A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48 http://hdl.handle.net/11449/134879 |
Resumo: | The study from which this paper is drawn aimed to identify and understand elementary education teachers’ sources of information on environmental education (EE) to contribute to inserting EE into elementary school. The study was based on a qualitative approach and was conducted using field research. Data were collected by observations and interviews with about three-hundred teachers in fourteen cities in the central region of the state of São Paulo. Here we present the conclusions of the study: the systematization of publication guidelines which could help the insertion of environmental education into elementary education. In that regard, we indicate the need to question such guidelines along with the scientific community, as well as to create, in initial and continuing teacher training, spaces to debate more appropriate ways of searching for information on environmental education. |
id |
UNSP_6360aa941fdaf161993ee3550b9d8609 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134879 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicosEnvironmental education in elementary school: guidelines for scientific knowledge disseminationLa educación ambiental en la escuela básica: directrices para la divulgación de los conocimientos científicosTeacher trainingInformation sourcesKnowledge disseminationFormación de educadoresFuentes de informaciónDivulgación de conocimientosFormação de educadoresFontes de informaçãoDivulgação de conhecimentosThe study from which this paper is drawn aimed to identify and understand elementary education teachers’ sources of information on environmental education (EE) to contribute to inserting EE into elementary school. The study was based on a qualitative approach and was conducted using field research. Data were collected by observations and interviews with about three-hundred teachers in fourteen cities in the central region of the state of São Paulo. Here we present the conclusions of the study: the systematization of publication guidelines which could help the insertion of environmental education into elementary education. In that regard, we indicate the need to question such guidelines along with the scientific community, as well as to create, in initial and continuing teacher training, spaces to debate more appropriate ways of searching for information on environmental education.El estudio que originó este artículo tuvo como objetivo comprender las fuentes de información de los(las) profesores(as) de la educación básica sobre educación ambiental (EA) para contribuir para la inserción de esta en la escuela básica. Fue un estudio cualitativo en la modalidad investigación de campo y los datos para análisis se colectaron por observaciones y entrevistas con cerca de trescientos profesores y profesoras en catorce municipios de la región central del estado de São Paulo. Presentamos aquí las conclusiones finales del estudio: la sistematización de directrices para publicaciones más adecuadas para la inserción de la EA en la educación básica. Apuntamos, en este sentido, la necesidad de problematizar con la comunidad científica esas directrices, como también de crear, en la formación inicial y permanente de los(las) profesores(as), espacios de discusión de formas adecuadas de búsqueda de informaciones sobre educación ambiental.O estudo que originou este artigo teve como objetivo compreender as fontes de informação dos(as) professores(as) da educação básica sobre educação ambiental (EA) para contribuir para a inserção desta na escola básica. Foi um estudo qualitativo na modalidade pesquisa de campo e os dados para análise foram coletados por observações e entrevistas com cerca de trezentos professores e professoras em catorze municípios da região central do estado de São Paulo. Apresentamos aqui as conclusões finais do estudo: a sistematização de diretrizes para publicações mais adequadas para a inserção da EA na educação básica. Apontamos, nesse sentido, a necessidade de problematizar com a comunidade científica essas diretrizes, como também de criar, na formação inicial e permanente dos(as) professores(as), espaços de discussão de formas adequadas de busca de informações sobre educação ambiental.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências de Botucatu (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências de Botucatu (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP]Ruiz, Sonia Silveira [UNESP]Neves, Juliana Pereira [UNESP]Teixeira, Lucas André [UNESP]Cassini, Luciana Falcon [UNESP]Festozo, Marina Battistetti [UNESP]Janke, Nadja [UNESP]Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP]Santos, Helena Maria da Silva [UNESP]Cruz, Lilian Giacomini [UNESP]Munhoz, Regina Helena [UNESP]2016-03-02T12:58:49Z2016-03-02T12:58:49Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article29-44application/pdfhttp://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48Pesquisa em Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 29-44, 2012.2177-580Xhttp://hdl.handle.net/11449/13487910.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48ISSN2177-580X-2012-07-01-29-44.pdf616951853365378470290457582531804949469318546934Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134879Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos Environmental education in elementary school: guidelines for scientific knowledge dissemination La educación ambiental en la escuela básica: directrices para la divulgación de los conocimientos científicos |
title |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos |
spellingShingle |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP] Teacher training Information sources Knowledge dissemination Formación de educadores Fuentes de información Divulgación de conocimientos Formação de educadores Fontes de informação Divulgação de conhecimentos |
title_short |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos |
title_full |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos |
title_fullStr |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos |
title_full_unstemmed |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos |
title_sort |
A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos |
author |
Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP] |
author_facet |
Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP] Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP] Ruiz, Sonia Silveira [UNESP] Neves, Juliana Pereira [UNESP] Teixeira, Lucas André [UNESP] Cassini, Luciana Falcon [UNESP] Festozo, Marina Battistetti [UNESP] Janke, Nadja [UNESP] Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP] Santos, Helena Maria da Silva [UNESP] Cruz, Lilian Giacomini [UNESP] Munhoz, Regina Helena [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP] Ruiz, Sonia Silveira [UNESP] Neves, Juliana Pereira [UNESP] Teixeira, Lucas André [UNESP] Cassini, Luciana Falcon [UNESP] Festozo, Marina Battistetti [UNESP] Janke, Nadja [UNESP] Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP] Santos, Helena Maria da Silva [UNESP] Cruz, Lilian Giacomini [UNESP] Munhoz, Regina Helena [UNESP] |
author2_role |
author author author author author author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP] Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP] Ruiz, Sonia Silveira [UNESP] Neves, Juliana Pereira [UNESP] Teixeira, Lucas André [UNESP] Cassini, Luciana Falcon [UNESP] Festozo, Marina Battistetti [UNESP] Janke, Nadja [UNESP] Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP] Santos, Helena Maria da Silva [UNESP] Cruz, Lilian Giacomini [UNESP] Munhoz, Regina Helena [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Information sources Knowledge dissemination Formación de educadores Fuentes de información Divulgación de conocimientos Formação de educadores Fontes de informação Divulgação de conhecimentos |
topic |
Teacher training Information sources Knowledge dissemination Formación de educadores Fuentes de información Divulgación de conocimientos Formação de educadores Fontes de informação Divulgação de conhecimentos |
description |
The study from which this paper is drawn aimed to identify and understand elementary education teachers’ sources of information on environmental education (EE) to contribute to inserting EE into elementary school. The study was based on a qualitative approach and was conducted using field research. Data were collected by observations and interviews with about three-hundred teachers in fourteen cities in the central region of the state of São Paulo. Here we present the conclusions of the study: the systematization of publication guidelines which could help the insertion of environmental education into elementary education. In that regard, we indicate the need to question such guidelines along with the scientific community, as well as to create, in initial and continuing teacher training, spaces to debate more appropriate ways of searching for information on environmental education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:58:49Z 2016-03-02T12:58:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48 Pesquisa em Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 29-44, 2012. 2177-580X http://hdl.handle.net/11449/134879 10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48 ISSN2177-580X-2012-07-01-29-44.pdf 6169518533653784 7029045758253180 4949469318546934 |
url |
http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48 http://hdl.handle.net/11449/134879 |
identifier_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 29-44, 2012. 2177-580X 10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48 ISSN2177-580X-2012-07-01-29-44.pdf 6169518533653784 7029045758253180 4949469318546934 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
29-44 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964986485768192 |