A construção da carreira docente e a identidade do professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Pâmela Christina Gonçalves de [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/136579
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-15/000860308.pdf
Resumo: This work intends to realize a historical overview of the construction of the teaching career and discuss the identity of the teacher active in the current school setting. As a theoretical framework we based our search on the texts that are a reflection on the formation and organization of the teacher's work in the context of the capitalist system. Initially performed for the Scholarship Institutional Project of Scientific Initiation (known as PIBIC), the objective of this study is to investigate the structure of the teaching career since the nineteenth century to the present day, observing the development of the school and education and highlighting the role assigned to the teacher in that period of time, analyzing them from the perspective of society and the state. The theme emerged on the need to (re) learn about the teacher as a professional and your identity, to better understand the current school environment and the teaching practice. For this purpose, in addition to theoretical research on the topic we will analyze documents found in the Public Archive of the State of São Paulo and will perform an appreciation of the national literature of the time, characterizing the methodology of this study as bibliographic and documentary
id UNSP_5adc5a59eaa159fa47b81506810a5f69
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/136579
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A construção da carreira docente e a identidade do professorProfessores - FormaçãoIdentidade (Psicologia)Professores - Formação - HistóriaCapitalismoLiteratura brasileiraEducação na literaturaPesquisa bibliograficaThis work intends to realize a historical overview of the construction of the teaching career and discuss the identity of the teacher active in the current school setting. As a theoretical framework we based our search on the texts that are a reflection on the formation and organization of the teacher's work in the context of the capitalist system. Initially performed for the Scholarship Institutional Project of Scientific Initiation (known as PIBIC), the objective of this study is to investigate the structure of the teaching career since the nineteenth century to the present day, observing the development of the school and education and highlighting the role assigned to the teacher in that period of time, analyzing them from the perspective of society and the state. The theme emerged on the need to (re) learn about the teacher as a professional and your identity, to better understand the current school environment and the teaching practice. For this purpose, in addition to theoretical research on the topic we will analyze documents found in the Public Archive of the State of São Paulo and will perform an appreciation of the national literature of the time, characterizing the methodology of this study as bibliographic and documentaryO presente trabalho tem como foco a realização de uma síntese histórica sobre a construção da carreira docente e a discussão da identidade do professor atuante no cenário escolar atual. Como referencial teórico pretende-se ter como base os textos que fazem uma reflexão sobre a formação e a organização do trabalho do professor no contexto do sistema capitalista. Inicialmente realizado para o Projeto Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), o objetivo deste estudo é investigar a estruturação da carreira docente desde o século XIX até os dias de hoje, observando o desenrolar da escola e da educação e destacando o papel atribuído ao professor nesse período de tempo, analisando-os sob a ótica da sociedade e do estado. A temática surgiu na necessidade de (re)conhecer o profissional-professor atuante e sua identidade, para melhor compreender o ambiente escolar atual e seus desdobramentos. Para tanto, além de uma investigação teórica sobre o tema analisaremos documentos encontrados no Arquivo Público do Estado de São Paulo e realizaremos uma apreciação da literatura nacional da época, caracterizando a metodologia deste estudo como bibliográfica e documentalProjeto Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Joyce Mary Adam de Paula e [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Morais, Pâmela Christina Gonçalves de [UNESP]2016-04-01T17:53:39Z2016-04-01T17:53:39Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis40 f.application/pdfMORAIS, Pâmela Christina Gonçalves de. A construção da carreira docente e a identidade do professor. 2015. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.http://hdl.handle.net/11449/136579000860308http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-15/000860308.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-29T06:26:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136579Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-29T06:26:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção da carreira docente e a identidade do professor
title A construção da carreira docente e a identidade do professor
spellingShingle A construção da carreira docente e a identidade do professor
Morais, Pâmela Christina Gonçalves de [UNESP]
Professores - Formação
Identidade (Psicologia)
Professores - Formação - História
Capitalismo
Literatura brasileira
Educação na literatura
Pesquisa bibliografica
title_short A construção da carreira docente e a identidade do professor
title_full A construção da carreira docente e a identidade do professor
title_fullStr A construção da carreira docente e a identidade do professor
title_full_unstemmed A construção da carreira docente e a identidade do professor
title_sort A construção da carreira docente e a identidade do professor
author Morais, Pâmela Christina Gonçalves de [UNESP]
author_facet Morais, Pâmela Christina Gonçalves de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Joyce Mary Adam de Paula e [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Pâmela Christina Gonçalves de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Identidade (Psicologia)
Professores - Formação - História
Capitalismo
Literatura brasileira
Educação na literatura
Pesquisa bibliografica
topic Professores - Formação
Identidade (Psicologia)
Professores - Formação - História
Capitalismo
Literatura brasileira
Educação na literatura
Pesquisa bibliografica
description This work intends to realize a historical overview of the construction of the teaching career and discuss the identity of the teacher active in the current school setting. As a theoretical framework we based our search on the texts that are a reflection on the formation and organization of the teacher's work in the context of the capitalist system. Initially performed for the Scholarship Institutional Project of Scientific Initiation (known as PIBIC), the objective of this study is to investigate the structure of the teaching career since the nineteenth century to the present day, observing the development of the school and education and highlighting the role assigned to the teacher in that period of time, analyzing them from the perspective of society and the state. The theme emerged on the need to (re) learn about the teacher as a professional and your identity, to better understand the current school environment and the teaching practice. For this purpose, in addition to theoretical research on the topic we will analyze documents found in the Public Archive of the State of São Paulo and will perform an appreciation of the national literature of the time, characterizing the methodology of this study as bibliographic and documentary
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2016-04-01T17:53:39Z
2016-04-01T17:53:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MORAIS, Pâmela Christina Gonçalves de. A construção da carreira docente e a identidade do professor. 2015. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/136579
000860308
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-15/000860308.pdf
identifier_str_mv MORAIS, Pâmela Christina Gonçalves de. A construção da carreira docente e a identidade do professor. 2015. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.
000860308
url http://hdl.handle.net/11449/136579
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-15/000860308.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 40 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047497492332544