A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP], Andrade, Lizbeth Oliveira de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/1897
http://hdl.handle.net/11449/115002
Resumo: This paper presents the results of a University research and extension project conducted at an institution that provides support to children and adolescents in the city of Marília, state of São Paulo, in 2010. This project focuses on reading and storytelling activities to stimulate children to become readers and increase their cultural repertoire. The theoretical reflection is based on the studies of Vygotsky, Bakhtin and Benjamin. The practical activities were organized based on authors such as Bajard, Freinet and Coelho; and the choice of the literary works and stories follow the criteria described in the text. The activities were used with the purpose of motivating children and teenagers to read. We observed significant changes in participants, namely: better vocabulary and engagement in activities proposed. The data collected is presented in the text in the form of speech transcripts and in the reports of the book of life.
id UNSP_5353e5a2301cd3a77f686d6bb37d127c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115002
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'Education as an experience from stories told and read: moments of creativity and recreation of childhoodThis paper presents the results of a University research and extension project conducted at an institution that provides support to children and adolescents in the city of Marília, state of São Paulo, in 2010. This project focuses on reading and storytelling activities to stimulate children to become readers and increase their cultural repertoire. The theoretical reflection is based on the studies of Vygotsky, Bakhtin and Benjamin. The practical activities were organized based on authors such as Bajard, Freinet and Coelho; and the choice of the literary works and stories follow the criteria described in the text. The activities were used with the purpose of motivating children and teenagers to read. We observed significant changes in participants, namely: better vocabulary and engagement in activities proposed. The data collected is presented in the text in the form of speech transcripts and in the reports of the book of life.Este texto apresenta resultados de um projeto de pesquisa e extensão universitária realizado em 2010 em uma instituição de apoio a crianças e adolescentes, na cidade de Marília, estado de São Paulo. Trata-se de um projeto que focaliza atividades com leituras literárias e contação de histórias como elementos para a formação do leitor mirim e ampliação do seu repertório cultural. As reflexões teóricas apoiam-se nos estudos de Vigotski, Benjamin e Bakhtin. Para a organização das atividades práticas, apoiou-se em autores como Bajard, Freinet e Coelho; a escolha das obras literárias e dos contos seguem critérios descritos no texto. Neste caso, as atividades pautaram-se na intervenção com a finalidade de motivar as crianças e os adolescentes à leitura. Assim, foi possível observar mudanças significativas nos participantes, quais sejam: melhor vocabulário e envolvimento nas ações propostas. Os dados coletados encontram-se no texto na forma de transcrição das falas e nos relatos do livro da vida.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]Andrade, Lizbeth Oliveira de [UNESP]2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article47-54application/pdfhttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/1897Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 1, p. 47-54, 2013.1519-3993http://hdl.handle.net/11449/115002ISSN1519-3993-2013-18-01-47-54.pdf960006216925002021918638733144150000-0003-4945-1681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Educação PUC-Campinasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115002Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
Education as an experience from stories told and read: moments of creativity and recreation of childhood
title A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
spellingShingle A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
title_short A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
title_full A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
title_fullStr A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
title_full_unstemmed A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
title_sort A educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'
author Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
author_facet Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
Andrade, Lizbeth Oliveira de [UNESP]
author_role author
author2 Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
Andrade, Lizbeth Oliveira de [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
Andrade, Lizbeth Oliveira de [UNESP]
description This paper presents the results of a University research and extension project conducted at an institution that provides support to children and adolescents in the city of Marília, state of São Paulo, in 2010. This project focuses on reading and storytelling activities to stimulate children to become readers and increase their cultural repertoire. The theoretical reflection is based on the studies of Vygotsky, Bakhtin and Benjamin. The practical activities were organized based on authors such as Bajard, Freinet and Coelho; and the choice of the literary works and stories follow the criteria described in the text. The activities were used with the purpose of motivating children and teenagers to read. We observed significant changes in participants, namely: better vocabulary and engagement in activities proposed. The data collected is presented in the text in the form of speech transcripts and in the reports of the book of life.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:40Z
2015-02-24T13:57:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/1897
Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 1, p. 47-54, 2013.
1519-3993
http://hdl.handle.net/11449/115002
ISSN1519-3993-2013-18-01-47-54.pdf
9600062169250020
2191863873314415
0000-0003-4945-1681
url http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/1897
http://hdl.handle.net/11449/115002
identifier_str_mv Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 1, p. 47-54, 2013.
1519-3993
ISSN1519-3993-2013-18-01-47-54.pdf
9600062169250020
2191863873314415
0000-0003-4945-1681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Educação PUC-Campinas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 47-54
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128109544734720