra, Karina Juliana
author_facet Guerra, Karina Juliana
Spiri, Wilza Carla [UNESP]
author_role author
author2 Spiri, Wilza Carla [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerra, Karina Juliana
Spiri, Wilza Carla [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Liderança
Educação em Enfermagem
Pesquisa Qualitativa
Leadership
Nursing Education
Qualitative Research
topic Liderança
Educação em Enfermagem
Pesquisa Qualitativa
Leadership
Nursing Education
Qualitative Research
description This study aimed at understanding the meaning of leadership to undergraduate nursing students and the expectation related to their professional practice. Phenomenology was used as theoretical framework. Fifteen undergraduate nursing students were recruited as subjects and answered the following question: What do you understand by leadership, and how can it be applied in your professional practice? The topics which were revealed and analyzed, Leadership Styles and Leadership Exercise, enabled us to understand that the meaning attributed to leadership is unveiled as a dynamic process, and the style adopted is the form to lead a team; therefore, an ideal leadership style does not exist. In teaching, the leadership style began to be discussed when the participant forms of personnel management were approached. In leadership practice, the dissociation between leadership theory and practice is emphasized, pointing out that integration with practice is relevant for leadership learning.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
2014-10-01T13:08:35Z
2014-10-01T13:08:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 3, p. 399-405, 2013.
0034-7167
http://hdl.handle.net/11449/109827
10.1590/S0034-71672013000300015
S0034-71672013000300015
S0034-71672013000300015.pdf
7945918805559032
url http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015
http://hdl.handle.net/11449/109827
identifier_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 3, p. 399-405, 2013.
0034-7167
10.1590/S0034-71672013000300015
S0034-71672013000300015
S0034-71672013000300015.pdf
7945918805559032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
0,230
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 399-405
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128168704344064