Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marilda da [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Sgobbi, Isabela Vicenzo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7034
http://hdl.handle.net/11449/124735
Resumo: This was part of the post-doctorate study developed at the Faculty of Eucation in the University of Salamanca - Spain in 2010 with the Professor José Maria Hernández Díaz, who teaches the subject “History of Education” at the Pedagogy course provided by the institution. The objective of this reflection is to present some characteristics of that course, in order to highlight some of its peculiarities, and also indicate some similar issues when compared to Brazilian courses, thus producing a research useful for comparison and deepening of teacher’s training. The method was based on quali-quantitative nature (WOODS, 1996; BESSON, 1995): participant observation (EZPELETA; ROCKWELL, 1986; KETELE; ROEGIERS, 1993) and a questionnaire application (HEGENBERG, 1976; BOOTH; COLOMB; WILLIAMS, 1995) to the first and third classes in 2010, which resulted in a total of 99 students: 17 male and 82 female. This comparative information evinces the feminisation in that course, establishing direct relationship with Brazilian research. Another data, which has not yet been duly checked in Brazil, concerns the intellectual/social role of women in the classroom. Although this data is especific from that school environment, it is an important key-point for teachers’ training and teaching. The potentiality of this reflexition is exactly on this point.
id UNSP_7309e99e5fcfa507d7967fb9a9d0fe14
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124735
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexõesPedagogy course at the Faculty of Education in the University of Salamanca/Spain (2010): a key-point to reflectionsPedagogy courseSpainFeminisationMale and female studentsCurso de PedagogiaEspanhaFeminizaçãoAlunos e alunasThis was part of the post-doctorate study developed at the Faculty of Eucation in the University of Salamanca - Spain in 2010 with the Professor José Maria Hernández Díaz, who teaches the subject “History of Education” at the Pedagogy course provided by the institution. The objective of this reflection is to present some characteristics of that course, in order to highlight some of its peculiarities, and also indicate some similar issues when compared to Brazilian courses, thus producing a research useful for comparison and deepening of teacher’s training. The method was based on quali-quantitative nature (WOODS, 1996; BESSON, 1995): participant observation (EZPELETA; ROCKWELL, 1986; KETELE; ROEGIERS, 1993) and a questionnaire application (HEGENBERG, 1976; BOOTH; COLOMB; WILLIAMS, 1995) to the first and third classes in 2010, which resulted in a total of 99 students: 17 male and 82 female. This comparative information evinces the feminisation in that course, establishing direct relationship with Brazilian research. Another data, which has not yet been duly checked in Brazil, concerns the intellectual/social role of women in the classroom. Although this data is especific from that school environment, it is an important key-point for teachers’ training and teaching. The potentiality of this reflexition is exactly on this point.Este estudo fez parte do Pós-doutorado que desenvolvemos na Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca – Espanha em 2010, junto ao Professor José Maria Hernández Díaz que ministra a Disciplina História da Educação no Curso de Pedagogia que a instituição oferece. O objetivo desta reflexão é mostrar algumas características do referido curso, tendo em vista evidenciar algumas de suas particularidades e algumas questões que estabelecem relação com os Cursos de Pedagogia do Brasil, produzindo, assim, um documento que seja útil para pesquisas de carácter comparativo e para aprofundamentos sobre a formação de professores. O método foi construído por meio de recursos de natureza quanti-qualitativa (WOODS, 1996; BESSON, 1995): observação participante (EZPELETA; ROCKWELL, 1986; KETELE; ROEGIERS, 1993) e aplicação de um questionário (HEGENBERG, 1976; BOOTH; COLOMB; WILLIAMS, 1995) às turmas do primeiro e terceiro de 2010, totalizando 99 sujeitos: 17 homens e 82 mulheres. As informações entrelaçadas evidenciaram a feminização em tal curso, estabelecendo relação direta com pesquisas brasileiras sobre os mesmos cursos em nosso país. Outro dado, que ainda não foi devidamente verificado no Brasil, diz respeito ao lugar intelectual/social das mulheres no âmbito da sala de aula. Ainda que esse dado seja próprio daquele lugar ele constitui uma chave potente para aprofundamentos sobre a formação de professores e a atuação docente dela derivada. É nesse quesito que reside à potencialidade desta reflexão.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Marilda da [UNESP]Sgobbi, Isabela Vicenzo [UNESP]2015-07-15T18:27:35Z2015-07-15T18:27:35Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article263-273application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7034Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 2, p. 263-273, 2014.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124735ISSN1982-5587-2014-09-02-263-273.pdf4326073322894520432607332289452Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124735Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:19:23.142565Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
Pedagogy course at the Faculty of Education in the University of Salamanca/Spain (2010): a key-point to reflections
title Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
spellingShingle Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
Silva, Marilda da [UNESP]
Pedagogy course
Spain
Feminisation
Male and female students
Curso de Pedagogia
Espanha
Feminização
Alunos e alunas
title_short Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
title_full Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
title_fullStr Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
title_full_unstemmed Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
title_sort Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): uma chave para reflexões
author Silva, Marilda da [UNESP]
author_facet Silva, Marilda da [UNESP]
Sgobbi, Isabela Vicenzo [UNESP]
author_role author
author2 Sgobbi, Isabela Vicenzo [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marilda da [UNESP]
Sgobbi, Isabela Vicenzo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogy course
Spain
Feminisation
Male and female students
Curso de Pedagogia
Espanha
Feminização
Alunos e alunas
topic Pedagogy course
Spain
Feminisation
Male and female students
Curso de Pedagogia
Espanha
Feminização
Alunos e alunas
description This was part of the post-doctorate study developed at the Faculty of Eucation in the University of Salamanca - Spain in 2010 with the Professor José Maria Hernández Díaz, who teaches the subject “History of Education” at the Pedagogy course provided by the institution. The objective of this reflection is to present some characteristics of that course, in order to highlight some of its peculiarities, and also indicate some similar issues when compared to Brazilian courses, thus producing a research useful for comparison and deepening of teacher’s training. The method was based on quali-quantitative nature (WOODS, 1996; BESSON, 1995): participant observation (EZPELETA; ROCKWELL, 1986; KETELE; ROEGIERS, 1993) and a questionnaire application (HEGENBERG, 1976; BOOTH; COLOMB; WILLIAMS, 1995) to the first and third classes in 2010, which resulted in a total of 99 students: 17 male and 82 female. This comparative information evinces the feminisation in that course, establishing direct relationship with Brazilian research. Another data, which has not yet been duly checked in Brazil, concerns the intellectual/social role of women in the classroom. Although this data is especific from that school environment, it is an important key-point for teachers’ training and teaching. The potentiality of this reflexition is exactly on this point.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:35Z
2015-07-15T18:27:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7034
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 2, p. 263-273, 2014.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124735
ISSN1982-5587-2014-09-02-263-273.pdf
432607332289452
0432607332289452
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7034
http://hdl.handle.net/11449/124735
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 2, p. 263-273, 2014.
1982-5587
ISSN1982-5587-2014-09-02-263-273.pdf
432607332289452
0432607332289452
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 263-273
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128919408214016