O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489 http://hdl.handle.net/11449/135448 |
Resumo: | According to our conceptions, to study the so called Projeto Minerva (PMi) – an action of Brazilian Military Dictatorship, implemented in the 1970s, which intended to provide access to Primary and Secondary Schools for thousands of Brazilians throughout the country, using a cheap, and at that time a widely -spread medium, the radio – implies to study not only a unique education strategy, but a variety of circumstances that allows it to be created and developed throughout its 10 years of existence in various Brazilian locations. Each circumstance, each region, each way of doing of each person involved in its development constitutes a different Minerva – that’s why we choose the plural to treat it: the Minerva ProjectS. In this paper we present one of the many possible histories about such project. Synthetically, we present some historiographical aspects of its creation, development and extinction and, based on a study about one of its lessons (related to Analitic Geometry), we try to evidence differences between a spoken mathematics and a written mathematics. According to the the oretical framework used in this text, inspired by the Wittgenstein's language philosophy, the Project articulates various mathematics, what is different of saying that the project deals with the "usual" Mathematics merely changing the way of communicate it. |
id |
UNSP_5c9d0c277cc70a23a8678f4a7e3af436 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135448 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto MinervaRadio and mathematics: one study about Projeto MinervaMinerva project(s)Education by radioLanguage-gamesHistory of mathematics educationProjeto(s) MinervaEducação via rádioJogos de linguagemHistória da educação matemáticaAccording to our conceptions, to study the so called Projeto Minerva (PMi) – an action of Brazilian Military Dictatorship, implemented in the 1970s, which intended to provide access to Primary and Secondary Schools for thousands of Brazilians throughout the country, using a cheap, and at that time a widely -spread medium, the radio – implies to study not only a unique education strategy, but a variety of circumstances that allows it to be created and developed throughout its 10 years of existence in various Brazilian locations. Each circumstance, each region, each way of doing of each person involved in its development constitutes a different Minerva – that’s why we choose the plural to treat it: the Minerva ProjectS. In this paper we present one of the many possible histories about such project. Synthetically, we present some historiographical aspects of its creation, development and extinction and, based on a study about one of its lessons (related to Analitic Geometry), we try to evidence differences between a spoken mathematics and a written mathematics. According to the the oretical framework used in this text, inspired by the Wittgenstein's language philosophy, the Project articulates various mathematics, what is different of saying that the project deals with the "usual" Mathematics merely changing the way of communicate it.Estudar o Projeto Minerva, segundo nossas concepções, implica tematizar uma série de circunstâncias que o constituem não como uma estratégia educativa una, mas plural, considerando suas diversas, possíveis e diferenciadas configurações nas várias localidades do país e suas circunstâncias ao longo de seus dez anos de existência. Disso, nossa opção por enfatizar o plural: oS ProjetoS Minerva. Neste texto, apresentamos uma dentre as diversas histórias que produzimos ao longo de um estudo de doutorado (PINTO, 2013). Sinteticamente, o Projeto Minerva foi uma ação do Governo Militar, implantada em 1970, que visava a permitir o acesso ao Primeiro e, posteriormente, Segundo Graus a milhares de brasileiros espalhados pelo país, valendo -se de um veículo barato e muito popular à época: o rádio. Problematizamos, aqui, alguns aspectos historiográficos sobre a criação, desenvolvimento e extinção do Projeto Minerva e, a partir de um estudo sobre uma de suas radioaulas, buscamos evidenciar as diferenças entre uma matemática falada e uma matemática escrita. Segundo a perspectiva teórica mobilizada, inspirada na Filosofia da Linguagem de Wittgenstein, estudamos as várias matemáticas que o projeto articula e permite articular, tratando-as como matemáticas distintas, não como uma "mesma" matemática que se manifesta em distintos suportes.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pinto, Thiago Pedro [UNESP]Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]2016-03-02T13:02:51Z2016-03-02T13:02:51Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article152-180application/pdfhttp://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, p. 152-180, 2014.1982-7652http://hdl.handle.net/11449/135448ISSN1982-7652-2014-07-13-152-180.pdf5089072868644414Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPerspectivas da Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135448Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:19:43.681625Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva Radio and mathematics: one study about Projeto Minerva |
title |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva |
spellingShingle |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva Pinto, Thiago Pedro [UNESP] Minerva project(s) Education by radio Language-games History of mathematics education Projeto(s) Minerva Educação via rádio Jogos de linguagem História da educação matemática |
title_short |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva |
title_full |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva |
title_fullStr |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva |
title_full_unstemmed |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva |
title_sort |
O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva |
author |
Pinto, Thiago Pedro [UNESP] |
author_facet |
Pinto, Thiago Pedro [UNESP] Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Thiago Pedro [UNESP] Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Minerva project(s) Education by radio Language-games History of mathematics education Projeto(s) Minerva Educação via rádio Jogos de linguagem História da educação matemática |
topic |
Minerva project(s) Education by radio Language-games History of mathematics education Projeto(s) Minerva Educação via rádio Jogos de linguagem História da educação matemática |
description |
According to our conceptions, to study the so called Projeto Minerva (PMi) – an action of Brazilian Military Dictatorship, implemented in the 1970s, which intended to provide access to Primary and Secondary Schools for thousands of Brazilians throughout the country, using a cheap, and at that time a widely -spread medium, the radio – implies to study not only a unique education strategy, but a variety of circumstances that allows it to be created and developed throughout its 10 years of existence in various Brazilian locations. Each circumstance, each region, each way of doing of each person involved in its development constitutes a different Minerva – that’s why we choose the plural to treat it: the Minerva ProjectS. In this paper we present one of the many possible histories about such project. Synthetically, we present some historiographical aspects of its creation, development and extinction and, based on a study about one of its lessons (related to Analitic Geometry), we try to evidence differences between a spoken mathematics and a written mathematics. According to the the oretical framework used in this text, inspired by the Wittgenstein's language philosophy, the Project articulates various mathematics, what is different of saying that the project deals with the "usual" Mathematics merely changing the way of communicate it. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-03-02T13:02:51Z 2016-03-02T13:02:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489 Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, p. 152-180, 2014. 1982-7652 http://hdl.handle.net/11449/135448 ISSN1982-7652-2014-07-13-152-180.pdf 5089072868644414 |
url |
http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489 http://hdl.handle.net/11449/135448 |
identifier_str_mv |
Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, p. 152-180, 2014. 1982-7652 ISSN1982-7652-2014-07-13-152-180.pdf 5089072868644414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Perspectivas da Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
152-180 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129415560822784 |