Malabares como arte de viver

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pizzinatto, Rafael [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/131791
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-11-16/000853155.pdf
Resumo: Juggling practices permeate the cultural heritage of many people for a long time. Not limited only to the circus, we see more and more an invasion of juggling in the streets, schools and other spaces (formal and informal), among whom the professional of Physical Education also operates. Given this context, it is ever more urgent the need to give more attention to this practice within the academic training, not only to better understand it but also to value it as an educational practice. It is in pursuit of this understanding and appreciation that asks: What learning to juggling practices brings to the professional future of Physical Education? Based on these, this study sought to map the learning incorporated in the researcher's relationship with this practice throughout their academic training. Therefore, the survey noted the juggling as art of living, that is, as a technique that was involved with the life of the researcher and contributing to enhance the course of their training. The investigation started a literature in which it was possible to situate this work within the context of studies approaching the Fitness to philosophical studies. This approach sought to map the effects of juggling practice on academic background - and the very subjectivity - a subject / researcher that folds on itself to move their training
id UNSP_5e6c4d28f4ef89a3cb215b6f6e72561f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/131791
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Malabares como arte de viverEducação fisicaMalabarismoMalabarismo - Estudo e ensinoAprendizagemSubjetividadePesquisa bibliograficaJuggling practices permeate the cultural heritage of many people for a long time. Not limited only to the circus, we see more and more an invasion of juggling in the streets, schools and other spaces (formal and informal), among whom the professional of Physical Education also operates. Given this context, it is ever more urgent the need to give more attention to this practice within the academic training, not only to better understand it but also to value it as an educational practice. It is in pursuit of this understanding and appreciation that asks: What learning to juggling practices brings to the professional future of Physical Education? Based on these, this study sought to map the learning incorporated in the researcher's relationship with this practice throughout their academic training. Therefore, the survey noted the juggling as art of living, that is, as a technique that was involved with the life of the researcher and contributing to enhance the course of their training. The investigation started a literature in which it was possible to situate this work within the context of studies approaching the Fitness to philosophical studies. This approach sought to map the effects of juggling practice on academic background - and the very subjectivity - a subject / researcher that folds on itself to move their trainingAs práticas de malabarismo permeiam o acervo cultural de diversos povos há tempos. Não se restringindo somente ao circo, se vê, cada vez mais uma invasão do malabarismo nas praças, ruas, escolas e outros espaços (formais e informais), em meio aos quais, o profissional de Educação Física também atua. Tendo em vista esse contexto, é cada vez mais urgente a necessidade de se dar maior atenção a essa prática dentro da formação acadêmica, não só para melhor compreendê-la, mas também para valorizá-la como prática educacional. É na busca por essa compreensão e valorização que se indaga: Que aprendizagens a prática do malabarismo traz para o futuro profissional de Educação Física? Frente ao exposto, o presente estudo buscou mapear as aprendizagens constituídas na relação do pesquisador com essa prática ao longo da formação acadêmica. Para tanto, a pesquisa observou o malabares como arte do viver, isto é, como técnica que se implicou com a vida do pesquisador e que contribuiu para potencializar os rumos de sua formação. A investigação partiu de uma pesquisa bibliográfica com a qual foi possível situar esse trabalho dentro de um contexto de estudos que aproxima a Educação Física aos estudos filosóficos. Desta aproximação buscou-se mapear os efeitos da prática do malabares sobre a formação acadêmica - e sobre a própria subjetividade - de um sujeito/pesquisador que se dobra sobre si mesmo para movimentar sua formaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Flávio Soares [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pizzinatto, Rafael [UNESP]2015-12-10T14:07:37Z2015-12-10T14:07:37Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis40 f.application/pdfPIZZINATTO, Rafael. Malabares como arte de viver. 2015. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.http://hdl.handle.net/11449/131791000853155http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-11-16/000853155.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-27T06:18:45Zoai:repositorio.unesp.br:11449/131791Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:25:34.478477Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Malabares como arte de viver
title Malabares como arte de viver
spellingShingle Malabares como arte de viver
Pizzinatto, Rafael [UNESP]
Educação fisica
Malabarismo
Malabarismo - Estudo e ensino
Aprendizagem
Subjetividade
Pesquisa bibliografica
title_short Malabares como arte de viver
title_full Malabares como arte de viver
title_fullStr Malabares como arte de viver
title_full_unstemmed Malabares como arte de viver
title_sort Malabares como arte de viver
author Pizzinatto, Rafael [UNESP]
author_facet Pizzinatto, Rafael [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alves, Flávio Soares [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pizzinatto, Rafael [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação fisica
Malabarismo
Malabarismo - Estudo e ensino
Aprendizagem
Subjetividade
Pesquisa bibliografica
topic Educação fisica
Malabarismo
Malabarismo - Estudo e ensino
Aprendizagem
Subjetividade
Pesquisa bibliografica
description Juggling practices permeate the cultural heritage of many people for a long time. Not limited only to the circus, we see more and more an invasion of juggling in the streets, schools and other spaces (formal and informal), among whom the professional of Physical Education also operates. Given this context, it is ever more urgent the need to give more attention to this practice within the academic training, not only to better understand it but also to value it as an educational practice. It is in pursuit of this understanding and appreciation that asks: What learning to juggling practices brings to the professional future of Physical Education? Based on these, this study sought to map the learning incorporated in the researcher's relationship with this practice throughout their academic training. Therefore, the survey noted the juggling as art of living, that is, as a technique that was involved with the life of the researcher and contributing to enhance the course of their training. The investigation started a literature in which it was possible to situate this work within the context of studies approaching the Fitness to philosophical studies. This approach sought to map the effects of juggling practice on academic background - and the very subjectivity - a subject / researcher that folds on itself to move their training
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-10T14:07:37Z
2015-12-10T14:07:37Z
2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PIZZINATTO, Rafael. Malabares como arte de viver. 2015. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/131791
000853155
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-11-16/000853155.pdf
identifier_str_mv PIZZINATTO, Rafael. Malabares como arte de viver. 2015. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.
000853155
url http://hdl.handle.net/11449/131791
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-11-16/000853155.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 40 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129318945030144