A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP], Ruiz, Sonia Silveira [UNESP], Neves, Juliana Pereira [UNESP], Teixeira, Lucas André [UNESP], Cassini, Luciana Falcon [UNESP], Festozo, Marina Battistetti [UNESP], Janke, Nadja [UNESP], Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP], Santos, Helena Maria da Silva [UNESP], Cruz, Lilian Giacomini [UNESP], Munhoz, Regina Helena [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48
http://hdl.handle.net/11449/134879
Resumo: The study from which this paper is drawn aimed to identify and understand elementary education teachers’ sources of information on environmental education (EE) to contribute to inserting EE into elementary school. The study was based on a qualitative approach and was conducted using field research. Data were collected by observations and interviews with about three-hundred teachers in fourteen cities in the central region of the state of São Paulo. Here we present the conclusions of the study: the systematization of publication guidelines which could help the insertion of environmental education into elementary education. In that regard, we indicate the need to question such guidelines along with the scientific community, as well as to create, in initial and continuing teacher training, spaces to debate more appropriate ways of searching for information on environmental education.
id UNSP_6360aa941fdaf161993ee3550b9d8609
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134879
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicosEnvironmental education in elementary school: guidelines for scientific knowledge disseminationLa educación ambiental en la escuela básica: directrices para la divulgación de los conocimientos científicosTeacher trainingInformation sourcesKnowledge disseminationFormación de educadoresFuentes de informaciónDivulgación de conocimientosFormação de educadoresFontes de informaçãoDivulgação de conhecimentosThe study from which this paper is drawn aimed to identify and understand elementary education teachers’ sources of information on environmental education (EE) to contribute to inserting EE into elementary school. The study was based on a qualitative approach and was conducted using field research. Data were collected by observations and interviews with about three-hundred teachers in fourteen cities in the central region of the state of São Paulo. Here we present the conclusions of the study: the systematization of publication guidelines which could help the insertion of environmental education into elementary education. In that regard, we indicate the need to question such guidelines along with the scientific community, as well as to create, in initial and continuing teacher training, spaces to debate more appropriate ways of searching for information on environmental education.El estudio que originó este artículo tuvo como objetivo comprender las fuentes de información de los(las) profesores(as) de la educación básica sobre educación ambiental (EA) para contribuir para la inserción de esta en la escuela básica. Fue un estudio cualitativo en la modalidad investigación de campo y los datos para análisis se colectaron por observaciones y entrevistas con cerca de trescientos profesores y profesoras en catorce municipios de la región central del estado de São Paulo. Presentamos aquí las conclusiones finales del estudio: la sistematización de directrices para publicaciones más adecuadas para la inserción de la EA en la educación básica. Apuntamos, en este sentido, la necesidad de problematizar con la comunidad científica esas directrices, como también de crear, en la formación inicial y permanente de los(las) profesores(as), espacios de discusión de formas adecuadas de búsqueda de informaciones sobre educación ambiental.O estudo que originou este artigo teve como objetivo compreender as fontes de informação dos(as) professores(as) da educação básica sobre educação ambiental (EA) para contribuir para a inserção desta na escola básica. Foi um estudo qualitativo na modalidade pesquisa de campo e os dados para análise foram coletados por observações e entrevistas com cerca de trezentos professores e professoras em catorze municípios da região central do estado de São Paulo. Apresentamos aqui as conclusões finais do estudo: a sistematização de diretrizes para publicações mais adequadas para a inserção da EA na educação básica. Apontamos, nesse sentido, a necessidade de problematizar com a comunidade científica essas diretrizes, como também de criar, na formação inicial e permanente dos(as) professores(as), espaços de discussão de formas adequadas de busca de informações sobre educação ambiental.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências de Botucatu (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências de Botucatu (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP]Ruiz, Sonia Silveira [UNESP]Neves, Juliana Pereira [UNESP]Teixeira, Lucas André [UNESP]Cassini, Luciana Falcon [UNESP]Festozo, Marina Battistetti [UNESP]Janke, Nadja [UNESP]Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP]Santos, Helena Maria da Silva [UNESP]Cruz, Lilian Giacomini [UNESP]Munhoz, Regina Helena [UNESP]2016-03-02T12:58:49Z2016-03-02T12:58:49Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article29-44application/pdfhttp://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48Pesquisa em Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 29-44, 2012.2177-580Xhttp://hdl.handle.net/11449/13487910.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48ISSN2177-580X-2012-07-01-29-44.pdf616951853365378470290457582531804949469318546934Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134879Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
