Educação Física e a Cultura da Prática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361 http://hdl.handle.net/11449/20824 |
Resumo: | physical education with a discipline or field has reached the status and scope in all spheres of contemporary culture. Not by chance that issues relating to body and human movement in recent years have been the focus of studies, especially understanding of the need to reflect on new concepts in physical education. Science in the traditional sense, as a method of analysis supports the idea of scientific rigor, but is fundamental reflection. This essay seeks the interface between science and philosophy, on which discussions can take other visibilities in physical education as an activity of the culture. With interdisciplinary approaches and thinking about body movement, focus on scientific concepts and philosophical traverse historically a possible way to rethink the design physical education. |
id |
UNSP_6febbf54fc20cf9cf3b661a7c535ec2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/20824 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação Física e a Cultura da PráticaPhysical Education and the Culture of PracticePhysical educationPhilosophy and cultureScience and human movementphysical education with a discipline or field has reached the status and scope in all spheres of contemporary culture. Not by chance that issues relating to body and human movement in recent years have been the focus of studies, especially understanding of the need to reflect on new concepts in physical education. Science in the traditional sense, as a method of analysis supports the idea of scientific rigor, but is fundamental reflection. This essay seeks the interface between science and philosophy, on which discussions can take other visibilities in physical education as an activity of the culture. With interdisciplinary approaches and thinking about body movement, focus on scientific concepts and philosophical traverse historically a possible way to rethink the design physical education.A educação física com uma disciplina ou área do conhecimento tem alcançado status e abrangência em todas as esferas da cultura contemporânea. Não por acaso que as questões relativas ao corpo e ao movimento humano, nos últimos anos foram foco de estudos, sobretudo compreensão da necessidade de refletir sobre novos conceitos dentro da educação física. A ciência, no sentido tradicional, enquanto método de análise sustenta a idéia do rigor científico, porém é condição fundamental a reflexão. Este ensaio procura a interface entre ciência e filosofia, cujo debate poderá dar outras visibilidades na educação física como atividade da cultura. Com abordagens interdisciplinares e a reflexão sobre o corpo o movimento, como foco nos conceitos científicos e filosóficos percorrerá historicamente um caminho possível para repensar o projeto educação física.UNESP Univ Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educ Fis, LAFE, Rio Claro, SP, BrazilUNESP Univ Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educ Fis, LAFE, Rio Claro, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)do Carmo Junior, Wilson [UNESP]2013-09-30T18:49:00Z2014-05-20T13:58:37Z2013-09-30T18:49:00Z2014-05-20T13:58:37Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article361-371application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 2, p. 361-371, 2011.1980-6574http://hdl.handle.net/11449/2082410.5016/1980-6574.2011v17n2p361WOS:000292739900015WOS000292739900015.pdf9357345878286209Web of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotriz: Revista de Educação Física0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-20T06:11:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/20824Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:12:35.682523Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Física e a Cultura da Prática Physical Education and the Culture of Practice |
title |
Educação Física e a Cultura da Prática |
spellingShingle |
Educação Física e a Cultura da Prática do Carmo Junior, Wilson [UNESP] Physical education Philosophy and culture Science and human movement |
title_short |
Educação Física e a Cultura da Prática |
title_full |
Educação Física e a Cultura da Prática |
title_fullStr |
Educação Física e a Cultura da Prática |
title_full_unstemmed |
Educação Física e a Cultura da Prática |
title_sort |
Educação Física e a Cultura da Prática |
author |
do Carmo Junior, Wilson [UNESP] |
author_facet |
do Carmo Junior, Wilson [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
do Carmo Junior, Wilson [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical education Philosophy and culture Science and human movement |
topic |
Physical education Philosophy and culture Science and human movement |
description |
physical education with a discipline or field has reached the status and scope in all spheres of contemporary culture. Not by chance that issues relating to body and human movement in recent years have been the focus of studies, especially understanding of the need to reflect on new concepts in physical education. Science in the traditional sense, as a method of analysis supports the idea of scientific rigor, but is fundamental reflection. This essay seeks the interface between science and philosophy, on which discussions can take other visibilities in physical education as an activity of the culture. With interdisciplinary approaches and thinking about body movement, focus on scientific concepts and philosophical traverse historically a possible way to rethink the design physical education. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-01 2013-09-30T18:49:00Z 2013-09-30T18:49:00Z 2014-05-20T13:58:37Z 2014-05-20T13:58:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361 Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 2, p. 361-371, 2011. 1980-6574 http://hdl.handle.net/11449/20824 10.5016/1980-6574.2011v17n2p361 WOS:000292739900015 WOS000292739900015.pdf 9357345878286209 |
url |
http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n2p361 http://hdl.handle.net/11449/20824 |
identifier_str_mv |
Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 2, p. 361-371, 2011. 1980-6574 10.5016/1980-6574.2011v17n2p361 WOS:000292739900015 WOS000292739900015.pdf 9357345878286209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Motriz: Revista de Educação Física 0,254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
361-371 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Web of Science reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128907924209664 |