Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shimizu, Rita De Cassia Gromoni
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pezzato, João Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698164397
http://hdl.handle.net/11449/157596
Resumo: Abstract: This paper aims to discuss the curriculum frameworks of 10 Geography teacher graduation courses and concern institutions of three nationalities, in other words, one institution per Brazilian region, one institution from the Galicia region (Spain), and one institution from the Minho region (Portugal). It concerns a qualitative survey, based on documental analysis (obtained in 2013), and in the theoretical references in the fields of curriculum studies and teacher education. The qualitative methodology, with content analysis, was the methodological option. Despite the relevance pointed in the theoretical contributions of the teacher education field in Brazil, as well as in Spain and Portugal, the interdisciplinary attempts, articulation of theory and practice, interaction between university and internship field, insertion of the survey and technologies towards teaching, in the initial academic teaching education, presented themselves in a precise manner, not permeating all the analyzed documents.
id UNSP_6fc6ea7e1f7d195abd3642892659f0f3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157596
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013Geography teacher education in brazil, spain and potugal: readout of the curriculum frameworks prevailed in 2013CurriculumGeographyTeacher education.CurrículoFormação de professoresGeografia.Abstract: This paper aims to discuss the curriculum frameworks of 10 Geography teacher graduation courses and concern institutions of three nationalities, in other words, one institution per Brazilian region, one institution from the Galicia region (Spain), and one institution from the Minho region (Portugal). It concerns a qualitative survey, based on documental analysis (obtained in 2013), and in the theoretical references in the fields of curriculum studies and teacher education. The qualitative methodology, with content analysis, was the methodological option. Despite the relevance pointed in the theoretical contributions of the teacher education field in Brazil, as well as in Spain and Portugal, the interdisciplinary attempts, articulation of theory and practice, interaction between university and internship field, insertion of the survey and technologies towards teaching, in the initial academic teaching education, presented themselves in a precise manner, not permeating all the analyzed documents.Resumo: Este artigo tem como objetivo discutir as estruturas curriculares de 10 cursos de formação de professores de Geografia em instituições de três nacionalidades: cinco brasileiras, uma por região - sendo que uma delas teve dois campi analisados -; uma da região da Galícia (Espanha); e uma da região do Minho (Portugal). Trata-se de pesquisa de cunho qualitativo, baseada em análise documental (obtida em 2013) e em referenciais teóricos do campo dos estudos curriculares e da formação de professores. O estudo baseou-se na metodologia qualitativa, com análise de conteúdo. A despeito da relevância apontada nas contribuições teóricas do campo da formação de professores, tanto no Brasil, como na Espanha e em Portugal, as iniciativas de interdisciplinaridade, articulação teoria-prática, interação entre a universidade e o campo de estágio, inserção da pesquisa e de tecnologias voltadas ao ensino na formação inicial para a docência apresentaram-se de maneira pontual, não permeando todos os documentos analisados.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Shimizu, Rita De Cassia GromoniPezzato, João Pedro2018-11-12T17:26:06Z2018-11-12T17:26:06Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698164397Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 33, p. -, 2017.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/15759610.1590/0102-4698164397S0102-46982017000100136S0102-46982017000100136.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-27T06:17:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157596Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:53:58.512004Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
Geography teacher education in brazil, spain and potugal: readout of the curriculum frameworks prevailed in 2013
title Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
spellingShingle Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
Shimizu, Rita De Cassia Gromoni
Curriculum
Geography
Teacher education.
Currículo
Formação de professores
Geografia.
title_short Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
title_full Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
title_fullStr Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
title_full_unstemmed Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
title_sort Formação de professores de geografia no brasil, Na espanha e em portugal: uma leitura das estruturas curriculares vigentes em 2013
author Shimizu, Rita De Cassia Gromoni
author_facet Shimizu, Rita De Cassia Gromoni
Pezzato, João Pedro
author_role author
author2 Pezzato, João Pedro
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Shimizu, Rita De Cassia Gromoni
Pezzato, João Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Geography
Teacher education.
Currículo
Formação de professores
Geografia.
topic Curriculum
Geography
Teacher education.
Currículo
Formação de professores
Geografia.
description Abstract: This paper aims to discuss the curriculum frameworks of 10 Geography teacher graduation courses and concern institutions of three nationalities, in other words, one institution per Brazilian region, one institution from the Galicia region (Spain), and one institution from the Minho region (Portugal). It concerns a qualitative survey, based on documental analysis (obtained in 2013), and in the theoretical references in the fields of curriculum studies and teacher education. The qualitative methodology, with content analysis, was the methodological option. Despite the relevance pointed in the theoretical contributions of the teacher education field in Brazil, as well as in Spain and Portugal, the interdisciplinary attempts, articulation of theory and practice, interaction between university and internship field, insertion of the survey and technologies towards teaching, in the initial academic teaching education, presented themselves in a precise manner, not permeating all the analyzed documents.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-12T17:26:06Z
2018-11-12T17:26:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698164397
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 33, p. -, 2017.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/157596
10.1590/0102-4698164397
S0102-46982017000100136
S0102-46982017000100136.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698164397
http://hdl.handle.net/11449/157596
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 33, p. -, 2017.
0102-4698
10.1590/0102-4698164397
S0102-46982017000100136
S0102-46982017000100136.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128996820385792