Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874 http://hdl.handle.net/11449/158031 |
Resumo: | Abstract: This article aims to systematize some elements for the analysis of full-time and integral education policies considering the public policy cycle. The public policy cycle is composed of the following phases: agenda, formulation, implementation and evaluation. Through a theoretical essay, based on the bibliography of the public policy area and the theoretical and empirical accumulation about the subject, the present study shows how full-time and integral education policies are currently on the Brazilian political-educational agenda and how they have been formulated, implemented and evaluated. It points out the relevance of constructing analytical tools and methodologies that better capture the needs of the area. |
id |
UNSP_6b4e970bd9816d48a2bc0e5897be19b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158031 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política PúblicaFull-time and Integral Education Policies Considering the Public Policy Cycle AnalysisFull-time EducationEducational PolicyPublic Policy CycleEducação em Tempo IntegralPolítica EducacionalCiclo de Políticas PúblicasAbstract: This article aims to systematize some elements for the analysis of full-time and integral education policies considering the public policy cycle. The public policy cycle is composed of the following phases: agenda, formulation, implementation and evaluation. Through a theoretical essay, based on the bibliography of the public policy area and the theoretical and empirical accumulation about the subject, the present study shows how full-time and integral education policies are currently on the Brazilian political-educational agenda and how they have been formulated, implemented and evaluated. It points out the relevance of constructing analytical tools and methodologies that better capture the needs of the area.Resumo: O presente artigo tem como objetivo sistematizar alguns elementos para a análise das políticas de educação integral em tempo integral considerando o ciclo da política pública. O ciclo de uma política pública é composto pelas seguintes fases: agenda, formulação, implementação e avaliação. Por meio de um ensaio teórico, embasado na bibliografia da área de políticas públicas e no acúmulo teórico e empírico acerca da temática, o presente estudo mostra como as políticas de educação integral em tempo integral apresentam-se atualmente na agenda político-educacional brasileira e como vêm sendo formuladas, implementadas e avaliadas. Aponta a relevância de se construir instrumentos e metodologias de análise que melhor captem as necessidades da área.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Parente, Cláudia Da Mota Darós2018-11-12T17:28:01Z2018-11-12T17:28:01Z2018-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article415-434application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 415-434, 2018.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15803110.1590/2175-623661874S2175-62362018000200415S2175-62362018000200415.pdf38965222429906160000-0003-0250-8935SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-17T06:14:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158031Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:58:41.028981Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública Full-time and Integral Education Policies Considering the Public Policy Cycle Analysis |
title |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública |
spellingShingle |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública Parente, Cláudia Da Mota Darós Full-time Education Educational Policy Public Policy Cycle Educação em Tempo Integral Política Educacional Ciclo de Políticas Públicas |
title_short |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública |
title_full |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública |
title_fullStr |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública |
title_full_unstemmed |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública |
title_sort |
Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública |
author |
Parente, Cláudia Da Mota Darós |
author_facet |
Parente, Cláudia Da Mota Darós |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Parente, Cláudia Da Mota Darós |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Full-time Education Educational Policy Public Policy Cycle Educação em Tempo Integral Política Educacional Ciclo de Políticas Públicas |
topic |
Full-time Education Educational Policy Public Policy Cycle Educação em Tempo Integral Política Educacional Ciclo de Políticas Públicas |
description |
Abstract: This article aims to systematize some elements for the analysis of full-time and integral education policies considering the public policy cycle. The public policy cycle is composed of the following phases: agenda, formulation, implementation and evaluation. Through a theoretical essay, based on the bibliography of the public policy area and the theoretical and empirical accumulation about the subject, the present study shows how full-time and integral education policies are currently on the Brazilian political-educational agenda and how they have been formulated, implemented and evaluated. It points out the relevance of constructing analytical tools and methodologies that better capture the needs of the area. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12T17:28:01Z 2018-11-12T17:28:01Z 2018-06-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874 Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 415-434, 2018. 2175-6236 http://hdl.handle.net/11449/158031 10.1590/2175-623661874 S2175-62362018000200415 S2175-62362018000200415.pdf 3896522242990616 0000-0003-0250-8935 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661874 http://hdl.handle.net/11449/158031 |
identifier_str_mv |
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 415-434, 2018. 2175-6236 10.1590/2175-623661874 S2175-62362018000200415 S2175-62362018000200415.pdf 3896522242990616 0000-0003-0250-8935 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
415-434 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128880658087936 |