As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/524 http://hdl.handle.net/11449/142296 |
Resumo: | After many struggles the Young and Adult Education Program (PEJA) emerged as a way of giving individuals that had no or defective opportunities of gathering knowledge by studying due to the lack of available study and economical and social inequality in our society the opportunity of studying contributing for the creation of critical thinkers that can understand the world around them. The program also allows the elderly to enjoy the benefits of education enabling them to become aware of their rights creating autonomy making them feel like part of the social environment in our country. This article debates the historic context on which PEJA is in, bringing up the discussion about the contribution on elder students' literacy. |
id |
UNSP_65d28a4c5d9e2bddd077759a6ded337a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142296 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anosPEJALiteracyAdultsPEJAAlfabetizaçãoAdultosAfter many struggles the Young and Adult Education Program (PEJA) emerged as a way of giving individuals that had no or defective opportunities of gathering knowledge by studying due to the lack of available study and economical and social inequality in our society the opportunity of studying contributing for the creation of critical thinkers that can understand the world around them. The program also allows the elderly to enjoy the benefits of education enabling them to become aware of their rights creating autonomy making them feel like part of the social environment in our country. This article debates the historic context on which PEJA is in, bringing up the discussion about the contribution on elder students' literacy.Após muitas lutas, o Programa de Educação de Jovens e Adultos surgiu dando a oportunidade de ensino a cidadãos que foram prejudicados com a falta de estudos devido à desigualdade de nossa sociedade. Esse programa colaborou para formação de sujeitos críticos que pudessem entender o mundo ao seu redor. Permitiu que adultos da 3ª idade usufruíssem dos benefícios proporcionados pela educação, podendo, independentemente da idade ou classe social, se tornarem sujeitos de direitos criando autonomia e se sentindo parte do contexto social e político em nosso país. Esse artigo debate o contexto histórico do PEJA, trazendo a discussão como contribuição à alfabetização de alunos acima de 60 anos.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Fabiana Alves de [UNESP]Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]Mendonça, Onaide Schwartz [UNESP]2016-08-04T13:34:59Z2016-08-04T13:34:59Z2015-09-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-6application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/5248º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142296ISSN2176-9761-2015-01-06-souza-barbosa.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:43:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142296Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:00:05.959945Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos |
title |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos |
spellingShingle |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos Souza, Fabiana Alves de [UNESP] PEJA Literacy Adults PEJA Alfabetização Adultos |
title_short |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos |
title_full |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos |
title_fullStr |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos |
title_full_unstemmed |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos |
title_sort |
As contribuições do PEJA na alfabetização de adultos acima de 60 anos |
author |
Souza, Fabiana Alves de [UNESP] |
author_facet |
Souza, Fabiana Alves de [UNESP] Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP] Mendonça, Onaide Schwartz [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP] Mendonça, Onaide Schwartz [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Fabiana Alves de [UNESP] Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP] Mendonça, Onaide Schwartz [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PEJA Literacy Adults PEJA Alfabetização Adultos |
topic |
PEJA Literacy Adults PEJA Alfabetização Adultos |
description |
After many struggles the Young and Adult Education Program (PEJA) emerged as a way of giving individuals that had no or defective opportunities of gathering knowledge by studying due to the lack of available study and economical and social inequality in our society the opportunity of studying contributing for the creation of critical thinkers that can understand the world around them. The program also allows the elderly to enjoy the benefits of education enabling them to become aware of their rights creating autonomy making them feel like part of the social environment in our country. This article debates the historic context on which PEJA is in, bringing up the discussion about the contribution on elder students' literacy. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-10 2016-08-04T13:34:59Z 2016-08-04T13:34:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/524 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142296 ISSN2176-9761-2015-01-06-souza-barbosa.pdf |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/524 http://hdl.handle.net/11449/142296 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-06-souza-barbosa.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-6 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128229477711872 |