Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Ribeiro, Paulo Rennes Marcal [UNESP], Bedin, Regina Célia [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2015
http://hdl.handle.net/11449/124980
Resumo: This article discusses the training of teachers to work with sexuality issues in regular school environment after the creation of the National Curriculum (PCNs) in 1997. The authors note that over a decade there have been no official regular and systematic initiatives or incentives to provide teachers with sex education disciplines at undergraduate level in Pedagogy, Teachers’ Training, Continuing Education or Initial Training courses, with rare exceptions. Generally the work with sexuality and sex education carry with it some coadjutors such as ignorance, prejudice, taboo and discrimination. In this way, if teachers are prepared to approach the field, they will experience a significant gain in performance and in the psycho-social development of their students, as well as work in a process of citizenship education.
id UNSP_5aef37c780fc71ba14afa68df5602d6b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124980
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professoresSexuality and sexual guidance: some reflections about teachers’ educationSex EducationSexualitySexual Guidance in SchoolTeachers’ EducationPedagogy CourseSexualidadeOrientação Sexual na EscolaEducação SexualFormação de professoresThis article discusses the training of teachers to work with sexuality issues in regular school environment after the creation of the National Curriculum (PCNs) in 1997. The authors note that over a decade there have been no official regular and systematic initiatives or incentives to provide teachers with sex education disciplines at undergraduate level in Pedagogy, Teachers’ Training, Continuing Education or Initial Training courses, with rare exceptions. Generally the work with sexuality and sex education carry with it some coadjutors such as ignorance, prejudice, taboo and discrimination. In this way, if teachers are prepared to approach the field, they will experience a significant gain in performance and in the psycho-social development of their students, as well as work in a process of citizenship education.O presente artigo discute a formação de professores para atuar com questões de sexualidade na escola a partir da criação dos Parâmetros Curriculares Nacionais, em 1997. Os autores apontam que, ao longo de pouco mais de uma década, não houve incentivo nem iniciativas oficiais regulares e sistemáticas para que aos professores se oferecessem oportunidades de formação em Educação Sexual na cadeira de Pedagogia, nas licenciaturas ou em educação continuada, nem mesmo em formação inicial, com raras exceções. O trabalho com Sexualidade e Educação Sexual geralmente tem como entraves o desconhecimento, o preconceito, o tabu e a discriminação. Se os professores, portanto, receberem preparação para trabalhar neste campo, haverá um ganho significativo em sua atuação e no desenvolvimento psicossocial de seus alunos, além de representar também um processo de formação para a cidadania.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara/Jaú - KM 01, Campus de Araraquara, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara/Jaú - KM 01, Campus de Araraquara, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]Ribeiro, Paulo Rennes Marcal [UNESP]Bedin, Regina Célia [UNESP]2015-07-15T18:28:08Z2015-07-15T18:28:08Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article36-52http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2015Linhas, v. 11, n. 1, p. 36-52, 2010.1984-7238http://hdl.handle.net/11449/1249804905487443042486716379160358808468176258504416250000-0002-1552-5702Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinhasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124980Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:08:30.480967Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
Sexuality and sexual guidance: some reflections about teachers’ education
title Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
spellingShingle Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Sex Education
Sexuality
Sexual Guidance in School
Teachers’ Education
Pedagogy Course
Sexualidade
Orientação Sexual na Escola
Educação Sexual
Formação de professores
title_short Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
title_full Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
title_fullStr Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
title_full_unstemmed Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
title_sort Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores
author Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
author_facet Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Ribeiro, Paulo Rennes Marcal [UNESP]
Bedin, Regina Célia [UNESP]
author_role author
author2 Ribeiro, Paulo Rennes Marcal [UNESP]
Bedin, Regina Célia [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Ribeiro, Paulo Rennes Marcal [UNESP]
Bedin, Regina Célia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Sex Education
Sexuality
Sexual Guidance in School
Teachers’ Education
Pedagogy Course
Sexualidade
Orientação Sexual na Escola
Educação Sexual
Formação de professores
topic Sex Education
Sexuality
Sexual Guidance in School
Teachers’ Education
Pedagogy Course
Sexualidade
Orientação Sexual na Escola
Educação Sexual
Formação de professores
description This article discusses the training of teachers to work with sexuality issues in regular school environment after the creation of the National Curriculum (PCNs) in 1997. The authors note that over a decade there have been no official regular and systematic initiatives or incentives to provide teachers with sex education disciplines at undergraduate level in Pedagogy, Teachers’ Training, Continuing Education or Initial Training courses, with rare exceptions. Generally the work with sexuality and sex education carry with it some coadjutors such as ignorance, prejudice, taboo and discrimination. In this way, if teachers are prepared to approach the field, they will experience a significant gain in performance and in the psycho-social development of their students, as well as work in a process of citizenship education.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:28:08Z
2015-07-15T18:28:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2015
Linhas, v. 11, n. 1, p. 36-52, 2010.
1984-7238
http://hdl.handle.net/11449/124980
4905487443042486
7163791603588084
6817625850441625
0000-0002-1552-5702
url http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2015
http://hdl.handle.net/11449/124980
identifier_str_mv Linhas, v. 11, n. 1, p. 36-52, 2010.
1984-7238
4905487443042486
7163791603588084
6817625850441625
0000-0002-1552-5702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Linhas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 36-52
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129024108527617