Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/1420
http://hdl.handle.net/11449/115019
Resumo: The organization of the inclusive education is a slow and complex process, which has the necessity of investments in supports for all the scholar team. Aiming at spreading one of the actions carried out for the promotion of the inclusive educational practices in a municipal education system in a western city in the state of São Paulo, this paperwork has the objective of presenting an elaborated manual of orientations for the implementation of the individual curricular adaptations (ACIs) for students who demand special educational necessities (NEEs). The material was constituted on the basis of three data sets: 1) tabulation of the evaluations of the curricular adaptations already made; 2) the literature review; 3) analysis of the themes which have emerged during case discussion meetings mediated by the researchers with teachers from the Specialized Pedagogical Support Service (SAPE), with teachers and administrators from the common education system and the technical-pedagogical team. The final version of the manual contemplates the theoretical-operational aspects about the themes: flexibility and curricular adequation, inclusive education, definitions of NEEs, how SAPE works; and it finishes with a model proposal of ACI. It is expected that the spreading of this material can subside new curricular propositions for students with deficiency that are very distant from the academic level expected for the current scholar year.
id UNSP_6dfd77c3cb5646eb53c155416e198db4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115019
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação InclusivaCurricular adaptation: alternatives of pedagogical support in the inclusive educationAdaptação currricularadequações curricularesAlunos com Necessidades Educacionais EspeciaisEducação inclusivacurriculoThe organization of the inclusive education is a slow and complex process, which has the necessity of investments in supports for all the scholar team. Aiming at spreading one of the actions carried out for the promotion of the inclusive educational practices in a municipal education system in a western city in the state of São Paulo, this paperwork has the objective of presenting an elaborated manual of orientations for the implementation of the individual curricular adaptations (ACIs) for students who demand special educational necessities (NEEs). The material was constituted on the basis of three data sets: 1) tabulation of the evaluations of the curricular adaptations already made; 2) the literature review; 3) analysis of the themes which have emerged during case discussion meetings mediated by the researchers with teachers from the Specialized Pedagogical Support Service (SAPE), with teachers and administrators from the common education system and the technical-pedagogical team. The final version of the manual contemplates the theoretical-operational aspects about the themes: flexibility and curricular adequation, inclusive education, definitions of NEEs, how SAPE works; and it finishes with a model proposal of ACI. It is expected that the spreading of this material can subside new curricular propositions for students with deficiency that are very distant from the academic level expected for the current scholar year.A organização da educação inclusiva é um processo lento e complexo, havendo a necessidade de investimentos em suportes para toda a equipe escolar. Visando divulgar uma das ações realizadas para a promoção de práticas educacionais inclusivas, numa rede municipal de ensino, de uma cidade do oeste paulista, este trabalho objetiva apresentar um manual elaborado para orientar os profissionais da educação na implementação das adequações curriculares individuais (ACIs) para alunos com necessidades educacionais especiais (NEEs). O material foi constituído com base em três conjuntos de dados: 1) tabulação da avaliação das adequações curriculares já efetivadas; 2) revisão da literatura; 3) análise de temáticas que emergiram em reuniões de discussão de caso mediadas pelas pesquisadoras com: professores do Serviço de Apoio Pedagógico Especializado (SAPE) com professores e gestores do ensino comum, equipe técnico-pedagógica. A versão final do manual contempla aspectos teórico-operacionais sobre os temas: flexibilização e adequação curricular, educação inclusiva, definição de NEEs, funcionamento do SAPE; e se encerra com uma proposta modelo de ACI. Espera-se que o uso do material subsidie o trabalho pedagógico dos professores na proposição curricular para alunos que se encontram muito distantes do nível acadêmico esperado.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua: Hygino Muzzi Filho, no. 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilDepartamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem – FC – Unesp/Bauru, São Paulo, Brasil.Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquista Filho” - Marília, São Paulo, Brasil.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, Lúcia Pereira [UNESP]Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]2015-02-24T13:57:41Z2015-02-24T13:57:41Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article357-368application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/1420Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 357-368, 2010.1808-270Xhttp://hdl.handle.net/11449/115019ISSN1808270X-2010-23-38-357-368.pdf38550534491142828471116829733774Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115019Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:49:16.949538Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
Curricular adaptation: alternatives of pedagogical support in the inclusive education
title Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
spellingShingle Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Adaptação currricular
adequações curriculares
Alunos com Necessidades Educacionais Especiais
Educação inclusiva
curriculo
title_short Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
title_full Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
title_fullStr Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
title_full_unstemmed Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
title_sort Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva
author Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
author_facet Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adaptação currricular
adequações curriculares
Alunos com Necessidades Educacionais Especiais
Educação inclusiva
curriculo
topic Adaptação currricular
adequações curriculares
Alunos com Necessidades Educacionais Especiais
Educação inclusiva
curriculo
description The organization of the inclusive education is a slow and complex process, which has the necessity of investments in supports for all the scholar team. Aiming at spreading one of the actions carried out for the promotion of the inclusive educational practices in a municipal education system in a western city in the state of São Paulo, this paperwork has the objective of presenting an elaborated manual of orientations for the implementation of the individual curricular adaptations (ACIs) for students who demand special educational necessities (NEEs). The material was constituted on the basis of three data sets: 1) tabulation of the evaluations of the curricular adaptations already made; 2) the literature review; 3) analysis of the themes which have emerged during case discussion meetings mediated by the researchers with teachers from the Specialized Pedagogical Support Service (SAPE), with teachers and administrators from the common education system and the technical-pedagogical team. The final version of the manual contemplates the theoretical-operational aspects about the themes: flexibility and curricular adequation, inclusive education, definitions of NEEs, how SAPE works; and it finishes with a model proposal of ACI. It is expected that the spreading of this material can subside new curricular propositions for students with deficiency that are very distant from the academic level expected for the current scholar year.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:41Z
2015-02-24T13:57:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/1420
Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 357-368, 2010.
1808-270X
http://hdl.handle.net/11449/115019
ISSN1808270X-2010-23-38-357-368.pdf
3855053449114282
8471116829733774
url http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/1420
http://hdl.handle.net/11449/115019
identifier_str_mv Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 357-368, 2010.
1808-270X
ISSN1808270X-2010-23-38-357-368.pdf
3855053449114282
8471116829733774
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação Especial
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 357-368
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129253619793920