Environmental education in elementary school: guidelines for scientific knowledge dissemination
La educación ambiental en la escuela básica: directrices para la divulgación de los conocimientos científicos
title A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
spellingShingle A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]
Teacher training
Information sources
Knowledge dissemination
Formación de educadores
Fuentes de información
Divulgación de conocimientos
Formação de educadores
Fontes de informação
Divulgação de conhecimentos
title_short A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
title_full A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
title_fullStr A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
title_full_unstemmed A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
title_sort A educação ambiental na escola básica: diretrizes para a divulgação dos conhecimentos científicos
author Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]
author_facet Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]
Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP]
Ruiz, Sonia Silveira [UNESP]
Neves, Juliana Pereira [UNESP]
Teixeira, Lucas André [UNESP]
Cassini, Luciana Falcon [UNESP]
Festozo, Marina Battistetti [UNESP]
Janke, Nadja [UNESP]
Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP]
Santos, Helena Maria da Silva [UNESP]
Cruz, Lilian Giacomini [UNESP]
Munhoz, Regina Helena [UNESP]
author_role author
author2 Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP]
Ruiz, Sonia Silveira [UNESP]
Neves, Juliana Pereira [UNESP]
Teixeira, Lucas André [UNESP]
Cassini, Luciana Falcon [UNESP]
Festozo, Marina Battistetti [UNESP]
Janke, Nadja [UNESP]
Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP]
Santos, Helena Maria da Silva [UNESP]
Cruz, Lilian Giacomini [UNESP]
Munhoz, Regina Helena [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]
Talamoni, Jandira Liria Biscalquini [UNESP]
Ruiz, Sonia Silveira [UNESP]
Neves, Juliana Pereira [UNESP]
Teixeira, Lucas André [UNESP]
Cassini, Luciana Falcon [UNESP]
Festozo, Marina Battistetti [UNESP]
Janke, Nadja [UNESP]
Maia, Jorge Sobral da Silva [UNESP]
Santos, Helena Maria da Silva [UNESP]
Cruz, Lilian Giacomini [UNESP]
Munhoz, Regina Helena [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Information sources
Knowledge dissemination
Formación de educadores
Fuentes de información
Divulgación de conocimientos
Formação de educadores
Fontes de informação
Divulgação de conhecimentos
topic Teacher training
Information sources
Knowledge dissemination
Formación de educadores
Fuentes de información
Divulgación de conocimientos
Formação de educadores
Fontes de informação
Divulgação de conhecimentos
description The study from which this paper is drawn aimed to identify and understand elementary education teachers’ sources of information on environmental education (EE) to contribute to inserting EE into elementary school. The study was based on a qualitative approach and was conducted using field research. Data were collected by observations and interviews with about three-hundred teachers in fourteen cities in the central region of the state of São Paulo. Here we present the conclusions of the study: the systematization of publication guidelines which could help the insertion of environmental education into elementary education. In that regard, we indicate the need to question such guidelines along with the scientific community, as well as to create, in initial and continuing teacher training, spaces to debate more appropriate ways of searching for information on environmental education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:58:49Z
2016-03-02T12:58:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48
Pesquisa em Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 29-44, 2012.
2177-580X
http://hdl.handle.net/11449/134879
10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48
ISSN2177-580X-2012-07-01-29-44.pdf
6169518533653784
7029045758253180
4949469318546934
url http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48
http://hdl.handle.net/11449/134879
identifier_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 29-44, 2012.
2177-580X
10.18675/2177-580X.vol7.n1.p29-48
ISSN2177-580X-2012-07-01-29-44.pdf
6169518533653784
7029045758253180
4949469318546934
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 29-44
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964986485768192