O Ensino da matemática nos anos iniciais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Andressa Nataly [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203474
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915783.pdf
Resumo: This research presents an investigation that focuses the teaching of mathematics in the early years. This is a qualitative research of phenomenological approach and involved, through interviews, teachers from the 1st to 5th year of a municipal school. Our intention is to express what is possible to understand about what are the practices adopted by teachers in the initial years to teach mathematics and what influences their choice?, A question that guides the way in research. From the transcription of interviews, we construct the ideographic and nomothetic analysis. More than phases of analysis, they are movements that allow one to expose individual comprehension, relative to each teacher's say, and general, with convergences of sense and meaning to say what in this group of teachers is understood. With this movement of analysis, we have seen that, although teachers make use of manipulative materials in their classes and emphasize the importance of changing the way they teach mathematics, they are faced with obstacles to the teaching of this discipline: teaching and not just auxiliary material? These obstacles show that, despite the quest that many profess to undertake, their initial training is not enough for them to know the mathematics they will teach
id UNSP_49fdbaf215184107c3471bde4dfa75b2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203474
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O Ensino da matemática nos anos iniciaisThe Teaching of Mathematics in the Early YearsMatemática - Estudo e ensinoProfessores - FormaçãoFenomenologiaMathematics Study and teachingThis research presents an investigation that focuses the teaching of mathematics in the early years. This is a qualitative research of phenomenological approach and involved, through interviews, teachers from the 1st to 5th year of a municipal school. Our intention is to express what is possible to understand about what are the practices adopted by teachers in the initial years to teach mathematics and what influences their choice?, A question that guides the way in research. From the transcription of interviews, we construct the ideographic and nomothetic analysis. More than phases of analysis, they are movements that allow one to expose individual comprehension, relative to each teacher's say, and general, with convergences of sense and meaning to say what in this group of teachers is understood. With this movement of analysis, we have seen that, although teachers make use of manipulative materials in their classes and emphasize the importance of changing the way they teach mathematics, they are faced with obstacles to the teaching of this discipline: teaching and not just auxiliary material? These obstacles show that, despite the quest that many profess to undertake, their initial training is not enough for them to know the mathematics they will teachEsta pesquisa apresenta uma investigação que foca o ensino da matemática nos anos iniciais. Desenvolvida em uma abordagem qualitativa de caráter fenomenológico envolveu, por meio de entrevistas, professoras do 1º ao 5º ano de uma escola municipal. Nossa intenção é expressar o compreendido acerca de quais são as práticas adotadas pelos professores nos anos iniciais para ensinar matemática e o que influencia sua escolha?, pergunta que orienta o caminhar na pesquisa. A partir da transcrição das entrevistas, construímos a análise ideográfica e nomotética. Mais do que fases da análise, são movimentos nos quais se procura expor as compreensões em nível individual - relativas ao dizer de cada um dos professores, e de caráter geral, fazendo convergências de sentido e significado para expor o que, nesse grupo de professores, pôde ser compreendido. No movimento de compreensão vimos que, embora os professores façam uso de materiais manipuláveis em suas aulas e destaquem a importância de mudar a maneira de ensinar matemática, eles se deparam com obstáculos ao ensino de matemática do tipo: como usar determinado recurso para ensinar e não apenas como material auxiliar? Vê-se que, apesar da busca que muitos declaram, a formação inicial desses professores não é suficiente para eles conhecerem a matemática que irão ensinarUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Andressa Nataly [UNESP]2021-03-10T12:57:14Z2021-03-10T12:57:14Z2018-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis79 f.application/pdfRIBEIRO, Andressa Nataly. O Ensino da matemática nos anos iniciais. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203474990009157830206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915783.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203474Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Ensino da matemática nos anos iniciais
The Teaching of Mathematics in the Early Years
title O Ensino da matemática nos anos iniciais
spellingShingle O Ensino da matemática nos anos iniciais
Ribeiro, Andressa Nataly [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Professores - Formação
Fenomenologia
Mathematics Study and teaching
title_short O Ensino da matemática nos anos iniciais
title_full O Ensino da matemática nos anos iniciais
title_fullStr O Ensino da matemática nos anos iniciais
title_full_unstemmed O Ensino da matemática nos anos iniciais
title_sort O Ensino da matemática nos anos iniciais
author Ribeiro, Andressa Nataly [UNESP]
author_facet Ribeiro, Andressa Nataly [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Andressa Nataly [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Professores - Formação
Fenomenologia
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Professores - Formação
Fenomenologia
Mathematics Study and teaching
description This research presents an investigation that focuses the teaching of mathematics in the early years. This is a qualitative research of phenomenological approach and involved, through interviews, teachers from the 1st to 5th year of a municipal school. Our intention is to express what is possible to understand about what are the practices adopted by teachers in the initial years to teach mathematics and what influences their choice?, A question that guides the way in research. From the transcription of interviews, we construct the ideographic and nomothetic analysis. More than phases of analysis, they are movements that allow one to expose individual comprehension, relative to each teacher's say, and general, with convergences of sense and meaning to say what in this group of teachers is understood. With this movement of analysis, we have seen that, although teachers make use of manipulative materials in their classes and emphasize the importance of changing the way they teach mathematics, they are faced with obstacles to the teaching of this discipline: teaching and not just auxiliary material? These obstacles show that, despite the quest that many profess to undertake, their initial training is not enough for them to know the mathematics they will teach
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-30
2021-03-10T12:57:14Z
2021-03-10T12:57:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, Andressa Nataly. O Ensino da matemática nos anos iniciais. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203474
990009157830206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915783.pdf
identifier_str_mv RIBEIRO, Andressa Nataly. O Ensino da matemática nos anos iniciais. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
990009157830206341
url http://hdl.handle.net/11449/203474
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915783.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 79 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021388258377728