Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Guimarães, Karina Perez, Guimarães, Taislene, Melchiori, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922
http://hdl.handle.net/11449/115004
Resumo: The article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world.
id UNSP_5b524346a7340a96c5363ec191bf0e7c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115004
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetianoDrawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approachThe article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world.O artigo apresenta dados parciais de uma pesquisa que objetivou investigar as crenças de crianças e adolescentes sobre o não aprender. Participaram do estudo 80 escolares entre 6 e 16 anos, sendo 20 de 6, 20 de 9, 20 de 12 e 20 de 16 anos. O instrumento metodológico apresentado aqui é a solicitação de um desenho em que os sujeitos deveriam desenhar uma pessoa que aprende e uma que não aprende. Os dados foram analisados de acordo com a perspectiva piagetiana para a construção do conhecimento social. Os principais resultados obtidos indicam que grande parte dos sujeitos tende a culpabilizar o aluno pela não aprendizagem, revelando dificuldades em considerar a amplitude e as diferentes dimensões dos fenômenos sociais. Em relação aos níveis de compreensão da realidade social, observou-se que, mesmo em idades mais avançadas, os sujeitos permanecem com noções bastante elementares sobre o mundo social.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de MirassolSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Karina PerezGuimarães, TaisleneMelchiori, Ana Paula2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article140-163application/pdfhttp://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 2, p. 140-163, 2012.1676-2592http://hdl.handle.net/11449/115004ISSN16762592-2012-14-02-140-163.pdf735061788672027773778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporETD. Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115004Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
title Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
spellingShingle Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
title_short Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
title_full Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
title_fullStr Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
title_full_unstemmed Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
title_sort Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
author Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
author_facet Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Guimarães, Taislene
Melchiori, Ana Paula
author_role author
author2 Guimarães, Karina Perez
Guimarães, Taislene
Melchiori, Ana Paula
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Faculdades Integradas de Mirassol
dc.contributor.author.fl_str_mv Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Guimarães, Taislene
Melchiori, Ana Paula
description The article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:40Z
2015-02-24T13:57:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922
ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 2, p. 140-163, 2012.
1676-2592
http://hdl.handle.net/11449/115004
ISSN16762592-2012-14-02-140-163.pdf
7350617886720277
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
url http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2922
http://hdl.handle.net/11449/115004
identifier_str_mv ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 2, p. 140-163, 2012.
1676-2592
ISSN16762592-2012-14-02-140-163.pdf
7350617886720277
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv ETD. Educação Temática Digital
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 140-163
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128117503426560