A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220019 http://hdl.handle.net/11449/236903 |
Resumo: | While action research seeks to transform reality as it is, the popularization of science aims to insert citizens in decision-making and participatory process, removing them from the situation of compulsory users of science and technology products, who are passive and made invisible. The thesis defended in this essay is that action research can contribute to science popularization, so that there can be an appropriation of knowledge by non-scientific participants, as well as a change from passive subjects to critical subjects and individual agents for social agents. Based on a methodology of a reflexive, interpretative and critical nature of the studied reality, the conclusion is that all those involved with science should consider the more frequent use of action research in their extension and research practices. This seems to be the key for anyone looking for democratic and inclusive science. |
id |
UNSP_74876e5a614459441b519e5e05b7e7e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/236903 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciênciaAction research as praxis in science popularizationScientific disseminationAction-ResearchResearch methodologySocial inclusionEducation as political actionDivulgação científicaPesquisa-açãoMetodologia da pesquisaInclusão socialEducação como ação políticaWhile action research seeks to transform reality as it is, the popularization of science aims to insert citizens in decision-making and participatory process, removing them from the situation of compulsory users of science and technology products, who are passive and made invisible. The thesis defended in this essay is that action research can contribute to science popularization, so that there can be an appropriation of knowledge by non-scientific participants, as well as a change from passive subjects to critical subjects and individual agents for social agents. Based on a methodology of a reflexive, interpretative and critical nature of the studied reality, the conclusion is that all those involved with science should consider the more frequent use of action research in their extension and research practices. This seems to be the key for anyone looking for democratic and inclusive science.Enquanto a pesquisa-ação busca a transformação de uma realidade tal como ela é, a popularização da ciência visa inserir os cidadãos em um processo decisório e participativo, retirando-os da situação de usuários compulsórios dos produtos da ciência e tecnologia, passivos e invisibilizados. A tese defendida neste ensaio é a de que a pesquisa-ação pode colaborar com a popularização da ciência, de modo que haja apropriação do conhecimento pelos participantes não cientistas e haja, também, uma mudança de sujeitos passivos para sujeitos críticos e de agentes individuais para agentes sociais. A partir de uma metodologia de natureza reflexiva, interpretativa e crítica da realidade estudada, a conclusão é que todos aqueles envolvidos com a ciência devem considerar a utilização mais frequente da pesquisa-ação em suas práticas de extensão e pesquisa. Esta parece ser a chave para quem busca uma ciência democrática e inclusiva.Universidade Federal do Paraná (UFPR), Departamento de InformáticaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal do Paraná (UFPR)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Orquiza, Liliam MariaGarcía, Laura SánchezCarvslho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]2022-10-10T13:56:08Z2022-10-10T13:56:08Z2022-06-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220019Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/23690310.1590/1516-731320220019S1516-73132022000100217S1516-73132022000100217.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-28T06:19:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236903Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:31:40.048372Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência Action research as praxis in science popularization |
title |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência |
spellingShingle |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência Orquiza, Liliam Maria Scientific dissemination Action-Research Research methodology Social inclusion Education as political action Divulgação científica Pesquisa-ação Metodologia da pesquisa Inclusão social Educação como ação política |
title_short |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência |
title_full |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência |
title_fullStr |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência |
title_full_unstemmed |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência |
title_sort |
A pesquisa-ação como práxis na popularização da ciência |
author |
Orquiza, Liliam Maria |
author_facet |
Orquiza, Liliam Maria García, Laura Sánchez Carvslho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP] Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
García, Laura Sánchez Carvslho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP] Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Orquiza, Liliam Maria García, Laura Sánchez Carvslho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP] Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scientific dissemination Action-Research Research methodology Social inclusion Education as political action Divulgação científica Pesquisa-ação Metodologia da pesquisa Inclusão social Educação como ação política |
topic |
Scientific dissemination Action-Research Research methodology Social inclusion Education as political action Divulgação científica Pesquisa-ação Metodologia da pesquisa Inclusão social Educação como ação política |
description |
While action research seeks to transform reality as it is, the popularization of science aims to insert citizens in decision-making and participatory process, removing them from the situation of compulsory users of science and technology products, who are passive and made invisible. The thesis defended in this essay is that action research can contribute to science popularization, so that there can be an appropriation of knowledge by non-scientific participants, as well as a change from passive subjects to critical subjects and individual agents for social agents. Based on a methodology of a reflexive, interpretative and critical nature of the studied reality, the conclusion is that all those involved with science should consider the more frequent use of action research in their extension and research practices. This seems to be the key for anyone looking for democratic and inclusive science. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10T13:56:08Z 2022-10-10T13:56:08Z 2022-06-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220019 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/236903 10.1590/1516-731320220019 S1516-73132022000100217 S1516-73132022000100217.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220019 http://hdl.handle.net/11449/236903 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320220019 S1516-73132022000100217 S1516-73132022000100217.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129331048742912 |