Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011 http://hdl.handle.net/11449/134642 |
Resumo: | The aim of this paper is to characterize and discuss the School Physical Education as a profession and subarea of research in the broader academic fi eld of Physical Education and educational research. To do that, it initially defi nes the difference between research in School Physical Education from research about School Physical Education, and point out the themes and research hypotheses for this subarea. It also analyses 289 articles characterized as research in School Physical Education, published in 11 Brazilian periodicals, classifying them in the following categories: “level of schooling”, “bodily practice” and “theme”. The results indicate that the majority of studies are carried out in elementary school, in “games” and “sports”, and in descriptive and interpretative research in School Physical Education practices in several dimensions and interrelations. In conclusion, it points to the need to a focus in the research in teaching, the implementation of public curricula, and teacher education. Finally, it alerts to the need for Brazilian postgraduate programs in the academic fi eld of physical education to invest more in research in School Physical Education subarea. |
id |
UNSP_62ade403de1d142346c19a1804b005ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134642 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação física escolar: estado da arte e direções futurasSchool physical education: present state and future directionsPhysical EducationProfessionTeachingScientific researchEducação física escolarProfissãoEnsinoPesquisa científicaThe aim of this paper is to characterize and discuss the School Physical Education as a profession and subarea of research in the broader academic fi eld of Physical Education and educational research. To do that, it initially defi nes the difference between research in School Physical Education from research about School Physical Education, and point out the themes and research hypotheses for this subarea. It also analyses 289 articles characterized as research in School Physical Education, published in 11 Brazilian periodicals, classifying them in the following categories: “level of schooling”, “bodily practice” and “theme”. The results indicate that the majority of studies are carried out in elementary school, in “games” and “sports”, and in descriptive and interpretative research in School Physical Education practices in several dimensions and interrelations. In conclusion, it points to the need to a focus in the research in teaching, the implementation of public curricula, and teacher education. Finally, it alerts to the need for Brazilian postgraduate programs in the academic fi eld of physical education to invest more in research in School Physical Education subarea.O objetivo deste artigo é caracterizar e problematizar a Educação Física Escolar como prática profi ssional e subárea de pesquisa no campo mais amplo da Educação Física e das investigações educacionais. Para tal, inicialmente delimita o que é pesquisa em Educação Física Escolar, distinguindo-a da pesquisa sobre Educação Física Escolar, e quais seriam os objetos e hipóteses de pesquisa signifi cativos para esta subárea. A seguir, analisa 289 artigos caracterizados como pesquisa em Educação Física Escolar, publicados em 11 periódicos (revistas) brasileiras, classifi cando-os nas categorias “ciclo de escolarização”, “prática corporal “ e “tema” investigados. Os resultados indicam que predominam os estudos no ensino fundamental, nas práticas “jogo” e “esporte”, e pesquisas de cunho descritivo-interpretativo das aulas de Educação Física em várias dimensões e interrelações. Em conclusão, aponta a necessidade de maior direcionamento para as pesquisas nos âmbitos da didática, da implementação dos programas (currículos) formulados no bojo das políticas públicas, e da formação de professores. Por fi m, alerta para a necessidade dos programas de pós-graduação em Educação Física no Brasil investirem mais nas pesquisas em Educação Física Escolar.Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e EsportesUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Betti, Mauro [UNESP]Ferraz, Osvaldo LuizDantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho2016-03-02T12:57:47Z2016-03-02T12:57:47Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article105-115application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. esp., p. 105-115, 2011.1807-5509http://hdl.handle.net/11449/13464210.1590/S1807-55092011000500011S1807-55092011000500011S1807-55092011000500011.pdf6026760351434205Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:53:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134642Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:30:39.579822Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras School physical education: present state and future directions |
title |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras |
spellingShingle |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras Betti, Mauro [UNESP] Physical Education Profession Teaching Scientific research Educação física escolar Profissão Ensino Pesquisa científica |
title_short |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras |
title_full |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras |
title_fullStr |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras |
title_full_unstemmed |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras |
title_sort |
Educação física escolar: estado da arte e direções futuras |
author |
Betti, Mauro [UNESP] |
author_facet |
Betti, Mauro [UNESP] Ferraz, Osvaldo Luiz Dantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho |
author_role |
author |
author2 |
Ferraz, Osvaldo Luiz Dantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Betti, Mauro [UNESP] Ferraz, Osvaldo Luiz Dantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Education Profession Teaching Scientific research Educação física escolar Profissão Ensino Pesquisa científica |
topic |
Physical Education Profession Teaching Scientific research Educação física escolar Profissão Ensino Pesquisa científica |
description |
The aim of this paper is to characterize and discuss the School Physical Education as a profession and subarea of research in the broader academic fi eld of Physical Education and educational research. To do that, it initially defi nes the difference between research in School Physical Education from research about School Physical Education, and point out the themes and research hypotheses for this subarea. It also analyses 289 articles characterized as research in School Physical Education, published in 11 Brazilian periodicals, classifying them in the following categories: “level of schooling”, “bodily practice” and “theme”. The results indicate that the majority of studies are carried out in elementary school, in “games” and “sports”, and in descriptive and interpretative research in School Physical Education practices in several dimensions and interrelations. In conclusion, it points to the need to a focus in the research in teaching, the implementation of public curricula, and teacher education. Finally, it alerts to the need for Brazilian postgraduate programs in the academic fi eld of physical education to invest more in research in School Physical Education subarea. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-03-02T12:57:47Z 2016-03-02T12:57:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. esp., p. 105-115, 2011. 1807-5509 http://hdl.handle.net/11449/134642 10.1590/S1807-55092011000500011 S1807-55092011000500011 S1807-55092011000500011.pdf 6026760351434205 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011 http://hdl.handle.net/11449/134642 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. esp., p. 105-115, 2011. 1807-5509 10.1590/S1807-55092011000500011 S1807-55092011000500011 S1807-55092011000500011.pdf 6026760351434205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
105-115 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128818878087168 |