Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015 http://hdl.handle.net/11449/140867 |
Resumo: | Research on medical education has expanded in recent years. Students’ participation in curriculum change has also increased, with major contributions. Initiation in scientific research has also been widely defended due to its positive impact on professional training. We report on the one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education (NAPEM), which incorporates proposals for student participation in discussions on medical teaching through scientific initiation projects in medical education. Founded in 2008, NAPEM was well-received by the academic community at the Botucatu School of Medicine/São Paulo State University (FMB/UNESP). Its current research projects focus on the evaluation of the course in medicine, student evaluation, factors influencing the search for scientific initiation, Student Leagues, and interdisciplinary approaches. A total of 17 students and ten faculty members are involved. In one year, NAPEM has presented papers at congresses, published an article in an indexed journal, and is certified by the Brazilian National Research Council (CNPq). Its challenges include the need for constant renewal of students and progress in research projects, to keep the latter from becoming self-contained, but rather to serve as a continuum in research, to the extent that new findings are added to the body of knowledge on medical education. |
id |
UNSP_593ed86e788bed4ece3fc719c67aa7e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/140867 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação MédicaResearch by students in medical education: a one-year experience at the Academic Center for Research in Medical EducationEducation, medicalMedical education researchStudents, medicalEducação médicaPesquisa em educação médicaEstudantes de medicinaResearch on medical education has expanded in recent years. Students’ participation in curriculum change has also increased, with major contributions. Initiation in scientific research has also been widely defended due to its positive impact on professional training. We report on the one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education (NAPEM), which incorporates proposals for student participation in discussions on medical teaching through scientific initiation projects in medical education. Founded in 2008, NAPEM was well-received by the academic community at the Botucatu School of Medicine/São Paulo State University (FMB/UNESP). Its current research projects focus on the evaluation of the course in medicine, student evaluation, factors influencing the search for scientific initiation, Student Leagues, and interdisciplinary approaches. A total of 17 students and ten faculty members are involved. In one year, NAPEM has presented papers at congresses, published an article in an indexed journal, and is certified by the Brazilian National Research Council (CNPq). Its challenges include the need for constant renewal of students and progress in research projects, to keep the latter from becoming self-contained, but rather to serve as a continuum in research, to the extent that new findings are added to the body of knowledge on medical education.A pesquisa em educação médica vem se desenvolvendo muito nos últimos anos. A participação de estudantes nos processos de mudanças curriculares também é crescente e bastante contributiva. Ainda, a iniciação científica está sendo amplamente defendida por seu impacto positivo na formação profissional. Relatamos um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica (Napem), que integra as propostas de participação discente nas discussões de ensino médico através de trabalhos de iniciação científica em educação médica. O Napem foi fundado em 2008 e foi bem aceito na comunidade acadêmica da Faculdade de Medicina de Botucatu/Universidade Estadual Paulista (FMB/Unesp). Seus projetos de pesquisa atuais investigam: avaliação do curso médico, avaliação do estudante, fatores que influenciam a busca por iniciação científica, Ligas Acadêmicas e interdisciplinaridade. Estão envolvidos 17 estudantes e dez professores. Em um ano, o Napem apresentou trabalhos em congressos, publicou artigo em periódico indexado e está certificado como grupo de pesquisa no CNPq. Dentre seus desafios estão a necessidade de contínua renovação dos estudantes e o avanço nas pesquisas, de modo que os projetos não se encerrem em si mesmos, mas constituam um continuum de investigação à medida que novas informações sejam agregadas ao conhecimento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Ginecologia e Obstetrícia, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Ginecologia e Obstetrícia, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]Miguel, Licério [UNESP]Silva, Ludmila Almeida [UNESP]Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]Peraçoli, José Carlos [UNESP]2016-07-07T12:35:47Z2016-07-07T12:35:47Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article108-113application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 108-113, 2011.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14086710.1590/S0100-55022011000100015S0100-55022011000100015S0100-55022011000100015.pdf849943738159561484994373815956148499437381595614Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-16T14:12:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140867Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-16T14:12:50Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica Research by students in medical education: a one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education |
title |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica |
spellingShingle |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] Education, medical Medical education research Students, medical Educação médica Pesquisa em educação médica Estudantes de medicina |
title_short |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica |
title_full |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica |
title_fullStr |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica |
title_full_unstemmed |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica |
title_sort |
Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica |
author |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] |
author_facet |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] Venditti, Vinicius Cunha [UNESP] Miguel, Licério [UNESP] Silva, Ludmila Almeida [UNESP] Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP] Peraçoli, José Carlos [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Venditti, Vinicius Cunha [UNESP] Miguel, Licério [UNESP] Silva, Ludmila Almeida [UNESP] Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP] Peraçoli, José Carlos [UNESP] |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] Venditti, Vinicius Cunha [UNESP] Miguel, Licério [UNESP] Silva, Ludmila Almeida [UNESP] Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP] Peraçoli, José Carlos [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, medical Medical education research Students, medical Educação médica Pesquisa em educação médica Estudantes de medicina |
topic |
Education, medical Medical education research Students, medical Educação médica Pesquisa em educação médica Estudantes de medicina |
description |
Research on medical education has expanded in recent years. Students’ participation in curriculum change has also increased, with major contributions. Initiation in scientific research has also been widely defended due to its positive impact on professional training. We report on the one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education (NAPEM), which incorporates proposals for student participation in discussions on medical teaching through scientific initiation projects in medical education. Founded in 2008, NAPEM was well-received by the academic community at the Botucatu School of Medicine/São Paulo State University (FMB/UNESP). Its current research projects focus on the evaluation of the course in medicine, student evaluation, factors influencing the search for scientific initiation, Student Leagues, and interdisciplinary approaches. A total of 17 students and ten faculty members are involved. In one year, NAPEM has presented papers at congresses, published an article in an indexed journal, and is certified by the Brazilian National Research Council (CNPq). Its challenges include the need for constant renewal of students and progress in research projects, to keep the latter from becoming self-contained, but rather to serve as a continuum in research, to the extent that new findings are added to the body of knowledge on medical education. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-07-07T12:35:47Z 2016-07-07T12:35:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015 Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 108-113, 2011. 0100-5502 http://hdl.handle.net/11449/140867 10.1590/S0100-55022011000100015 S0100-55022011000100015 S0100-55022011000100015.pdf 8499437381595614 8499437381595614 8499437381595614 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015 http://hdl.handle.net/11449/140867 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 108-113, 2011. 0100-5502 10.1590/S0100-55022011000100015 S0100-55022011000100015 S0100-55022011000100015.pdf 8499437381595614 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
108-113 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128195222831104 |