Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Lucia Pereira [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358
http://hdl.handle.net/11449/114984
Resumo: An investigation, with the objective of revising the use of a document of individual curricular adaptations, didactic and methodological resource, proposed in order to favor the academic development of students who have special educational needs attending the regular school, has tried to find out how the teachers from a common classroom evaluate their didacticpedagogical actions planned in the referred document, in two big areas of knowledge – Portuguese and Mathematics. Thirty-eight teachers from the first to the fourth grades of the fundamental school have participated in this study as well as twelve specialized ones who taught fifty-four students with a background of strong difficulties in learning and/or suspicion of deficiency, in a municipal school chain in the west of the State of São Paulo. It was possible to identify important aspects in the pedagogical behavior with these students by showing that the use of curricular adequacies can be understood as the promoter of the inclusive education, stimulating the educational progression of this group of students in the common school.
id UNSP_8862af615f06d7dd698f3d49600b817a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114984
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivasEvaluation of the instrument of curricular adaptations in the organizations of inclusive educational actionsAdaptação currricularEducação inclusivaFormação continuada de professorescurriculoAn investigation, with the objective of revising the use of a document of individual curricular adaptations, didactic and methodological resource, proposed in order to favor the academic development of students who have special educational needs attending the regular school, has tried to find out how the teachers from a common classroom evaluate their didacticpedagogical actions planned in the referred document, in two big areas of knowledge – Portuguese and Mathematics. Thirty-eight teachers from the first to the fourth grades of the fundamental school have participated in this study as well as twelve specialized ones who taught fifty-four students with a background of strong difficulties in learning and/or suspicion of deficiency, in a municipal school chain in the west of the State of São Paulo. It was possible to identify important aspects in the pedagogical behavior with these students by showing that the use of curricular adequacies can be understood as the promoter of the inclusive education, stimulating the educational progression of this group of students in the common school.Com o objetivo de revisar a utilização de um documento de adaptações curriculares individuais, recurso didático-metodológico, proposto para favorecer o desenvolvimento acadêmico de alunos com necessidades educacionais especiais que frequentam o ensino regular, procurou-se investigar como os professores da sala comum avaliaram as suas ações didático-pedagógicas, planejadas no referido documento, em duas grandes áreas de conhecimento – Língua Portuguesa e Matemática. Participaram deste estudo 38 professores de 1ª a 4ª séries do ensino fundamental e 12 professores especializados, que atendiam a 54 alunos com histórico de dificuldades acentuadas de aprendizagem e/ou suspeita de deficiência, numa rede municipal de ensino do oeste paulista. Foi possível identificar aspectos importantes no trato pedagógico com esses alunos, demonstrando que o uso de adequações curriculares pode ser entendido como promotor da educação inclusiva, estimulando a progressão educacional desse alunado na escola comum.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua: Hygino Muzzi Filho, no. 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua: Hygino Muzzi Filho, no. 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, Lucia Pereira [UNESP]Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]2015-02-24T13:57:38Z2015-02-24T13:57:38Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article01-22application/pdfhttp://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358Revista e-Curriculum, v. 5, n. 2, p. 1-22, 2010.1809-3876http://hdl.handle.net/11449/114984ISSN1809-3876-2010-05-02-01-22.pdf38550534491142828471116829733774Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista e-Curriculuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:29:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114984Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:29:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
Evaluation of the instrument of curricular adaptations in the organizations of inclusive educational actions
title Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
spellingShingle Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
Leite, Lucia Pereira [UNESP]
Adaptação currricular
Educação inclusiva
Formação continuada de professores
curriculo
title_short Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
title_full Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
title_fullStr Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
title_full_unstemmed Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
title_sort Avaliação do instrumento de adaptações curriculares na organização de ações educacionais inclusivas
author Leite, Lucia Pereira [UNESP]
author_facet Leite, Lucia Pereira [UNESP]
Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Lucia Pereira [UNESP]
Martins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adaptação currricular
Educação inclusiva
Formação continuada de professores
curriculo
topic Adaptação currricular
Educação inclusiva
Formação continuada de professores
curriculo
description An investigation, with the objective of revising the use of a document of individual curricular adaptations, didactic and methodological resource, proposed in order to favor the academic development of students who have special educational needs attending the regular school, has tried to find out how the teachers from a common classroom evaluate their didacticpedagogical actions planned in the referred document, in two big areas of knowledge – Portuguese and Mathematics. Thirty-eight teachers from the first to the fourth grades of the fundamental school have participated in this study as well as twelve specialized ones who taught fifty-four students with a background of strong difficulties in learning and/or suspicion of deficiency, in a municipal school chain in the west of the State of São Paulo. It was possible to identify important aspects in the pedagogical behavior with these students by showing that the use of curricular adequacies can be understood as the promoter of the inclusive education, stimulating the educational progression of this group of students in the common school.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:38Z
2015-02-24T13:57:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358
Revista e-Curriculum, v. 5, n. 2, p. 1-22, 2010.
1809-3876
http://hdl.handle.net/11449/114984
ISSN1809-3876-2010-05-02-01-22.pdf
3855053449114282
8471116829733774
url http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3358
http://hdl.handle.net/11449/114984
identifier_str_mv Revista e-Curriculum, v. 5, n. 2, p. 1-22, 2010.
1809-3876
ISSN1809-3876-2010-05-02-01-22.pdf
3855053449114282
8471116829733774
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista e-Curriculum
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 01-22
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128200034746368