Educação Física e a Cultura da Prática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do Carmo Junior, Wilson [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361
http://hdl.handle.net/11449/20824
Resumo: physical education with a discipline or field has reached the status and scope in all spheres of contemporary culture. Not by chance that issues relating to body and human movement in recent years have been the focus of studies, especially understanding of the need to reflect on new concepts in physical education. Science in the traditional sense, as a method of analysis supports the idea of scientific rigor, but is fundamental reflection. This essay seeks the interface between science and philosophy, on which discussions can take other visibilities in physical education as an activity of the culture. With interdisciplinary approaches and thinking about body movement, focus on scientific concepts and philosophical traverse historically a possible way to rethink the design physical education.
id UNSP_6febbf54fc20cf9cf3b661a7c535ec2b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/20824
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação Física e a Cultura da PráticaPhysical Education and the Culture of PracticePhysical educationPhilosophy and cultureScience and human movementphysical education with a discipline or field has reached the status and scope in all spheres of contemporary culture. Not by chance that issues relating to body and human movement in recent years have been the focus of studies, especially understanding of the need to reflect on new concepts in physical education. Science in the traditional sense, as a method of analysis supports the idea of scientific rigor, but is fundamental reflection. This essay seeks the interface between science and philosophy, on which discussions can take other visibilities in physical education as an activity of the culture. With interdisciplinary approaches and thinking about body movement, focus on scientific concepts and philosophical traverse historically a possible way to rethink the design physical education.A educação física com uma disciplina ou área do conhecimento tem alcançado status e abrangência em todas as esferas da cultura contemporânea. Não por acaso que as questões relativas ao corpo e ao movimento humano, nos últimos anos foram foco de estudos, sobretudo compreensão da necessidade de refletir sobre novos conceitos dentro da educação física. A ciência, no sentido tradicional, enquanto método de análise sustenta a idéia do rigor científico, porém é condição fundamental a reflexão. Este ensaio procura a interface entre ciência e filosofia, cujo debate poderá dar outras visibilidades na educação física como atividade da cultura. Com abordagens interdisciplinares e a reflexão sobre o corpo o movimento, como foco nos conceitos científicos e filosóficos percorrerá historicamente um caminho possível para repensar o projeto educação física.UNESP Univ Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educ Fis, LAFE, Rio Claro, SP, BrazilUNESP Univ Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educ Fis, LAFE, Rio Claro, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)do Carmo Junior, Wilson [UNESP]2013-09-30T18:49:00Z2014-05-20T13:58:37Z2013-09-30T18:49:00Z2014-05-20T13:58:37Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article361-371application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 2, p. 361-371, 2011.1980-6574http://hdl.handle.net/11449/2082410.5016/1980-6574.2011v17n2p361WOS:000292739900015WOS000292739900015.pdf9357345878286209Web of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotriz: Revista de Educação Física0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-20T06:11:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/20824Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:12:35.682523Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Física e a Cultura da Prática
Physical Education and the Culture of Practice
title Educação Física e a Cultura da Prática
spellingShingle Educação Física e a Cultura da Prática
do Carmo Junior, Wilson [UNESP]
Physical education
Philosophy and culture
Science and human movement
title_short Educação Física e a Cultura da Prática
title_full Educação Física e a Cultura da Prática
title_fullStr Educação Física e a Cultura da Prática
title_full_unstemmed Educação Física e a Cultura da Prática
title_sort Educação Física e a Cultura da Prática
author do Carmo Junior, Wilson [UNESP]
author_facet do Carmo Junior, Wilson [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv do Carmo Junior, Wilson [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physical education
Philosophy and culture
Science and human movement
topic Physical education
Philosophy and culture
Science and human movement
description physical education with a discipline or field has reached the status and scope in all spheres of contemporary culture. Not by chance that issues relating to body and human movement in recent years have been the focus of studies, especially understanding of the need to reflect on new concepts in physical education. Science in the traditional sense, as a method of analysis supports the idea of scientific rigor, but is fundamental reflection. This essay seeks the interface between science and philosophy, on which discussions can take other visibilities in physical education as an activity of the culture. With interdisciplinary approaches and thinking about body movement, focus on scientific concepts and philosophical traverse historically a possible way to rethink the design physical education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01
2013-09-30T18:49:00Z
2013-09-30T18:49:00Z
2014-05-20T13:58:37Z
2014-05-20T13:58:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361
Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 2, p. 361-371, 2011.
1980-6574
http://hdl.handle.net/11449/20824
10.5016/1980-6574.2011v17n2p361
WOS:000292739900015
WOS000292739900015.pdf
9357345878286209
url http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361
http://hdl.handle.net/11449/20824
identifier_str_mv Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 2, p. 361-371, 2011.
1980-6574
10.5016/1980-6574.2011v17n2p361
WOS:000292739900015
WOS000292739900015.pdf
9357345878286209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Motriz: Revista de Educação Física
0,254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 361-371
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128907924209664