As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7387 http://hdl.handle.net/11449/124562 |
Resumo: | This article aims to describe how ICT can contribute to the training of teachers on sex education through the lived experience with the implementation of Workshops, which occurred on I COES - I Conference online of sexual education. This Conference was organized by the University of Lisbon-PT, in partnership with UNESP, SP and SC-UDESC. I COES involved education professionals, who work directly in the school to discuss and exchange their experiences related to sexuality education and related fields, through an online space. The research on teacher formation, initial and continuing on sexuality, sex education, gender and sexual diversity, have demonstrated the need to promote and encourage teachers from all areas, to adopt an intentional and emancipatory, their role as sexual educators . Through web conferencing tool Cisco System, I COES was enable the interaction and questioning of ninety five teachers from various parts of Brazil and Portugal, providing opportunities for rich moments of dialogue and reflection on the issues already mentioned, referring to the brazilian and portuguese realities. |
id |
UNSP_6db1d5f53642dc9f56b9e134d65953e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124562 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COESSex EducationICTContinuing EducationWorkshopsEducação SexualRelações de GêneroTICFormaçãoThis article aims to describe how ICT can contribute to the training of teachers on sex education through the lived experience with the implementation of Workshops, which occurred on I COES - I Conference online of sexual education. This Conference was organized by the University of Lisbon-PT, in partnership with UNESP, SP and SC-UDESC. I COES involved education professionals, who work directly in the school to discuss and exchange their experiences related to sexuality education and related fields, through an online space. The research on teacher formation, initial and continuing on sexuality, sex education, gender and sexual diversity, have demonstrated the need to promote and encourage teachers from all areas, to adopt an intentional and emancipatory, their role as sexual educators . Through web conferencing tool Cisco System, I COES was enable the interaction and questioning of ninety five teachers from various parts of Brazil and Portugal, providing opportunities for rich moments of dialogue and reflection on the issues already mentioned, referring to the brazilian and portuguese realities.Este artigo tem por objetivo relatar como as Tecnologias de Informação e Comunicação – TIC, podem contribuir para a formação de professores(as) em educação sexual, através da experiência vivenciada com a realização das e-oficinas, que aconteceram na I Conferência on line de Educação Sexual - I COES. Essa Conferência foi organizada pela Universidade de Lisboa-PT, em parceria com a UNESP- SP e a UDESC-SC. A I COES envolveu os(as) profissionais da educação, que atuam diretamente na escola, para discutirem e trocarem as suas experiências relacionadas com a educação sexual e áreas afins, através de um espaço on line. As pesquisas na área de formação inicial e continuada de professores(as) em sexualidade, educação sexual, relações de gênero e diversidade sexual têm demonstrado a necessidade de se promover e estimular os(as) professores(as) de todas as áreas a assumirem, de forma intencional e emancipatória, o seu papel de educadores(as) sexuais. Através da ferramenta de webconferência Cisco System, a I COES possibilitou a interação de noventa e cinco professores provenientes de variados pontos do Brasil e de Portugal, oportunizando ricos momentos de diálogos, problematizações e reflexões sobre as temáticas já mencionadas, referentes às realidades brasileira e portuguesa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, Av. 24 A, 1515, Bela Vista, CEP 13506900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, Av. 24 A, 1515, Bela Vista, CEP 13506900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de LisboaRossi, Célia Regina [UNESP]Freitas, Dilma Lucy de2015-07-15T18:27:07Z2015-07-15T18:27:07Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article113-134application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7387Educação, v. 24, n. 45, p. 113-134, 2014.1981-8106http://hdl.handle.net/11449/124562ISSN1981-8106-2014-24-45-113-134.pdf5048619255003350Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-10T06:08:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124562Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-10T06:08:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES |
title |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES |
spellingShingle |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES Rossi, Célia Regina [UNESP] Sex Education ICT Continuing Education Workshops Educação Sexual Relações de Gênero TIC Formação |
title_short |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES |
title_full |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES |
title_fullStr |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES |
title_full_unstemmed |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES |
title_sort |
As Tecnologias de Informação e Comunicação TIC na formação de professores em educação sexual: o caso das E-Oficinas na I COES |
author |
Rossi, Célia Regina [UNESP] |
author_facet |
Rossi, Célia Regina [UNESP] Freitas, Dilma Lucy de |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Dilma Lucy de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rossi, Célia Regina [UNESP] Freitas, Dilma Lucy de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sex Education ICT Continuing Education Workshops Educação Sexual Relações de Gênero TIC Formação |
topic |
Sex Education ICT Continuing Education Workshops Educação Sexual Relações de Gênero TIC Formação |
description |
This article aims to describe how ICT can contribute to the training of teachers on sex education through the lived experience with the implementation of Workshops, which occurred on I COES - I Conference online of sexual education. This Conference was organized by the University of Lisbon-PT, in partnership with UNESP, SP and SC-UDESC. I COES involved education professionals, who work directly in the school to discuss and exchange their experiences related to sexuality education and related fields, through an online space. The research on teacher formation, initial and continuing on sexuality, sex education, gender and sexual diversity, have demonstrated the need to promote and encourage teachers from all areas, to adopt an intentional and emancipatory, their role as sexual educators . Through web conferencing tool Cisco System, I COES was enable the interaction and questioning of ninety five teachers from various parts of Brazil and Portugal, providing opportunities for rich moments of dialogue and reflection on the issues already mentioned, referring to the brazilian and portuguese realities. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:27:07Z 2015-07-15T18:27:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7387 Educação, v. 24, n. 45, p. 113-134, 2014. 1981-8106 http://hdl.handle.net/11449/124562 ISSN1981-8106-2014-24-45-113-134.pdf 5048619255003350 |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7387 http://hdl.handle.net/11449/124562 |
identifier_str_mv |
Educação, v. 24, n. 45, p. 113-134, 2014. 1981-8106 ISSN1981-8106-2014-24-45-113-134.pdf 5048619255003350 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
113-134 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649375816122368 |