Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amparo, Matheus Augusto Mendes [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/127983
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-09-2015/000849185.pdf
Resumo: The present study is linked to the research Practices and Formation Processes in Education a Post-graduation studies program in Education at Faculdade de Ciências e Tecnologias- UNESP, Presidente Prudente/SP Campus and it has as its study object the Teaching Young and Adult Education (EJA) method and the importance of the social and digital inclusion for learners so they can exercise their citizenship in the current society. Therefore, the problem of the research is: how to develop an intervention program in computer science focused on Youth and Adult Education having in mind the social and digital inclusion of learners? To do this, the general objective of this research was to develop and analyze a computer intervention program in Young and Adult Education and its possible contributions to the process of social and digital inclusion of these students. This paper had as theoretical contribution studies related to the education of Young people and Adults, Information Society and Knowledge, Social and Digital Inclusion and Technologies in Education. The survey took place between the years 2013 and 2014 in a room of EJA in a city school in Presidente Prudente/SP. It was characterized as a qualitative approach and it has used as its technical procedure the interventional research. For the data collection it was used the interview, the form and notes, the records were made by means of filling out diaries and pictures and the data analysis was performed by content analysis...
id UNSP_70493af46e1f43dd6fe4f8fd099dafbc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127983
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digitalEducaçãoEducação de adultosInformática na educaçãoIntegração socialQualificações profissionaisEducationThe present study is linked to the research Practices and Formation Processes in Education a Post-graduation studies program in Education at Faculdade de Ciências e Tecnologias- UNESP, Presidente Prudente/SP Campus and it has as its study object the Teaching Young and Adult Education (EJA) method and the importance of the social and digital inclusion for learners so they can exercise their citizenship in the current society. Therefore, the problem of the research is: how to develop an intervention program in computer science focused on Youth and Adult Education having in mind the social and digital inclusion of learners? To do this, the general objective of this research was to develop and analyze a computer intervention program in Young and Adult Education and its possible contributions to the process of social and digital inclusion of these students. This paper had as theoretical contribution studies related to the education of Young people and Adults, Information Society and Knowledge, Social and Digital Inclusion and Technologies in Education. The survey took place between the years 2013 and 2014 in a room of EJA in a city school in Presidente Prudente/SP. It was characterized as a qualitative approach and it has used as its technical procedure the interventional research. For the data collection it was used the interview, the form and notes, the records were made by means of filling out diaries and pictures and the data analysis was performed by content analysis...O presente estudo tem vínculo com a linha de pesquisa Práticas e Processos Formativos em Educação do programa de pós-graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologias - UNESP, Campus de Presidente Prudente/SP e tem como objeto de estudo a modalidade de ensino Educação de Jovens e Adultos (EJA) e a importância da inclusão social e digital para que os educandos que a compõem possam exercer sua cidadania na sociedade atual. Diante disto, o problema da pesquisa caracterizou-se em: Como desenvolver um programa de intervenção em Informática voltado para a Educação de Jovens e Adultos tendo em vista a inclusão social e digital dos educandos? Neste sentido, o objetivo geral da pesquisa foi desenvolver e analisar um programa de intervenção em Informática na Educação de Jovens e Adultos e suas possíveis contribuições no processo de inclusão social e digital dos educandos. O estudo teve como aporte teórico estudos relacionados à Educação de Jovens e Adultos, Sociedade da Informação e do Conhecimento, Inclusão Social e Digital e Tecnologias na Educação. A pesquisa ocorreu entre os anos de 2013 e 2014 com uma sala de EJA de uma escola da rede municipal da cidade de Presidente Prudente/SP, caracterizou-se como uma abordagem qualitativa e utilizou como procedimento técnico a pesquisa-intervenção. Para a coleta de dados utilizou-se a entrevista, o formulário e observações, os registros foram feitos por meio do preenchimento de diários de campo e de fotografias e a análise de dados foi realizada por meio da análise de conteúdo...Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Schlünzen Junior, Klaus [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Amparo, Matheus Augusto Mendes [UNESP]2015-10-06T13:02:39Z2015-10-06T13:02:39Z2015-02-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis170 f. : il.application/pdfAMPARO, Matheus Augusto Mendes. Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital. 2015. 170 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/127983000849185http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-09-2015/000849185.pdf33004129044P618452362412930680000-0002-5623-6093Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:44:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127983Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:47:57.624309Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
title Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
spellingShingle Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
Amparo, Matheus Augusto Mendes [UNESP]
Educação
Educação de adultos
Informática na educação
Integração social
Qualificações profissionais
Education
title_short Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
title_full Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
title_fullStr Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
title_full_unstemmed Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
title_sort Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital
author Amparo, Matheus Augusto Mendes [UNESP]
author_facet Amparo, Matheus Augusto Mendes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Schlünzen Junior, Klaus [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Amparo, Matheus Augusto Mendes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação de adultos
Informática na educação
Integração social
Qualificações profissionais
Education
topic Educação
Educação de adultos
Informática na educação
Integração social
Qualificações profissionais
Education
description The present study is linked to the research Practices and Formation Processes in Education a Post-graduation studies program in Education at Faculdade de Ciências e Tecnologias- UNESP, Presidente Prudente/SP Campus and it has as its study object the Teaching Young and Adult Education (EJA) method and the importance of the social and digital inclusion for learners so they can exercise their citizenship in the current society. Therefore, the problem of the research is: how to develop an intervention program in computer science focused on Youth and Adult Education having in mind the social and digital inclusion of learners? To do this, the general objective of this research was to develop and analyze a computer intervention program in Young and Adult Education and its possible contributions to the process of social and digital inclusion of these students. This paper had as theoretical contribution studies related to the education of Young people and Adults, Information Society and Knowledge, Social and Digital Inclusion and Technologies in Education. The survey took place between the years 2013 and 2014 in a room of EJA in a city school in Presidente Prudente/SP. It was characterized as a qualitative approach and it has used as its technical procedure the interventional research. For the data collection it was used the interview, the form and notes, the records were made by means of filling out diaries and pictures and the data analysis was performed by content analysis...
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-06T13:02:39Z
2015-10-06T13:02:39Z
2015-02-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AMPARO, Matheus Augusto Mendes. Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital. 2015. 170 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/127983
000849185
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-09-2015/000849185.pdf
33004129044P6
1845236241293068
0000-0002-5623-6093
identifier_str_mv AMPARO, Matheus Augusto Mendes. Informática na Educação de jovens e adultos: Análise de um Programa de Intervenção a favor da inclusão social e digital. 2015. 170 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
000849185
33004129044P6
1845236241293068
0000-0002-5623-6093
url http://hdl.handle.net/11449/127983
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-09-2015/000849185.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 170 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128564219871232