Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922 http://hdl.handle.net/11449/115004 |
Resumo: | The article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world. |
id |
UNSP_5b524346a7340a96c5363ec191bf0e7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115004 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetianoDrawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approachThe article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world.O artigo apresenta dados parciais de uma pesquisa que objetivou investigar as crenças de crianças e adolescentes sobre o não aprender. Participaram do estudo 80 escolares entre 6 e 16 anos, sendo 20 de 6, 20 de 9, 20 de 12 e 20 de 16 anos. O instrumento metodológico apresentado aqui é a solicitação de um desenho em que os sujeitos deveriam desenhar uma pessoa que aprende e uma que não aprende. Os dados foram analisados de acordo com a perspectiva piagetiana para a construção do conhecimento social. Os principais resultados obtidos indicam que grande parte dos sujeitos tende a culpabilizar o aluno pela não aprendizagem, revelando dificuldades em considerar a amplitude e as diferentes dimensões dos fenômenos sociais. Em relação aos níveis de compreensão da realidade social, observou-se que, mesmo em idades mais avançadas, os sujeitos permanecem com noções bastante elementares sobre o mundo social.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de MirassolSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Karina PerezGuimarães, TaisleneMelchiori, Ana Paula2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article140-163application/pdfhttp://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 2, p. 140-163, 2012.1676-2592http://hdl.handle.net/11449/115004ISSN16762592-2012-14-02-140-163.pdf735061788672027773778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporETD. Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115004Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-08-09T18:36:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach |
title |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano |
spellingShingle |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
title_short |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano |
title_full |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano |
title_fullStr |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano |
title_full_unstemmed |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano |
title_sort |
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano |
author |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
author_facet |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Karina Perez Guimarães, Taislene Melchiori, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Karina Perez Guimarães, Taislene Melchiori, Ana Paula |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Faculdades Integradas de Mirassol |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Karina Perez Guimarães, Taislene Melchiori, Ana Paula |
description |
The article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:40Z 2015-02-24T13:57:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922 ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 2, p. 140-163, 2012. 1676-2592 http://hdl.handle.net/11449/115004 ISSN16762592-2012-14-02-140-163.pdf 7350617886720277 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
url |
http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922 http://hdl.handle.net/11449/115004 |
identifier_str_mv |
ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 2, p. 140-163, 2012. 1676-2592 ISSN16762592-2012-14-02-140-163.pdf 7350617886720277 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
ETD. Educação Temática Digital |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
140-163 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1826303636775370752 |