Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358 http://hdl.handle.net/11449/114984 |
Resumo: | An investigation, with the objective of revising the use of a document of individual curricular adaptations, didactic and methodological resource, proposed in order to favor the academic development of students who have special educational needs attending the regular school, has tried to find out how the teachers from a common classroom evaluate their didacticpedagogical actions planned in the referred document, in two big areas of knowledge – Portuguese and Mathematics. Thirty-eight teachers from the first to the fourth grades of the fundamental school have participated in this study as well as twelve specialized ones who taught fifty-four students with a background of strong difficulties in learning and/or suspicion of deficiency, in a municipal school chain in the west of the State of São Paulo. It was possible to identify important aspects in the pedagogical behavior with these students by showing that the use of curricular adequacies can be understood as the promoter of the inclusive education, stimulating the educational progression of this group of students in the common school. |
id |
UNSP_8862af615f06d7dd698f3d49600b817a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114984 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivasEvaluation of the instrument of curricular adaptations in the organizations of inclusive educational actionsAdaptação currricularEducação inclusivaFormação continuada de professorescurriculoAn investigation, with the objective of revising the use of a document of individual curricular adaptations, didactic and methodological resource, proposed in order to favor the academic development of students who have special educational needs attending the regular school, has tried to find out how the teachers from a common classroom evaluate their didacticpedagogical actions planned in the referred document, in two big areas of knowledge – Portuguese and Mathematics. Thirty-eight teachers from the first to the fourth grades of the fundamental school have participated in this study as well as twelve specialized ones who taught fifty-four students with a background of strong difficulties in learning and/or suspicion of deficiency, in a municipal school chain in the west of the State of São Paulo. It was possible to identify important aspects in the pedagogical behavior with these students by showing that the use of curricular adequacies can be understood as the promoter of the inclusive education, stimulating the educational progression of this group of students in the common school.Com o objetivo de revisar a utilização de um documento de adaptações curriculares individuais, recurso didático-metodológico, proposto para favorecer o desenvolvimento acadêmico de alunos com necessidades educacionais especiais que frequentam o ensino regular, procurou-se investigar como os professores da sala comum avaliaram as suas ações didático-pedagógicas, planejadas no referido documento, em duas grandes áreas de conhecimento – Língua Portuguesa e Matemática. Participaram deste estudo 38 professores de 1ª a 4ª séries do ensino fundamental e 12 professores especializados, que atendiam a 54 alunos com histórico de dificuldades acentuadas de aprendizagem e/ou suspeita de deficiência, numa rede municipal de ensino do oeste paulista. Foi possível identificar aspectos importantes no trato pedagógico com esses alunos, demonstrando que o uso de adequações curriculares pode ser entendido como promotor da educação inclusiva, estimulando a progressão educacional desse alunado na escola comum.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua: Hygino Muzzi Filho, no. 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua: Hygino Muzzi Filho, no. 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, Lucia Pereira [UNESP]Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]2015-02-24T13:57:38Z2015-02-24T13:57:38Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article01-22application/pdfhttp://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358Revista e-Curriculum, v. 5, n. 2, p. 1-22, 2010.1809-3876http://hdl.handle.net/11449/114984ISSN1809-3876-2010-05-02-01-22.pdf38550534491142828471116829733774Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista e-Curriculuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:29:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114984Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:29:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas Evaluation of the instrument of curricular adaptations in the organizations of inclusive educational actions |
title |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas |
spellingShingle |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas Leite, Lucia Pereira [UNESP] Adaptação currricular Educação inclusiva Formação continuada de professores curriculo |
title_short |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas |
title_full |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas |
title_fullStr |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas |
title_full_unstemmed |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas |
title_sort |
Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas |
author |
Leite, Lucia Pereira [UNESP] |
author_facet |
Leite, Lucia Pereira [UNESP] Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Lucia Pereira [UNESP] Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adaptação currricular Educação inclusiva Formação continuada de professores curriculo |
topic |
Adaptação currricular Educação inclusiva Formação continuada de professores curriculo |
description |
An investigation, with the objective of revising the use of a document of individual curricular adaptations, didactic and methodological resource, proposed in order to favor the academic development of students who have special educational needs attending the regular school, has tried to find out how the teachers from a common classroom evaluate their didacticpedagogical actions planned in the referred document, in two big areas of knowledge – Portuguese and Mathematics. Thirty-eight teachers from the first to the fourth grades of the fundamental school have participated in this study as well as twelve specialized ones who taught fifty-four students with a background of strong difficulties in learning and/or suspicion of deficiency, in a municipal school chain in the west of the State of São Paulo. It was possible to identify important aspects in the pedagogical behavior with these students by showing that the use of curricular adequacies can be understood as the promoter of the inclusive education, stimulating the educational progression of this group of students in the common school. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-02-24T13:57:38Z 2015-02-24T13:57:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358 Revista e-Curriculum, v. 5, n. 2, p. 1-22, 2010. 1809-3876 http://hdl.handle.net/11449/114984 ISSN1809-3876-2010-05-02-01-22.pdf 3855053449114282 8471116829733774 |
url |
http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358 http://hdl.handle.net/11449/114984 |
identifier_str_mv |
Revista e-Curriculum, v. 5, n. 2, p. 1-22, 2010. 1809-3876 ISSN1809-3876-2010-05-02-01-22.pdf 3855053449114282 8471116829733774 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista e-Curriculum |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
01-22 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128200034746368 |