Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337 http://hdl.handle.net/11449/114962 |
Resumo: | Based on the Piagetian theory and on the research about the construction of Social Knowledge, this article presents the beliefs of children and adolescents regarding the resolution of a situation of not learning. Data were obtained from 80 students, between 06 and 16 years, who analyzed a story involving this issue. The main results indicate that most participants are not able think about the situation contained in the story in a more complex way, disregarding processes and elements, thus. They tend to give simplistic answers and it demonstrates the characteristics of the most elementary level of understanding of social reality. Even among the older students, a less elaborated representation of this daily social question, “to learn or not to learn”, was also preponderate. |
id |
UNSP_981196d9b8de2178cbf48bfb18a47beb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114962 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento socialHow to solve a situation of not learning: a psychogenetic study on the construction of social knowledgeBased on the Piagetian theory and on the research about the construction of Social Knowledge, this article presents the beliefs of children and adolescents regarding the resolution of a situation of not learning. Data were obtained from 80 students, between 06 and 16 years, who analyzed a story involving this issue. The main results indicate that most participants are not able think about the situation contained in the story in a more complex way, disregarding processes and elements, thus. They tend to give simplistic answers and it demonstrates the characteristics of the most elementary level of understanding of social reality. Even among the older students, a less elaborated representation of this daily social question, “to learn or not to learn”, was also preponderate.Fundamentado na teoria piagetiana e nas pesquisas sobre a construção do conhecimento social, o artigo apresenta as crenças de crianças e adolescentes a respeito da resolução de uma situação de não aprendizagem. Os dados foram obtidos junto a 80 sujeitos, de 06 a 16 anos, que analisaram uma história envolvendo a questão. Os principais resultados indicam que a maioria dos participantes não consegue pensar de forma mais complexa a situação contida na história, desconsiderando processos e elementos, tendendo a respostas simplistas, características do nível mais elementar de compreensão da realidade social. Mesmos entre os sujeitos mais velhos prevaleceu uma representação menos elaborada de uma questão social cotidiana: aprender e não aprender.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de MirassolSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Taislene [UNESP]Melchiori, Ana Paula [UNESP]Guimarães, Karina Perez2015-02-24T13:57:37Z2015-02-24T13:57:37Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article92-116application/pdfhttp://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337Educacao em Perspectiva, v. 5, n. 1, p. 92-116, 2014.2178-258Xhttp://hdl.handle.net/11449/114962ISSN2178258X-2014-05-01-92-116.pdf735061788672027773778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducacao em Perspectivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114962Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-08-09T18:36:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social How to solve a situation of not learning: a psychogenetic study on the construction of social knowledge |
title |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social |
spellingShingle |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
title_short |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social |
title_full |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social |
title_fullStr |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social |
title_full_unstemmed |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social |
title_sort |
Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social |
author |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
author_facet |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Taislene [UNESP] Melchiori, Ana Paula [UNESP] Guimarães, Karina Perez |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Taislene [UNESP] Melchiori, Ana Paula [UNESP] Guimarães, Karina Perez |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Faculdades Integradas de Mirassol |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Taislene [UNESP] Melchiori, Ana Paula [UNESP] Guimarães, Karina Perez |
description |
Based on the Piagetian theory and on the research about the construction of Social Knowledge, this article presents the beliefs of children and adolescents regarding the resolution of a situation of not learning. Data were obtained from 80 students, between 06 and 16 years, who analyzed a story involving this issue. The main results indicate that most participants are not able think about the situation contained in the story in a more complex way, disregarding processes and elements, thus. They tend to give simplistic answers and it demonstrates the characteristics of the most elementary level of understanding of social reality. Even among the older students, a less elaborated representation of this daily social question, “to learn or not to learn”, was also preponderate. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:37Z 2015-02-24T13:57:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337 Educacao em Perspectiva, v. 5, n. 1, p. 92-116, 2014. 2178-258X http://hdl.handle.net/11449/114962 ISSN2178258X-2014-05-01-92-116.pdf 7350617886720277 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
url |
http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337 http://hdl.handle.net/11449/114962 |
identifier_str_mv |
Educacao em Perspectiva, v. 5, n. 1, p. 92-116, 2014. 2178-258X ISSN2178258X-2014-05-01-92-116.pdf 7350617886720277 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educacao em Perspectiva |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
92-116 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1826304102965968896 |