Educação física escolar: estado da arte e direções futuras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Betti, Mauro [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ferraz, Osvaldo Luiz, Dantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011
http://hdl.handle.net/11449/134642
Resumo: The aim of this paper is to characterize and discuss the School Physical Education as a profession and subarea of research in the broader academic fi eld of Physical Education and educational research. To do that, it initially defi nes the difference between research in School Physical Education from research about School Physical Education, and point out the themes and research hypotheses for this subarea. It also analyses 289 articles characterized as research in School Physical Education, published in 11 Brazilian periodicals, classifying them in the following categories: “level of schooling”, “bodily practice” and “theme”. The results indicate that the majority of studies are carried out in elementary school, in “games” and “sports”, and in descriptive and interpretative research in School Physical Education practices in several dimensions and interrelations. In conclusion, it points to the need to a focus in the research in teaching, the implementation of public curricula, and teacher education. Finally, it alerts to the need for Brazilian postgraduate programs in the academic fi eld of physical education to invest more in research in School Physical Education subarea.
id UNSP_62ade403de1d142346c19a1804b005ba
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134642
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação física escolar: estado da arte e direções futurasSchool physical education: present state and future directionsPhysical EducationProfessionTeachingScientific researchEducação física escolarProfissãoEnsinoPesquisa científicaThe aim of this paper is to characterize and discuss the School Physical Education as a profession and subarea of research in the broader academic fi eld of Physical Education and educational research. To do that, it initially defi nes the difference between research in School Physical Education from research about School Physical Education, and point out the themes and research hypotheses for this subarea. It also analyses 289 articles characterized as research in School Physical Education, published in 11 Brazilian periodicals, classifying them in the following categories: “level of schooling”, “bodily practice” and “theme”. The results indicate that the majority of studies are carried out in elementary school, in “games” and “sports”, and in descriptive and interpretative research in School Physical Education practices in several dimensions and interrelations. In conclusion, it points to the need to a focus in the research in teaching, the implementation of public curricula, and teacher education. Finally, it alerts to the need for Brazilian postgraduate programs in the academic fi eld of physical education to invest more in research in School Physical Education subarea.O objetivo deste artigo é caracterizar e problematizar a Educação Física Escolar como prática profi ssional e subárea de pesquisa no campo mais amplo da Educação Física e das investigações educacionais. Para tal, inicialmente delimita o que é pesquisa em Educação Física Escolar, distinguindo-a da pesquisa sobre Educação Física Escolar, e quais seriam os objetos e hipóteses de pesquisa signifi cativos para esta subárea. A seguir, analisa 289 artigos caracterizados como pesquisa em Educação Física Escolar, publicados em 11 periódicos (revistas) brasileiras, classifi cando-os nas categorias “ciclo de escolarização”, “prática corporal “ e “tema” investigados. Os resultados indicam que predominam os estudos no ensino fundamental, nas práticas “jogo” e “esporte”, e pesquisas de cunho descritivo-interpretativo das aulas de Educação Física em várias dimensões e interrelações. Em conclusão, aponta a necessidade de maior direcionamento para as pesquisas nos âmbitos da didática, da implementação dos programas (currículos) formulados no bojo das políticas públicas, e da formação de professores. Por fi m, alerta para a necessidade dos programas de pós-graduação em Educação Física no Brasil investirem mais nas pesquisas em Educação Física Escolar.Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e EsportesUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Betti, Mauro [UNESP]Ferraz, Osvaldo LuizDantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho2016-03-02T12:57:47Z2016-03-02T12:57:47Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article105-115application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. esp., p. 105-115, 2011.1807-5509http://hdl.handle.net/11449/13464210.1590/S1807-55092011000500011S1807-55092011000500011S1807-55092011000500011.pdf6026760351434205Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:53:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134642Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:30:39.579822Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
School physical education: present state and future directions
title Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
spellingShingle Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
Betti, Mauro [UNESP]
Physical Education
Profession
Teaching
Scientific research
Educação física escolar
Profissão
Ensino
Pesquisa científica
title_short Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
title_full Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
title_fullStr Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
title_full_unstemmed Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
title_sort Educação física escolar: estado da arte e direções futuras
author Betti, Mauro [UNESP]
author_facet Betti, Mauro [UNESP]
Ferraz, Osvaldo Luiz
Dantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho
author_role author
author2 Ferraz, Osvaldo Luiz
Dantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Betti, Mauro [UNESP]
Ferraz, Osvaldo Luiz
Dantas, Luiz Eduardo Pinto Bastos Tourinho
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Education
Profession
Teaching
Scientific research
Educação física escolar
Profissão
Ensino
Pesquisa científica
topic Physical Education
Profession
Teaching
Scientific research
Educação física escolar
Profissão
Ensino
Pesquisa científica
description The aim of this paper is to characterize and discuss the School Physical Education as a profession and subarea of research in the broader academic fi eld of Physical Education and educational research. To do that, it initially defi nes the difference between research in School Physical Education from research about School Physical Education, and point out the themes and research hypotheses for this subarea. It also analyses 289 articles characterized as research in School Physical Education, published in 11 Brazilian periodicals, classifying them in the following categories: “level of schooling”, “bodily practice” and “theme”. The results indicate that the majority of studies are carried out in elementary school, in “games” and “sports”, and in descriptive and interpretative research in School Physical Education practices in several dimensions and interrelations. In conclusion, it points to the need to a focus in the research in teaching, the implementation of public curricula, and teacher education. Finally, it alerts to the need for Brazilian postgraduate programs in the academic fi eld of physical education to invest more in research in School Physical Education subarea.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-03-02T12:57:47Z
2016-03-02T12:57:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. esp., p. 105-115, 2011.
1807-5509
http://hdl.handle.net/11449/134642
10.1590/S1807-55092011000500011
S1807-55092011000500011
S1807-55092011000500011.pdf
6026760351434205
url http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092011000500011
http://hdl.handle.net/11449/134642
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. esp., p. 105-115, 2011.
1807-5509
10.1590/S1807-55092011000500011
S1807-55092011000500011
S1807-55092011000500011.pdf
6026760351434205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 105-115
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128818878087168