A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.edicic.org/revista/index.php?journal=RevistaEDICIC&page=article&op=view&path%5B%5D=41 http://hdl.handle.net/11449/115427 |
Resumo: | The worry to assess the information Literacy is growing up on literature, which points out the need to verify the effectiveness of information literacy programs. In Brazil, the movement to de actions to assess is turn to the diagnostic line. There are few specific initiatives to assess the development of the programs, called formative assessment. Researchers of the area of education defend assess like a social practical that requires rigor and methods and confirmed that this can‟t be considered just like a measure. Before these aspects, approach to methods and tools for formative assessment of information literacy, the way in the instruments don‟t to be seeing like principal pieces in assess, but like auxiliary tools for the measurement of results and principal as school guiding that are useful for learning. |
id |
UNSP_5bb57de07ce30f2d70ecdf6e69b7e1d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115427 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionalicompetência informacionalavaliaçãoinstrumentos/métodos de avaliaçãoThe worry to assess the information Literacy is growing up on literature, which points out the need to verify the effectiveness of information literacy programs. In Brazil, the movement to de actions to assess is turn to the diagnostic line. There are few specific initiatives to assess the development of the programs, called formative assessment. Researchers of the area of education defend assess like a social practical that requires rigor and methods and confirmed that this can‟t be considered just like a measure. Before these aspects, approach to methods and tools for formative assessment of information literacy, the way in the instruments don‟t to be seeing like principal pieces in assess, but like auxiliary tools for the measurement of results and principal as school guiding that are useful for learning.A preocupação em avaliar a competência informacional é crescente na literatura, a qual aponta a necessidade de verificar a eficácia dos programas de competência informacional. No Brasil o movimento em prol de ações voltadas à avaliação segue a linha diagnóstica. São poucas as iniciativas específicas para a avaliação ao longo do desenvolvimento de programas, chamadas de avaliação formativa. Pesquisadores da área da educação defendem a avaliação como uma prática social que exige rigor e método e afirmam que não deve ser considerada apenas como uma medida. Diante desses aspectos, abordaram-se métodos e instrumentos para a avaliação formativa da competência informacional, de forma que os instrumentos não sejam vistos como peças principais da avaliação, mas como ferramentas auxiliares para a mensuração de resultados e principalmente como orientadores do ensino que sejam úteis à aprendizagem.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Amanda Sertori dos [UNESP]Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]2015-02-24T13:58:04Z2015-02-24T13:58:04Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article289-301application/pdfhttp://www.edicic.org/revista/index.php?journal=RevistaEDICIC&page=article&op=view&path%5B%5D=41Revista EDICIC, v. 2, n. 1, p. 289-301, 2011.2236-5753http://hdl.handle.net/11449/115427ISSN2236-5753-2011-02-01-289-301.pdf0592809928580900Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista EDICICinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-27T06:12:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115427Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:50:38.359096Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali |
title |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali |
spellingShingle |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali Santos, Amanda Sertori dos [UNESP] competência informacional avaliação instrumentos/métodos de avaliação |
title_short |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali |
title_full |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali |
title_fullStr |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali |
title_full_unstemmed |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali |
title_sort |
A avaliação formativa como aporte ao ensino da competência informacionali |
author |
Santos, Amanda Sertori dos [UNESP] |
author_facet |
Santos, Amanda Sertori dos [UNESP] Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Amanda Sertori dos [UNESP] Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
competência informacional avaliação instrumentos/métodos de avaliação |
topic |
competência informacional avaliação instrumentos/métodos de avaliação |
description |
The worry to assess the information Literacy is growing up on literature, which points out the need to verify the effectiveness of information literacy programs. In Brazil, the movement to de actions to assess is turn to the diagnostic line. There are few specific initiatives to assess the development of the programs, called formative assessment. Researchers of the area of education defend assess like a social practical that requires rigor and methods and confirmed that this can‟t be considered just like a measure. Before these aspects, approach to methods and tools for formative assessment of information literacy, the way in the instruments don‟t to be seeing like principal pieces in assess, but like auxiliary tools for the measurement of results and principal as school guiding that are useful for learning. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-02-24T13:58:04Z 2015-02-24T13:58:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.edicic.org/revista/index.php?journal=RevistaEDICIC&page=article&op=view&path%5B%5D=41 Revista EDICIC, v. 2, n. 1, p. 289-301, 2011. 2236-5753 http://hdl.handle.net/11449/115427 ISSN2236-5753-2011-02-01-289-301.pdf 0592809928580900 |
url |
http://www.edicic.org/revista/index.php?journal=RevistaEDICIC&page=article&op=view&path%5B%5D=41 http://hdl.handle.net/11449/115427 |
identifier_str_mv |
Revista EDICIC, v. 2, n. 1, p. 289-301, 2011. 2236-5753 ISSN2236-5753-2011-02-01-289-301.pdf 0592809928580900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista EDICIC |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
289-301 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128989310484480 |