Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parente, Cláudia Da Mota Darós
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874
http://hdl.handle.net/11449/158031
Resumo: Abstract: This article aims to systematize some elements for the analysis of full-time and integral education policies considering the public policy cycle. The public policy cycle is composed of the following phases: agenda, formulation, implementation and evaluation. Through a theoretical essay, based on the bibliography of the public policy area and the theoretical and empirical accumulation about the subject, the present study shows how full-time and integral education policies are currently on the Brazilian political-educational agenda and how they have been formulated, implemented and evaluated. It points out the relevance of constructing analytical tools and methodologies that better capture the needs of the area.
id UNSP_6b4e970bd9816d48a2bc0e5897be19b8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158031
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política PúblicaFull-time and Integral Education Policies Considering the Public Policy Cycle AnalysisFull-time EducationEducational PolicyPublic Policy CycleEducação em Tempo IntegralPolítica EducacionalCiclo de Políticas PúblicasAbstract: This article aims to systematize some elements for the analysis of full-time and integral education policies considering the public policy cycle. The public policy cycle is composed of the following phases: agenda, formulation, implementation and evaluation. Through a theoretical essay, based on the bibliography of the public policy area and the theoretical and empirical accumulation about the subject, the present study shows how full-time and integral education policies are currently on the Brazilian political-educational agenda and how they have been formulated, implemented and evaluated. It points out the relevance of constructing analytical tools and methodologies that better capture the needs of the area.Resumo: O presente artigo tem como objetivo sistematizar alguns elementos para a análise das políticas de educação integral em tempo integral considerando o ciclo da política pública. O ciclo de uma política pública é composto pelas seguintes fases: agenda, formulação, implementação e avaliação. Por meio de um ensaio teórico, embasado na bibliografia da área de políticas públicas e no acúmulo teórico e empírico acerca da temática, o presente estudo mostra como as políticas de educação integral em tempo integral apresentam-se atualmente na agenda político-educacional brasileira e como vêm sendo formuladas, implementadas e avaliadas. Aponta a relevância de se construir instrumentos e metodologias de análise que melhor captem as necessidades da área.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Parente, Cláudia Da Mota Darós2018-11-12T17:28:01Z2018-11-12T17:28:01Z2018-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article415-434application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 415-434, 2018.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15803110.1590/2175-623661874S2175-62362018000200415S2175-62362018000200415.pdf38965222429906160000-0003-0250-8935SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-17T06:14:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158031Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-17T06:14:08Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
Full-time and Integral Education Policies Considering the Public Policy Cycle Analysis
title Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
spellingShingle Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
Parente, Cláudia Da Mota Darós
Full-time Education
Educational Policy
Public Policy Cycle
Educação em Tempo Integral
Política Educacional
Ciclo de Políticas Públicas
title_short Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
title_full Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
title_fullStr Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
title_full_unstemmed Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
title_sort Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
author Parente, Cláudia Da Mota Darós
author_facet Parente, Cláudia Da Mota Darós
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Parente, Cláudia Da Mota Darós
dc.subject.por.fl_str_mv Full-time Education
Educational Policy
Public Policy Cycle
Educação em Tempo Integral
Política Educacional
Ciclo de Políticas Públicas
topic Full-time Education
Educational Policy
Public Policy Cycle
Educação em Tempo Integral
Política Educacional
Ciclo de Políticas Públicas
description Abstract: This article aims to systematize some elements for the analysis of full-time and integral education policies considering the public policy cycle. The public policy cycle is composed of the following phases: agenda, formulation, implementation and evaluation. Through a theoretical essay, based on the bibliography of the public policy area and the theoretical and empirical accumulation about the subject, the present study shows how full-time and integral education policies are currently on the Brazilian political-educational agenda and how they have been formulated, implemented and evaluated. It points out the relevance of constructing analytical tools and methodologies that better capture the needs of the area.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12T17:28:01Z
2018-11-12T17:28:01Z
2018-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 415-434, 2018.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/158031
10.1590/2175-623661874
S2175-62362018000200415
S2175-62362018000200415.pdf
3896522242990616
0000-0003-0250-8935
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874
http://hdl.handle.net/11449/158031
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 415-434, 2018.
2175-6236
10.1590/2175-623661874
S2175-62362018000200415
S2175-62362018000200415.pdf
3896522242990616
0000-0003-0250-8935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 415-434
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046531179216896