Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maekawa, Rafael [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Carvalho, Marly Monteiro De, Oliveira, Otávio José De [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2013005000003
http://hdl.handle.net/11449/110277
Resumo: This work aims to identify the main motivations and difficulties faced by Brazilian companies to obtain ISO 9001 certification. The key quality management practices that provide support to this certification and the relationship with other types of systems, such as ISO 14001 (Environmental Management) and OHSAS 18001 (Occupational Health and Safety Management System), were also investigated. A survey research was conducted with 191 companies. The main motivations for implementing ISO 9001 are the following: internal organization improvement, production efficiency increase, and brand reliability improvement. Employee resistance was the greatest challenge found during the implementation process. On the other hand, the main benefits identified were: quality processes improvement and increased employee awareness of quality. The results reveal that the most common quality programs and tools used are: 5S, brainstorming, and Ishikawa diagram, while the least common are SERVQUAL and QFD.
id UNSP_6890ba04eab307d62c984d47937980d7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110277
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldadesStudy on ISO 9001 certification in Brazil: mapping the motivations, benefits, and difficultiesISO 9001Gestão da qualidadeProgramas da qualidadeFerramentas da qualidadeISO 9001Quality managementQuality programsQuality toolsThis work aims to identify the main motivations and difficulties faced by Brazilian companies to obtain ISO 9001 certification. The key quality management practices that provide support to this certification and the relationship with other types of systems, such as ISO 14001 (Environmental Management) and OHSAS 18001 (Occupational Health and Safety Management System), were also investigated. A survey research was conducted with 191 companies. The main motivations for implementing ISO 9001 are the following: internal organization improvement, production efficiency increase, and brand reliability improvement. Employee resistance was the greatest challenge found during the implementation process. On the other hand, the main benefits identified were: quality processes improvement and increased employee awareness of quality. The results reveal that the most common quality programs and tools used are: 5S, brainstorming, and Ishikawa diagram, while the least common are SERVQUAL and QFD.O objetivo deste trabalho é identificar as principais motivações, benefícios e dificuldades na certificação de Sistemas de Gestão da Qualidade ISO 9001 em empresas brasileiras. Adicionalmente investigaram-se as principais práticas de gestão da qualidade que dão suporte a este tipo de certificação e qual o seu relacionamento com outros tipos de sistemas, tais como a ISO 14001 (Gestão Ambiental) e a OHSAS 18001 (Gestão da Segurança e Saúde do Trabalho). A abordagem metodológica utilizada foi a pesquisa tipo survey, cuja amostra conteve 191 empresas. As principais motivações para implementação da ISO 9001 identificadas foram: possibilidade de melhoria na organização interna, maior eficiência produtiva e maior confiabilidade na marca. A resistência dos funcionários foi apontada como a maior dificuldade. Já os principais benefícios obtidos foram: melhoria da qualidade nos processos e maior conscientização dos empregados em relação à qualidade. Os resultados revelam que os programas e ferramentas da qualidade mais utilizados são: 5S, brainstorming e diagrama de Ishikawa; enquanto os menos utilizados são: o Servqual e o QFD.Universidade Estadual Paulista Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá Departamento de ProduçãoUniversidade de São Paulo Escola Politécnica Departamento de Engenharia de ProduçãoUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá Departamento de ProduçãoUniversidade Federal de São CarlosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Maekawa, Rafael [UNESP]Carvalho, Marly Monteiro DeOliveira, Otávio José De [UNESP]2014-10-01T13:08:58Z2014-10-01T13:08:58Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article763-779application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2013005000003Gestão & Produção. Universidade Federal de São Carlos, v. 20, n. 4, p. 763-779, 2013.0104-530Xhttp://hdl.handle.net/11449/11027710.1590/S0104-530X2013005000003S0104-530X2013000400002S0104-530X2013000400002.pdf80450743165186640000-0002-5192-3644SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporGestão & Produçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:37:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110277Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:17:12.765506Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
Study on ISO 9001 certification in Brazil: mapping the motivations, benefits, and difficulties
title Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
spellingShingle Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
Maekawa, Rafael [UNESP]
ISO 9001
Gestão da qualidade
Programas da qualidade
Ferramentas da qualidade
ISO 9001
Quality management
Quality programs
Quality tools
title_short Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
title_full Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
title_fullStr Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
title_full_unstemmed Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
title_sort Um estudo sobre a certificação ISO 9001 no Brasil: mapeamento de motivações, benefícios e dificuldades
author Maekawa, Rafael [UNESP]
author_facet Maekawa, Rafael [UNESP]
Carvalho, Marly Monteiro De
Oliveira, Otávio José De [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Marly Monteiro De
Oliveira, Otávio José De [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Maekawa, Rafael [UNESP]
Carvalho, Marly Monteiro De
Oliveira, Otávio José De [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv ISO 9001
Gestão da qualidade
Programas da qualidade
Ferramentas da qualidade
ISO 9001
Quality management
Quality programs
Quality tools
topic ISO 9001
Gestão da qualidade
Programas da qualidade
Ferramentas da qualidade
ISO 9001
Quality management
Quality programs
Quality tools
description This work aims to identify the main motivations and difficulties faced by Brazilian companies to obtain ISO 9001 certification. The key quality management practices that provide support to this certification and the relationship with other types of systems, such as ISO 14001 (Environmental Management) and OHSAS 18001 (Occupational Health and Safety Management System), were also investigated. A survey research was conducted with 191 companies. The main motivations for implementing ISO 9001 are the following: internal organization improvement, production efficiency increase, and brand reliability improvement. Employee resistance was the greatest challenge found during the implementation process. On the other hand, the main benefits identified were: quality processes improvement and increased employee awareness of quality. The results reveal that the most common quality programs and tools used are: 5S, brainstorming, and Ishikawa diagram, while the least common are SERVQUAL and QFD.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2014-10-01T13:08:58Z
2014-10-01T13:08:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2013005000003
Gestão & Produção. Universidade Federal de São Carlos, v. 20, n. 4, p. 763-779, 2013.
0104-530X
http://hdl.handle.net/11449/110277
10.1590/S0104-530X2013005000003
S0104-530X2013000400002
S0104-530X2013000400002.pdf
8045074316518664
0000-0002-5192-3644
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2013005000003
http://hdl.handle.net/11449/110277
identifier_str_mv Gestão & Produção. Universidade Federal de São Carlos, v. 20, n. 4, p. 763-779, 2013.
0104-530X
10.1590/S0104-530X2013005000003
S0104-530X2013000400002
S0104-530X2013000400002.pdf
8045074316518664
0000-0002-5192-3644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Gestão & Produção
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 763-779
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128628524843008