Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Vanessa de [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/139061
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865144.pdf
Resumo: This text presents the research developed with students of the 5th year of elementary school at a public school in the city of Taubaté-SP, involved in solving problems involving the Mental Calculation. The read authors show that the Mental Calculation is relevant for the production of mathematical knowledge as it favors the autonomy of students, making it the most critical. Official documents that guide educational practices, such as the Parâmetros Curriculares Nacionais also emphasize that working with mental arithmetic should be encouraged as it has the potential to encourage the production of mathematical knowledge by the student. In this research work Completion of course the tasks proposed to students, who constituted the fieldwork to production data, were designed, developed and analyzed in a phenomenological approach. The intention, the research was to understand the perception of students in the face of situations that encourage them to implement appropriate technical and mental calculation procedures. We analyze how students express and realize the strategies for mental calculation in the search for solution to problem situations
id UNSP_646e0490c71da9f34e93a7def7e18a9a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/139061
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Cálculo mental e a produção do conhecimento matemáticoMatemática - Estudo e ensinoAritmética mentalFenomenologiaMathematics Study and teachingThis text presents the research developed with students of the 5th year of elementary school at a public school in the city of Taubaté-SP, involved in solving problems involving the Mental Calculation. The read authors show that the Mental Calculation is relevant for the production of mathematical knowledge as it favors the autonomy of students, making it the most critical. Official documents that guide educational practices, such as the Parâmetros Curriculares Nacionais also emphasize that working with mental arithmetic should be encouraged as it has the potential to encourage the production of mathematical knowledge by the student. In this research work Completion of course the tasks proposed to students, who constituted the fieldwork to production data, were designed, developed and analyzed in a phenomenological approach. The intention, the research was to understand the perception of students in the face of situations that encourage them to implement appropriate technical and mental calculation procedures. We analyze how students express and realize the strategies for mental calculation in the search for solution to problem situationsNeste texto apresenta-se a pesquisa desenvolvida com alunos do 5º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública da cidade de Taubaté-SP, envolvidos na resolução de problemas que envolveram o Cálculo Mental. Os autores lidos mostram que o Cálculo Mental é relevante para a produção do conhecimento matemático uma vez que favorece a autonomia dos alunos, tornando-os mais críticos. Documentos oficiais que orientam as práticas pedagógicas, tais como os Parâmetros Curriculares Nacionais, também enfatizam que o trabalho com cálculo mental deve ser incentivado pois tem potencialidade para o incentivar a produção do conhecimento matemático pelo aluno. Nesta pesquisa de Trabalho de Conclusão de Curso as tarefas propostas aos alunos, que se constituíram no trabalho de campo para produção de dados, foram elaboradas, desenvolvidas e analisadas numa postura fenomenológica. A intenção, na pesquisa foi compreender a percepção dos alunos frente às situações que os estimulem a aplicar técnicas e procedimentos de cálculo mental. Analisamos como os alunos expressam e percebem as estratégias usadas para o cálculo mental na busca de solução para situações problemasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Vanessa de [UNESP]2016-06-07T17:10:31Z2016-06-07T17:10:31Z2015-02-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis75 f.application/pdfOLIVEIRA, Vanessa de. Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático. 2015. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2015.http://hdl.handle.net/11449/139061000865144http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865144.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T19:09:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/139061Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:27:16.406553Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
title Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
spellingShingle Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
Oliveira, Vanessa de [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Aritmética mental
Fenomenologia
Mathematics Study and teaching
title_short Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
title_full Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
title_fullStr Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
title_full_unstemmed Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
title_sort Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático
author Oliveira, Vanessa de [UNESP]
author_facet Oliveira, Vanessa de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Vanessa de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Aritmética mental
Fenomenologia
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Aritmética mental
Fenomenologia
Mathematics Study and teaching
description This text presents the research developed with students of the 5th year of elementary school at a public school in the city of Taubaté-SP, involved in solving problems involving the Mental Calculation. The read authors show that the Mental Calculation is relevant for the production of mathematical knowledge as it favors the autonomy of students, making it the most critical. Official documents that guide educational practices, such as the Parâmetros Curriculares Nacionais also emphasize that working with mental arithmetic should be encouraged as it has the potential to encourage the production of mathematical knowledge by the student. In this research work Completion of course the tasks proposed to students, who constituted the fieldwork to production data, were designed, developed and analyzed in a phenomenological approach. The intention, the research was to understand the perception of students in the face of situations that encourage them to implement appropriate technical and mental calculation procedures. We analyze how students express and realize the strategies for mental calculation in the search for solution to problem situations
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-05
2016-06-07T17:10:31Z
2016-06-07T17:10:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Vanessa de. Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático. 2015. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/139061
000865144
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865144.pdf
identifier_str_mv OLIVEIRA, Vanessa de. Cálculo mental e a produção do conhecimento matemático. 2015. 75 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2015.
000865144
url http://hdl.handle.net/11449/139061
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865144.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 75 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129428556873728