Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Venditti, Vinicius Cunha [UNESP], Miguel, Licério [UNESP], Silva, Ludmila Almeida [UNESP], Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP], Peraçoli, José Carlos [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015
http://hdl.handle.net/11449/140867
Resumo: Research on medical education has expanded in recent years. Students’ participation in curriculum change has also increased, with major contributions. Initiation in scientific research has also been widely defended due to its positive impact on professional training. We report on the one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education (NAPEM), which incorporates proposals for student participation in discussions on medical teaching through scientific initiation projects in medical education. Founded in 2008, NAPEM was well-received by the academic community at the Botucatu School of Medicine/São Paulo State University (FMB/UNESP). Its current research projects focus on the evaluation of the course in medicine, student evaluation, factors influencing the search for scientific initiation, Student Leagues, and interdisciplinary approaches. A total of 17 students and ten faculty members are involved. In one year, NAPEM has presented papers at congresses, published an article in an indexed journal, and is certified by the Brazilian National Research Council (CNPq). Its challenges include the need for constant renewal of students and progress in research projects, to keep the latter from becoming self-contained, but rather to serve as a continuum in research, to the extent that new findings are added to the body of knowledge on medical education.
id UNSP_593ed86e788bed4ece3fc719c67aa7e7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140867
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação MédicaResearch by students in medical education: a one-year experience at the Academic Center for Research in Medical EducationEducation, medicalMedical education researchStudents, medicalEducação médicaPesquisa em educação médicaEstudantes de medicinaResearch on medical education has expanded in recent years. Students’ participation in curriculum change has also increased, with major contributions. Initiation in scientific research has also been widely defended due to its positive impact on professional training. We report on the one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education (NAPEM), which incorporates proposals for student participation in discussions on medical teaching through scientific initiation projects in medical education. Founded in 2008, NAPEM was well-received by the academic community at the Botucatu School of Medicine/São Paulo State University (FMB/UNESP). Its current research projects focus on the evaluation of the course in medicine, student evaluation, factors influencing the search for scientific initiation, Student Leagues, and interdisciplinary approaches. A total of 17 students and ten faculty members are involved. In one year, NAPEM has presented papers at congresses, published an article in an indexed journal, and is certified by the Brazilian National Research Council (CNPq). Its challenges include the need for constant renewal of students and progress in research projects, to keep the latter from becoming self-contained, but rather to serve as a continuum in research, to the extent that new findings are added to the body of knowledge on medical education.A pesquisa em educação médica vem se desenvolvendo muito nos últimos anos. A participação de estudantes nos processos de mudanças curriculares também é crescente e bastante contributiva. Ainda, a iniciação científica está sendo amplamente defendida por seu impacto positivo na formação profissional. Relatamos um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica (Napem), que integra as propostas de participação discente nas discussões de ensino médico através de trabalhos de iniciação científica em educação médica. O Napem foi fundado em 2008 e foi bem aceito na comunidade acadêmica da Faculdade de Medicina de Botucatu/Universidade Estadual Paulista (FMB/Unesp). Seus projetos de pesquisa atuais investigam: avaliação do curso médico, avaliação do estudante, fatores que influenciam a busca por iniciação científica, Ligas Acadêmicas e interdisciplinaridade. Estão envolvidos 17 estudantes e dez professores. Em um ano, o Napem apresentou trabalhos em congressos, publicou artigo em periódico indexado e está certificado como grupo de pesquisa no CNPq. Dentre seus desafios estão a necessidade de contínua renovação dos estudantes e o avanço nas pesquisas, de modo que os projetos não se encerrem em si mesmos, mas constituam um continuum de investigação à medida que novas informações sejam agregadas ao conhecimento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Ginecologia e Obstetrícia, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Ginecologia e Obstetrícia, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]Miguel, Licério [UNESP]Silva, Ludmila Almeida [UNESP]Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]Peraçoli, José Carlos [UNESP]2016-07-07T12:35:47Z2016-07-07T12:35:47Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article108-113application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 108-113, 2011.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14086710.1590/S0100-55022011000100015S0100-55022011000100015S0100-55022011000100015.pdf849943738159561484994373815956148499437381595614Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-16T14:12:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140867Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-16T14:12:50Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
Research by students in medical education: a one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education
title Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
spellingShingle Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Education, medical
Medical education research
Students, medical
Educação médica
Pesquisa em educação médica
Estudantes de medicina
title_short Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
title_full Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
title_fullStr Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
title_full_unstemmed Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
title_sort Pesquisa em educação médica conduzida por estudantes: um ano de experiência do Núcleo Acadêmico de Pesquisa em Educação Médica
author Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
author_facet Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]
Miguel, Licério [UNESP]
Silva, Ludmila Almeida [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Peraçoli, José Carlos [UNESP]
author_role author
author2 Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]
Miguel, Licério [UNESP]
Silva, Ludmila Almeida [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Peraçoli, José Carlos [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]
Miguel, Licério [UNESP]
Silva, Ludmila Almeida [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Peraçoli, José Carlos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education, medical
Medical education research
Students, medical
Educação médica
Pesquisa em educação médica
Estudantes de medicina
topic Education, medical
Medical education research
Students, medical
Educação médica
Pesquisa em educação médica
Estudantes de medicina
description Research on medical education has expanded in recent years. Students’ participation in curriculum change has also increased, with major contributions. Initiation in scientific research has also been widely defended due to its positive impact on professional training. We report on the one-year experience at the Academic Center for Research in Medical Education (NAPEM), which incorporates proposals for student participation in discussions on medical teaching through scientific initiation projects in medical education. Founded in 2008, NAPEM was well-received by the academic community at the Botucatu School of Medicine/São Paulo State University (FMB/UNESP). Its current research projects focus on the evaluation of the course in medicine, student evaluation, factors influencing the search for scientific initiation, Student Leagues, and interdisciplinary approaches. A total of 17 students and ten faculty members are involved. In one year, NAPEM has presented papers at congresses, published an article in an indexed journal, and is certified by the Brazilian National Research Council (CNPq). Its challenges include the need for constant renewal of students and progress in research projects, to keep the latter from becoming self-contained, but rather to serve as a continuum in research, to the extent that new findings are added to the body of knowledge on medical education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-07-07T12:35:47Z
2016-07-07T12:35:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 108-113, 2011.
0100-5502
http://hdl.handle.net/11449/140867
10.1590/S0100-55022011000100015
S0100-55022011000100015
S0100-55022011000100015.pdf
8499437381595614
8499437381595614
8499437381595614
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100015
http://hdl.handle.net/11449/140867
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 108-113, 2011.
0100-5502
10.1590/S0100-55022011000100015
S0100-55022011000100015
S0100-55022011000100015.pdf
8499437381595614
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 108-113
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128195222831104